Sedminásobný mistr světa si nechal letmé kolo na poslední vteřiny a byl zcela bezchybný. V místě, kde před pěti lety poprvé vzbudil posměšky novinářů, když nestačil a zablokoval svým vozem trať, se vrátil jako skutečný král. Kdo je nejrychlejší v Monaku, je nejlepším jezdcem formule 1. A letos jím je Michael Schumacher.
Doplatil však na kolizi s Brunem Sennou při předchozím závodě v Barceloně. Sportovní komisaři usoudili, že na vině havárie byl Němec, který předjížděl příliš agresivně, a potrestali ho ztrátou pěti příček na startovním roštu dalšího závodu. Tedy v Monte Carlu.
Trest přišel pro Schumachera v nejméně vhodnou chvíli. Pole position v Monaku, kde se nedá předjíždět, znamená tři čtvrtiny vítězství. Mohl vyhrát. Teď bude bojovat se soupeři ze šestého místa, daleko za týmovým kolegou Nikem Rosbergem, daleko za prvním mužem na startu Markem Webberem.
Ze třetí příčky vyrazí do závodu Lewis Hamilton, který zase jednou porazil v jízdě na jedno kolo rozdílem třídy týmového kolegu Jensona Buttona. Starší z obou Britů uvízl již ve druhé části kvalifikace a na startu bude dvanáctý. Pro něj nebude cesta za body snadná. V Monte Carlu je každý posun vpřed úspěchem.
Zklamáním kvalifikace byly výkony jezdců Lotusu a Ferrari. Ani Alonso, ani Grosjean o pole position nebojovali. Nedělní závod ukáže, zda jejich náhlé zpomalení ve srovnání s tréninkovými výkony nebylo dílem strategie pro závod. Devátý čas zajel Pastor Maldonado, ale Venezuelan začne až jako devatenáctý. Byl potrestán ztrátou deseti míst po zkratu v posledním tréninku, kdy najel do vozu Sauber Sergia Péreze.
Právě Pérez bude posledním jezdcem na startovním roštu. Svůj monopost zdemoloval již chvíli po startu kvalifikace. Jeho uražené zadní kolo valící se mezi projíždějícími jezdci po dráze bylo možná jen předzvěstí toho, co se může v nevyzpytatelném Monaku stát při závodě, který startuje v neděli ve 14.00 SELČ.
Úvodní část kvalifikace (20 minut, sedm nejpomalejších končí)
Po opatrném začátku a pár zkušebních kolech začala monacká kvalifikace naplno. Bouračkou a zastavením jízd.
Sergio Pérez nezvládl průjezd šikanou u bazénu a urazil si o svodidla levé zadní kolo. To odletělo z jeho vozu a koulelo se po dráze. Ostatní jezdci se mu vyhýbali, zatímco Mexičan parkoval u svodidel. Zlámal si přední zavěšení a stejně jako loni v Monaku havaroval. Do kvalifikace se již nevrátil a bude startovat na chvostu startovního pole. Což v Monaku bývá problém.
Kvalifikace byla zastavena. Patnáct minut před koncem, tedy v době, kdy ještě žádný jezdec neměl na kontě měřené kolo na měkkých gumách. V prozatimním vedení byl Fernando Alonso.
Deset minut před koncem úvodní části kvalifikace se do vedení protáhl vítěz závěrečného tréninku Niko Rosberg. Tým Mercedes věří, že právě jeho vozům by mohla trať v Monaku svou konfigurací sedět. Rosberga vzápětí překonal týmový kolega Michael Schumacher.
Dominance Mercedesu skončila čtyři minuty před koncem jízd. Do čela pořadí se nečekaně vyhoupl Nico Hülkenberg s vozem Force India, až za něj se zařadil jeden z favoritů, Romain Grosjean z Lotusu.
Grosjean odváděl dál skvělou práci, zatímco jeho týmový kolega se trápil. Přes horlivou práci na jeho autě v trénincích se nepodařilo černo-zlatý monopost nastavit Finovi podle představ a mistr světa sezony 2007 měl co dělat, aby postoupil do druhé fáze kvalifikace. Aby porazil Kovalainena z Caterhamu, musel v závěru nazout na auto nejměkčí pneumatiky a jistotu měl až po uplynutí časového limitu. Oddechl si a postupoval dál se šestým časem.
Nejlepší výkon zůstal na kontě Nika Hülkenberga, druhý skončil Kamuj Kobajaši s posledním Sauberem v kvalifikaci. Až za ním favorité Grosjean a Vettel. Grosjean však, na rozdíl od svých tří soupeřů, jel zatím pouze na tvrdých pneumatikách. Jezdci McLarenu zatím šetřili síly v druhé desítce.
Spolu s Pérezem nepostupovali všichni zástupci v roce 2010 nových týmů. Ale Heikkimu Kovalainenovi chybělo pouze pár setin k tomu, aby udolal Vergneho ze stáje Toro Rosso.
