Michael Schumacher regulérně zvítězil poprvé od Velké ceny Japonska 2004, loňský závod šesti aut v Indianapolisu lze stěží považovat za plnohodnotný triumf. Sedminásobný mistr světa získal celkově už 85. vítězství.
Alonso sice nevyhrál, v mistrovství světa ale stále nemá konkurenci. Navíc lze stěží očekávat, že v dalších závodech se Ferrari povede podobně skvěle jako v Imole.
"Pro vítězství jsem udělal všechno, tým fungoval dokonale. Bohužel zde se v podstatě nedá předjíždět. Ale za druhé místo mám dalších osm bodů, což není málo," uvedl v cíli Alonso.
Na třetím místě dokončil Montoya z týmu McLaren. Těsně za čtvrtým Massou dokončil Kimi Räikkönen, kterému se nepovedl start a ztrátu už dohnat nedokázal.
Schumacher - potvrzené ambice
Po propadáku na druhém konci planety v Austrálii se Ferrari naplno vrhlo na testy nové aerodynamiky a silnějšího motoru, které připravilo pro domácí závod v Imole s jediným, dokonce oficiálně prezentovaným, cílem - vyhrát. A od prvních tréninků na dráze v Imole, která je coby kamenem dohodil od sídla týmu v Maranellu, a na které se Ferrari historicky vždy dařilo, Schumacher potvrzoval, že těžko bude hledat soupeře.
V úvodním boji s časomírou jasně vyhrál, ve druhém si na něj vyšlápl pouze Alonso. V sobotu dopoledne byl opět rychlejší Schumacher, a nejinak tomu bylo i v kvalifikaci. Tam na Alonsa, který nabral pro závod o něco více paliva, najel téměř vteřinu a startoval o dvě řady více vpředu. Navíc získal 66. pole position kariéry. To je na dráze v Imole, kde se v podstatě nedá předjíždět, základní kámen úspěchu.
Start proběhl hladce, Schumacher začal jako první. V zádech se mu držel Button, který ovšem jel s lehčím vozem, takže musel do boxů dřív a ke konci závodu už byl vzadu. Alonso se musel spokojit s pozicí za třetím Massou.
Než zajel v 19. okruhu do boxů, Massa poslušně zpomalil a Alonsa ještě trochu zbrzdil. Sedminásobný mistr světa tak ve dvacátém kole zajížděl pro palivo s náskokem třinácti vteřin před Alonsem. španěl ho následoval o pět kol později, stihl však sníži ztrátu pouze o čtyři vteřiny. Alespoň se zbavil Buttona a Massy. Měl už před sebou pouze úhlavního soka z Ferrari.
Měkké pneumatiky Bridgestone, které Schumacher pro závod zvolil, se velmi rychle opotřebovávaly, takže Alonso se mu v prostředním úseku závodu blížil přímo raketovým tempem. Ve 34. kole už dýchal mistru světa na záda. Za devět kol stáhl 11 vteřin, které ztrácel po návratu z boxů.
Začala napínavá podívaná, která jen potvrzovala, že v Imole je předjíždění těžší než nemožné. Německý pilot Ferrari, ač o více než dvě vteřiny na kolo pomalejší, se tlaku bránil zuby nehty. Alonsa udržel i díky faktu, že při akcelaraci nijak neztrácel. Nedobrá přilnavost ho zpomalovala zejména při dobržďování do zatáček. O jeho rychlosti výmluvně vypovídal fakt, že se za dvojicí řadu kol drželi Klien a Liuzzi jedoucí o kolo zpět.
O konečném pořadí musely rozhodnout poslední zastávky v boxech. Renault se rozhodl zavolat Alonsa už ve 41. kole, protože za Schumacherem jen ztrácel. Podle plánu měl Španěl zamířit do boxů později. Ferrari bleskově zareagovalo a Schumacher jel dotankovat o kolo později. Rychlá práce jeho mechaniků rozhodla, že se na dráhu vrátil opět před Alonsem!
Teď Španěl, neustále nalepený na rudém zadním křídle, předjetí musel zkusit. Obzvlášť v nájezdu do zatáčky Tosa měl každé kolo k prvnímu místu velmi blízko. Rozhodlo se tři kola před cílem, Alonso vjel v zatáčce Villeneuve na obrubník, měl co dělat, aby auto udržel na dráze, a ztratil několik vteřin. Schumacher si za povykování šťastných tifosi kolem trati jel pro očekávaný, ale nečekaně těžce vybojovaný triumf. V Imole vyhrál posedmé v kariéře.
Massa - nenápadně pro pět bodů
Na startu se Brazilec posunul pouze před pomalého krajana Barrichella, ale mnohom podstatnější bylo, že za sebou udržel Alonsa. Až do své zastávky v boxech mu stihl ubrat tolik vteřin, že si jeho týmový kolega v čele vybudoval náskok, který byl základem jeho pozdějšího vítězství.
