Schumacher se bránil až do cíle. Alonso padl

  15:48
Imola - Jako přes kopírák se do sebe při Velké ceně San Marina pustili Michael Schumacher a Fernando Alonso. Stejně jako loni bojovali do posledních metrů o vítězství, jen role si vyměnili. Tím, kdo uhájil vedení byl jezdec Ferrari. V mistrovství světa však ztrácí na Alonsa propastných 15 bodů.
Schumacher (Ferrari), Alonso

Schumacher (Ferrari), Alonso - Alonso za Schumacherem ve vítězném kole. | foto: Reuters

Michael Schumacher regulérně zvítězil poprvé od Velké ceny Japonska 2004, loňský závod šesti aut v Indianapolisu lze stěží považovat za plnohodnotný triumf. Sedminásobný mistr světa získal celkově už 85. vítězství.

Alonso sice nevyhrál, v mistrovství světa ale stále nemá konkurenci. Navíc lze stěží očekávat, že v dalších závodech se Ferrari povede podobně skvěle jako v Imole.

"Pro vítězství jsem udělal všechno, tým fungoval dokonale. Bohužel zde se v podstatě nedá předjíždět. Ale za druhé místo mám dalších osm bodů, což není málo," uvedl v cíli Alonso.

Na třetím místě dokončil Montoya z týmu McLaren. Těsně za čtvrtým Massou dokončil Kimi Räikkönen, kterému se nepovedl start a ztrátu už dohnat nedokázal.

Schumacher - potvrzené ambice
Po propadáku na druhém konci planety v Austrálii se Ferrari naplno vrhlo na testy nové aerodynamiky a silnějšího motoru, které připravilo pro domácí závod v Imole s jediným, dokonce oficiálně prezentovaným, cílem - vyhrát. A od prvních tréninků na dráze v Imole, která je coby kamenem dohodil od sídla týmu v Maranellu, a na které se Ferrari historicky vždy dařilo, Schumacher potvrzoval, že těžko bude hledat soupeře.

V úvodním boji s časomírou jasně vyhrál, ve druhém si na něj vyšlápl pouze Alonso. V sobotu dopoledne byl opět rychlejší Schumacher, a nejinak tomu bylo i v kvalifikaci. Tam na Alonsa, který nabral pro závod o něco více paliva, najel téměř vteřinu a Schumacher před Alonsemstartoval o dvě řady více vpředu. Navíc získal 66. pole position kariéry. To je na dráze v Imole, kde se v podstatě nedá předjíždět, základní kámen úspěchu.

Start proběhl hladce, Schumacher začal jako první. V zádech se mu držel Button, který ovšem jel s lehčím vozem, takže musel do boxů dřív a ke konci závodu už byl vzadu. Alonso se musel spokojit s pozicí za třetím Massou.

Než zajel v 19. okruhu do boxů, Massa poslušně zpomalil a Alonsa ještě trochu zbrzdil. Sedminásobný mistr světa tak ve dvacátém kole zajížděl pro palivo s náskokem třinácti vteřin před Alonsem. španěl ho následoval o pět kol později, stihl však sníži ztrátu pouze o čtyři vteřiny. Alespoň se zbavil Buttona a Massy. Měl už před sebou pouze úhlavního soka z Ferrari.

Měkké pneumatiky Bridgestone, které Schumacher pro závod zvolil, se velmi rychle opotřebovávaly, takže Alonso se mu v prostředním úseku závodu blížil přímo raketovým tempem. Ve 34. kole už dýchal mistru světa na záda. Za devět kol stáhl 11 vteřin, které ztrácel po návratu z boxů.

Začala napínavá podívaná, která jen potvrzovala, že v Imole je předjíždění těžší než nemožné. Německý pilot Ferrari, ač o více než dvě vteřiny na kolo pomalejší, se tlaku bránil zuby nehty. Alonsa udržel i díky faktu, že při akcelaraci nijak neztrácel. Nedobrá přilnavost ho zpomalovala zejména při dobržďování do zatáček. O jeho Schumacher v cílirychlosti výmluvně vypovídal fakt, že se za dvojicí řadu kol drželi Klien a Liuzzi jedoucí o kolo zpět.

O konečném pořadí musely rozhodnout poslední zastávky v boxech. Renault se rozhodl zavolat Alonsa už ve 41. kole, protože za Schumacherem jen ztrácel. Podle plánu měl Španěl zamířit do boxů později. Ferrari bleskově zareagovalo a Schumacher jel dotankovat o kolo později. Rychlá práce jeho mechaniků rozhodla, že se na dráhu vrátil opět před Alonsem!