Druhá část kvalifikace (15 minut, sedm nejpomalejších končí)
Ani druhá část kvalifikace se neobešla bez nehody. Jean-Eric Vergne neustál průjezd úzkou zatáčkou a urazil si o svodidla přední spoiler. S visícím předním křídlem zamířil devět minut před koncem do boxů. Kvalifikace nemusela být přerušena, a tak přibližně v době, kdy mechanici stáje Toro Rosso zatlačovali Vergneho monopost do garáže, zajel Michael Schumacher nové nejrychlejší kolo. Vzápětí ho však překonal týmový kolega Rosberg.
Vergneho stála chyba při brzdění do zatáčky možnost postupu, poškozený předek jeho vozu si vyžádal delší opravu. Předek na autě se měnil pět minut před koncem i na voze Red Bull mistra světa Vettela.
Poté všichni jezdci zamířili do garáže, nazuli nejměkčí pneumatiky s červenými proužky, a začalo se závidit na ostro. Podle očekávání zabralo Ferrari a do čela šel Felipe Massa. Za ním byli Rosberg, nebo Maldonado, ale nepostupovali Button ani Räikkönen. Ti však měli ještě jeden, poslední pokus, po uplynutí časového limitu.
Uspěl jen jeden. Navzdory nevyřešeným problémům s řízením napodobil Räikkönen týmového kolegu Grosjeana a postoupil do finále kvalifikace. I když jako poslední desátý. Jen o pár setin porazil Nika Hülkenberga z Force India.
Jenson Button skončil třináctý, a protože ani čas Lewise Hamiltona nebyl nijak excelentní, nad šancemi prvního z favoritů se začalo smrákat. Skončili také Kobajaši ze Sauberu, di Resta s druhým vozem Force India a dvojice stáje Toro Rosso.
Patnáctý, a tedy bez šancí na postup, zůstal Bruno Senna. Týmový kolega z Williamsu Pastor Maldonado ho i po těžké tréninkové havárii dokázal na krátkém okruhu porazit téměř o vteřinu.
Třetí část kvalifikace (10 minut)
I když možná zatím jen na zkoušku, na osahanou soupeřů, závodit se začalo pět minut před koncem. Úvodním letmým kolem šel do čela Romain Grosjean, jezdce Lotusu za pár vteřin překonal Nico Rosberg s Mercedesem, piloti Red Bullu zatím nestačili.
A favorité z Ferrari? Ti si jednoduše věřili. Massa s Alonsou vyčkávali do poslední chvíle v garáži. Možná to však bylo předčasné... Svým prvním letmým kolem se Felipe Massa zařadil až na osmé místo. Ani jeden z jezdců Ferrari nesplnil očekávání. Stejně jako šampion Vettel, který nezajel měřený čas.
Zato jeho týmový kolega Mark Webber neuvěřitelně zrychlil. Vyhoupl se do čela před Rosberga, a protože zklamali Grosjean i Räikönen, čekalo se už jen na Michaela Schumacher. A veterán byl skvělý!
Michael Schumacher vyhrál kvalifikaci Velké ceny Monaka ale odstartuje pátý. Pole position mu vzal trest za kolizi s Brunem Sennou při Velké ceně Španělska.
Výsledky kvalifikace
Pořadí | Jezdec / Tým | 1. část | 2. část | 3. část |
1. | Mark Webber Red Bull |
+ 0.080 | ||
2. | Nico Rosberg Mercedes |
+ 0.147 | ||
4. | Lewis Hamilton McLaren |
+ 0.282 | ||
4. | Romain Grosjean Lotus |
+ 0.338 | ||
5. | Fernando Alonso Ferrari |
+ 0.638 | ||
6. | Michael Schumacher Mercedes |
1:14.301 | ||
7. | Felipe Massa Ferrari |
+ 0,748 | ||
8. | Kimi Räikkönen Lotus |
+ 0.898 | ||
9. | Sebastian Vettel Red Bull |
bez času | ||
10. | Nico Hülkenberg Force India |
1:15.421 | ||
11. | Kamuj Kobajaši Sauber |
+ 0.597 | ||
12. | Jenson Button McLaren |
+ 0.625 | ||
13. | Bruno Senna Williams |
+ 0.798 | ||
14. | Paul di Resta Force India |
+ 0.807 | ||
15. | Daniel Ricciardo Toro Rosso |
+ 0.967 | ||
16. | Jean-Éric Vergne Toro Rosso |
+ 1.974 | ||
17. | Heikki Kovalainen Caterham |
1:16.538 | ||
18. | Vitalij Petrov Caterham |
+ 1.986 | ||
19. | Pastor Maldonado Williams |
+ 0.944 | ||
20. | Timo Glock Marussia |
+ 2.529 | ||
21. | Pedro de la Rosa Hispania Racing |
+ 2.678 | ||
22. | Charles Pic Marussia |
+ 3.058 | ||
23. | Narain Karthikeyan Hispania Racing |
+ 3.892 | ||
24. | Sergio Pérez Sauber |
bez času |