Takže roli týmové dvojky splnil Massa na jedničku. A v roli závodníka nezklamal. Rychlostně na Schumachera nestačil, ale to se v Imole čekat nedalo. Jel však spolehlivě a během prvních zastávek v boxech si poradil s Buttonem. Při druhých ale podlehl tlaku Montoyi, který zůstal na dráze o tři kola déle. Až do cíle musel odrážet tlak dalšího jezdce McLarenu Räikkönena, a stejně jako Schumacher v čele byl úspěšný. Čtvrtým místem překonal svůj dosavadní nejlepší výsledek u Ferrari z Velké ceny Malajsie.
Renault - moc nechybělo...
Do Imoly přijížděl francouzský tým s jedinou otázkou na rtech. Jak na tom budeme v porovnání s Ferrari? Už páteční tréninky poměrně jasně odpověděly - na jedno kolo jsme přibližně stejně rychlí. Alonso nabral v kvalifikaci víc paliva, takže s Ferrari prohrál. Ale v závodě? Díky trvanlivějším pneumatikám michelin byl jasně lepší než Schumacher.
V Imole se ale nedá předjíždět, takže rozhodovala strategie zastávek v boxech. A to je silná zbraň Ferrari a jeho technického guru Rosse Brawna. Alonso se přes sebevětší snahu na první místo dostat nemohl.
Když už jezdil 25 kol jako nalepený na zadním křídle Schumacherova Ferrari, přišla rozhodující chyba, kdy v zatáčce Villeneuve najel na obrubník, a byl rád, že nevyjel do kačírku. Pak už se rozhodl do puntíku plnit slova šéfa Renaultu Briatoreho - mistrovství světa je důležitější než závod v Imole a jistil druhé místo.
Fisichella doplatil v kvalifikaci na chybný předpoklad týmu, že čas, který zajel, mu stačí k postupu do finále a musel začínat z jedenácté pozice. Na úzké dráze v Imole ale nelze využít výhody plné nádrže tak dokonale jako třeba v Malajsii, takže se během závodu propracoval pouze na osmou pozici. Takhle si rodilý Říman domácí závod skutečně nepředstavoval.
McLaren - ach ta kvalifikace
Okruh Velké ceny San Marina týmu McLaren moc nesedí. Od prvních tréninků zuřivě hledal ideální nastavení auta, po pátku ho dokonce radikálně změnil a začínal s vylaďováním odznova. Montoya musel kvůli špatnému tlaku paliva měnit auto a měl štěstí, že do náhradního vozu putoval spolu s ním i motor, takže neztratil 10 míst na startu.
V kvalifikaci se podělili jezdci týmu o čtvrtou řadu, což nebylo zas tak špatné. Montoya si na startu sedmou příčku udržel, ale Räikkönen se propadl za Trulliho (který ale za pár kol odstoupil) a hlavně ho v prvním kole nečekaně přejel Mark Webber.
Jezdec Williamsu měl v nádrži o trochu víc benzinu, byl pomalejší a Fina brzdil. Soupeři v čele se rychle vzdalovali, a Räikkönen mohl pouze čekat. Takticky McLaren neuspěl, protože po prvním dotankování se Webber objevil opět před jejich jezdcem.
V té době už měl ale Kimi v nádrži tolik paliva, že si mohl dovolit tankovat před koncem závodu jako poslední, což ho katapultovalo až za Massu s Ferrari. Toho ale přes sebevětší snahu do cíle předjet nedokázal, a v boji o titul na Alonsa opět ztratil.
Montoya se poklidně spolehlivou jízdou posouval vpřed, jakmile zajel brzo po startu do boxů Ralf Schumacher, už ho ani nikdo nebrzdil. Před druhými zastávkami si jen počkal za Massou, až mu odjezdem k mechanikům dovolí posun na třetí příčku - pro Kolumbijce nejlepší v sezoně.
Williams - pád do průměru
Po ohromujícím debutu Nika Rosberga v Bahrajnu, kdy zajel nejrychlejší kolo závodu se zdálo, že Williams bude letos bojovat o stupně vítězů. Ale tým postupně spadl do šedi předcházející sezony. Rosberg se po výbuchu nováčkovského enthusiasmu potýká s běžnými chybami začátečníků ve formuli 1, a navíc se trápí v kvalifikacích. V Imole se celý závod pohyboval daleko za body.
Webber zvládl italský podnik na výbornou. Ačkoli tradičně nebyl nijak zázračně rychlý, vešel se v kvalifikaci do první desítky, a nastoupil do závodu s větším množstvím paliva. Na McLareny, Ferrari ani Alonsa neměl, ale s Buttonem i Fisichellou si poradil a získal šesté místo. Na víc on a Williams momentálně nemají.