Teď Španěl, neustále nalepený na rudém zadním křídle, předjetí musel zkusit. Obzvlášť v nájezdu do zatáčky Tosa měl každé kolo k prvnímu místu velmi blízko. Rozhodlo se tři kola před cílem, Alonso vjel v zatáčce Villeneuve na obrubník, měl co dělat, aby auto udržel na dráze, a ztratil několik vteřin. Schumacher si za povykování šťastných tifosi kolem trati jel pro očekávaný, ale nečekaně těžce vybojovaný triumf. V Imole vyhrál posedmé v kariéře.

Massa - nenápadně pro pět bodů
Na startu se Brazilec posunul pouze před pomalého krajana Barrichella, ale mnohom podstatnější bylo, že za sebou udržel Alonsa. Až do své zastávky v boxech mu stihl ubrat tolik vteřin, že si jeho týmový kolega v čele vybudoval náskok, který byl základem jeho pozdějšího vítězství.

Vítězné koloTakže roli týmové dvojky splnil Massa na jedničku. A v roli závodníka nezklamal. Rychlostně na Schumachera nestačil, ale to se v Imole čekat nedalo. Jel však spolehlivě a během prvních zastávek v boxech si poradil s Buttonem. Při druhých ale podlehl tlaku Montoyi, který zůstal na dráze o tři kola déle. Až do cíle musel odrážet tlak dalšího jezdce McLarenu Räikkönena, a stejně jako Schumacher v čele byl úspěšný. Čtvrtým místem překonal svůj dosavadní nejlepší výsledek u Ferrari z Velké ceny Malajsie.

Renault - moc nechybělo...
Do Imoly přijížděl francouzský tým s jedinou otázkou na rtech. Jak na tom budeme v porovnání s Ferrari? Už páteční tréninky poměrně jasně odpověděly - na jedno kolo jsme přibližně stejně rychlí. Alonso nabral v kvalifikaci víc paliva, takže s Ferrari prohrál. Ale v závodě? Díky trvanlivějším pneumatikám michelin byl jasně lepší než Schumacher.

V Imole se ale nedá předjíždět, takže rozhodovala strategie zastávek v boxech. A to je silná zbraň Ferrari a jeho technického guru Rosse Brawna. Alonso se přes sebevětší snahu na první místo dostat nemohl.

Když už jezdil 25 kol jako nalepený na zadním křídle Schumacherova Ferrari, přišla rozhodující chyba, kdy v zatáčce Villeneuve najel na obrubník, a byl rád, že nevyjel do kačírku. Pak už se rozhodl do puntíku plnit slova šéfa Renaultu Briatoreho - McLaren Montoyimistrovství světa je důležitější než závod v Imole a jistil druhé místo.

Fisichella doplatil v kvalifikaci na chybný předpoklad týmu, že čas, který zajel, mu stačí k postupu do finále a musel začínat z jedenácté pozice. Na úzké dráze v Imole ale nelze využít výhody plné nádrže tak dokonale jako třeba v Malajsii, takže se během závodu propracoval pouze na osmou pozici. Takhle si rodilý Říman domácí závod skutečně nepředstavoval.

McLaren - ach ta kvalifikace
Okruh Velké ceny San Marina týmu McLaren moc nesedí. Od prvních tréninků zuřivě hledal ideální nastavení auta, po pátku ho dokonce radikálně změnil a začínal s vylaďováním odznova. Montoya musel kvůli špatnému tlaku paliva měnit auto a měl štěstí, že do náhradního vozu putoval spolu s ním i motor, takže neztratil 10 míst na startu.

V kvalifikaci se podělili jezdci týmu o čtvrtou řadu, což nebylo zas tak špatné. Montoya si na startu sedmou příčku udržel, ale Räikkönen se propadl za Trulliho (který ale za pár kol odstoupil) a hlavně ho v prvním kole nečekaně přejel Mark Webber.

Jezdec Williamsu měl v nádrži o trochu víc benzinu, byl pomalejší a Fina brzdil. Soupeři v čele se rychle vzdalovali, a Räikkönen mohl pouze čekat. Takticky McLaren neuspěl, protože po prvním dotankování se Webber objevil opět před jejich jezdcem.

V té době už měl ale Kimi v nádrži tolik paliva, že si mohl dovolit tankovat před koncem závodu jako poslední, což ho katapultovalo až za Massu s Ferrari. Toho ale McLaren Montoyipřes sebevětší snahu do cíle předjet nedokázal, a v boji o titul na Alonsa opět ztratil.

Montoya se poklidně spolehlivou jízdou posouval vpřed, jakmile zajel brzo po startu do boxů Ralf Schumacher, už ho ani nikdo nebrzdil. Před druhými zastávkami si jen počkal za Massou, až mu odjezdem k mechanikům dovolí posun na třetí příčku - pro Kolumbijce nejlepší v sezoně.

Williams - pád do průměru
Po ohromujícím debutu Nika Rosberga v Bahrajnu, kdy zajel nejrychlejší kolo závodu se zdálo, že Williams bude letos bojovat o stupně vítězů. Ale tým postupně spadl do šedi předcházející sezony. Rosberg se po výbuchu nováčkovského enthusiasmu potýká s běžnými chybami začátečníků ve formuli 1, a navíc se trápí v kvalifikacích. V Imole se celý závod pohyboval daleko za body.

Webber zvládl italský podnik na výbornou. Ačkoli tradičně nebyl nijak zázračně rychlý, vešel se v kvalifikaci do první desítky, a nastoupil do závodu s větším množstvím paliva. Na McLareny, Ferrari ani Alonsa neměl, ale s Buttonem i Fisichellou si poradil a získal šesté místo. Na víc on a Williams momentálně nemají.

Honda - rána do hlavy a budou padat hlavy
Vedení japonské automobilky po veleúspěšných zimních testech najisto počítalo s vítězstvím, ale k tomu má Button a spol. zatím pořádně daleko. V kvalifikaci v Imole zvolili strategii malého množství paliva a do závodu šli s plánem tří zastávek. A ta nefungovala.

V sobotu sice Button vybojoval vynikající 2. místona statru a Barrichelo třetí, jenže v závodě jeli pro palivo jako první z celého pole. Ve 14. respektive 15. okruhu. Barrichello okamžitě po problémech s tankováním vypadl z první desítky (stál u mechaniků 15,5 vteřiny) a Button postupně padal až na sedmou příčku, kterou navíc v závěru musel hájit před dotírajícím Fisichellou. Pokud nepřijde brzo zlepšení, v týmu Hondy budou, stejně jako v konkurenční Toyotě, padat hlavy.

Dramatická situace nastala ve 30. kole, kdy Jenson Button při zastávce v depu dostal signál k rozjezdu, přestože mu stále do monopostu proudil hadicí benzin. Britský pilotButon v boxech poškodil zařízení a musel po pár metrech znovu zastavit, aby technici vyjmuli hrdlo tankovací hadice, které mu čouhalo z nádrže.

Při nastalém chaosu ztratil druhý muž sobotní kvalifikace spoustu času. Navíc dostal do hlavy lízítkem, které je při zastávce sklopeno před předním křídlem monopostu. Nešťastný technik, který ho předčasně zvedl, se ho snažil dát opět dolů, ale praštil pouze Buttona do přilby.

Toyota - zpátky na zem
Po fantastickém třetím místě Ralfa Schumacher v Austrálii, ke kterému mu pomohly hlavně problémy soupeřů, se ukázalo, jak na tom skutečně Toyota je. V kvalifikaci se sice radovali oba jezdci z první desítky, ale v závodě se Trulli kvůli závadě volantu loučil už v desátém kole.

Ralf Schumacher držel šestou příčku z kvalifikačního tréninku do první zastávky v boxech, ale rychlostí na soupeře neměl. Navzdory bezchybné jízdě sklouzl z bodující osmičky na deváté místo. A přesně tam bohužel Toyota nyní patří. Navíc je otázkou, co s týmem udělá nedávný vyhazov technického ředitele Mika Gascoynea.

Další jezdci měli uctivý odstup
Tým Red Bull se opět místo se soupeři pral s technickými problémy. Ani jeden jeho jezdec nedokončil.

Úvodní kolo závodu poznamenala kolize japonského nováčka Judžiho Ideho s Christijanem Albersem, jehož vůz se ve Villeneuveově šikaně několikrát otočil a zcela zdemolovaný a převrácený zůstal ležet v bezpečnostní zóně. Nizozemský pilot však z vraku odešel po svých.

Pátým závodem sezony bude Velká cena Evropy, kterou bude hostit 7. května
německý Nürburgring.

Výsledky Velké ceny San Marina:

POŘADÍ JMÉNO NÁRODNOST TÝM ČAS
1. Michael Schumacher Německo Ferrari 1h31:06.486
2. Fernando Alonso Španělsko Renault +2,096
3. Juan Pablo Montoya Kolumbie McLaren +15,868
4. Felipe Massa Brazílie Ferrari +17,096
5. Kimi Räikkönen Finsko McLaren +17,524
6. Mark Webber Austrálie Williams +37,739
7. Jenson Button Velká Británie Honda +39,635
8. Giancarlo Fisichella Itálie Renault +40,200
9. Ralf Schumacher Německo Toyota +45,511
10. Rubens Barrichello Brazílie Honda +1:17,851
11. Nico Rosberg Německo Williams +1:19,675
12. Jacques Villeneuve Kanada BMW Sauber +1:22,370
13. Nick Heidfeld Německo BMW Sauber +1 kolo
14. Vitantonio Liuzzi Itálie Toro Rosso +1 kolo
15. Scott Speed Spojené státy americké Toro Rosso +1 kolo
16. Tiago Monteiro Portugalsko Midland +2 kola
17. David Coulthard Velká Británie Red Bull +15 kol
18. Takuma Sató Japonsko Super Aguri +18 kol
19. Christian Klien Rakousko Red Bull +22 kol
20. Judži Ide Japonsko Super Aguri +39 kol
21. Jarno Trulli Itálie Toyota +56 kol
22. Christijan Albers Nizozemsko Midland +62 kol

    Nejrychlejší kolo: Fernando Alonso - 1:24,569

Pořadí mistrovství světa:

POŘADÍ JMÉNO STÁT TÝM BODY
1 Fernando Alonso Španělsko Renault 36
2 Michael Schumacher Německo Ferrari 21
3 Kimi Räikkönen Finsko McLaren 18
4 Giancarlo Fisichella Itálie Renault 15
5 Juan Pablo Montoya Kolumbie McLaren 15
6 Jenson Button Velká Británie Honda 13
7 Felipe Massa Brazílie Ferrari 9
8 Ralf Schumacher Německo Toyota 7
9 Mark Webber Austrálie Williams 6
10 Nick Heidfeld Německo BMW Sauber 5
11 Jacques Villeneuve Kanada BMW Sauber 5
12 Rubens Barrichello Brazílie Honda 2
13 Nico Rosberg Německo Williams 2
14 David Coulthard Velká Británie Red Bull 1
15 Christian Klien Rakousko Red Bull 1


Pořadí Poháru konstruktérů:

POŘADÍ JMÉNO STÁT BODY
1 Renault Francie 51
2 McLaren Velká Británie 33
3 Ferrari Itálie 30
4 Honda Japonsko 15
5 BMW Sauber Německo 10
6 Williams Velká Británie 8
7 Toyota Japonsko 7
8 Red Bull Rakousko 2


Závod jsme sledovali v on-line reportáži ZDE

Autoři:

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

22. března 2024  11:59

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Rekordní trest pro trenéra Radu. Za rasistickou urážku dostal osm měsíců

21. března 2024  17:12,  aktualizováno  19:43

Boj druholigových fotbalistů pražské Dukly o postup mezi elitu může jejich kouč Petr Rada sledovat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

1. Ledecká, 2. Davidová, 3. Voborníková. Kolik si na sněhu vydělaly

25. března 2024  15:51

Z českých lyžařů, snowboardistů a biatlonistů si v uplynulé sezoně nejvíce vydělala na prémiích...

Zlatá tečka za super-G. Skvělá Ledecká triumfovala ve finále Světového poháru

22. března 2024  9:50,  aktualizováno  13:05

V novém roce potvrzovala v superobřím slalomu stoupající formu. V únoru se propracovala do první...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Norsko - Česko 1:2, rozpačitý výkon, i tak výhra. Haškovu premiéru ozdobil Barák

22. března 2024  16:49,  aktualizováno  19:52

Oslo (Od našeho zpravodaje) Fotbaloví reprezentanti se při premiéře trenéra Ivana Haška v Norsku téměř celých devadesát minut...

Čekání na životní slalom. Sen jsem si ještě nesplnila, říká Dubovská

29. března 2024

Premium Už dlouho sní o tom, že se jednou probojuje na stupně vítězek. I před touto zimou lyžařka Martina...

Barcelona se chytla a vyhrála na Bayernu. Němci ztratili šanci na play off

28. března 2024  23:18

Basketbalisté FC Barcelona s Janem Veselým a Tomášem Satoranským zvítězili v 32. kole Euroligy v...

Střešovice i podruhé v semifinále uspěly, Boleslav s Vítkovicemi srovnala

28. března 2024  22:13

Florbalisté mistrovského týmu a vítěze základní části Tatranu Střešovice vyhráli v druhém duelu...

Třinec se vyvaroval nemožného. Obhájci „ufackovali“ gól a Mazanec si oddechl

28. března 2024  21:58

Třinec v sedmém čtvrtfinálovém utkání porazil hokejisty Českých Budějovic 2:0. Celkově vyhrál 4:3...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...