Honda - rána do hlavy a budou padat hlavy
Vedení japonské automobilky po veleúspěšných zimních testech najisto počítalo s vítězstvím, ale k tomu má Button a spol. zatím pořádně daleko. V kvalifikaci v Imole zvolili strategii malého množství paliva a do závodu šli s plánem tří zastávek. A ta nefungovala.
V sobotu sice Button vybojoval vynikající 2. místona statru a Barrichelo třetí, jenže v závodě jeli pro palivo jako první z celého pole. Ve 14. respektive 15. okruhu. Barrichello okamžitě po problémech s tankováním vypadl z první desítky (stál u mechaniků 15,5 vteřiny) a Button postupně padal až na sedmou příčku, kterou navíc v závěru musel hájit před dotírajícím Fisichellou. Pokud nepřijde brzo zlepšení, v týmu Hondy budou, stejně jako v konkurenční Toyotě, padat hlavy.
Dramatická situace nastala ve 30. kole, kdy Jenson Button při zastávce v depu dostal signál k rozjezdu, přestože mu stále do monopostu proudil hadicí benzin. Britský pilot poškodil zařízení a musel po pár metrech znovu zastavit, aby technici vyjmuli hrdlo tankovací hadice, které mu čouhalo z nádrže.
Při nastalém chaosu ztratil druhý muž sobotní kvalifikace spoustu času. Navíc dostal do hlavy lízítkem, které je při zastávce sklopeno před předním křídlem monopostu. Nešťastný technik, který ho předčasně zvedl, se ho snažil dát opět dolů, ale praštil pouze Buttona do přilby.
Toyota - zpátky na zem
Po fantastickém třetím místě Ralfa Schumacher v Austrálii, ke kterému mu pomohly hlavně problémy soupeřů, se ukázalo, jak na tom skutečně Toyota je. V kvalifikaci se sice radovali oba jezdci z první desítky, ale v závodě se Trulli kvůli závadě volantu loučil už v desátém kole.
Ralf Schumacher držel šestou příčku z kvalifikačního tréninku do první zastávky v boxech, ale rychlostí na soupeře neměl. Navzdory bezchybné jízdě sklouzl z bodující osmičky na deváté místo. A přesně tam bohužel Toyota nyní patří. Navíc je otázkou, co s týmem udělá nedávný vyhazov technického ředitele Mika Gascoynea.
Další jezdci měli uctivý odstup
Tým Red Bull se opět místo se soupeři pral s technickými problémy. Ani jeden jeho jezdec nedokončil.
Úvodní kolo závodu poznamenala kolize japonského nováčka Judžiho Ideho s Christijanem Albersem, jehož vůz se ve Villeneuveově šikaně několikrát otočil a zcela zdemolovaný a převrácený zůstal ležet v bezpečnostní zóně. Nizozemský pilot však z vraku odešel po svých.
Pátým závodem sezony bude Velká cena Evropy, kterou bude hostit 7. května
německý Nürburgring.
Výsledky Velké ceny San Marina:
POŘADÍ
JMÉNO
NÁRODNOST
TÝM
ČAS
1.
Michael Schumacher
Německo
Ferrari
1h31:06.486
2.
Fernando Alonso
Španělsko
Renault
+2,096
3.
Juan Pablo Montoya
Kolumbie
McLaren
+15,868
4.
Felipe Massa
Brazílie
Ferrari
+17,096
5.
Kimi Räikkönen
Finsko
McLaren
+17,524
6.
Mark Webber
Austrálie
Williams
+37,739
7.
Jenson Button
Velká Británie
Honda
+39,635
8.
Giancarlo Fisichella
Itálie
Renault
+40,200
9.
Ralf Schumacher
Německo
Toyota
+45,511
10.
Rubens Barrichello
Brazílie
Honda
+1:17,851
11.
Nico Rosberg
Německo
Williams
+1:19,675
12.
Jacques Villeneuve
Kanada
BMW Sauber
+1:22,370
13.
Nick Heidfeld
Německo
BMW Sauber
+1 kolo
14.
Vitantonio Liuzzi
Itálie
Toro Rosso
+1 kolo
15.
Scott Speed
Spojené státy americké
Toro Rosso
+1 kolo
16.
Tiago Monteiro
Portugalsko
Midland
+2 kola
17.
David Coulthard
Velká Británie
Red Bull
+15 kol
18.
Takuma Sató
Japonsko
Super Aguri
+18 kol
19.
Christian Klien
Rakousko
Red Bull
+22 kol
20.
Judži Ide
Japonsko
Super Aguri
+39 kol
21.
Jarno Trulli
Itálie
Toyota
+56 kol
22.
Christijan Albers
Nizozemsko
Midland
+62 kol
Nejrychlejší kolo: Fernando Alonso - 1:24,569
Pořadí mistrovství světa:
POŘADÍ
JMÉNO
STÁT
TÝM
BODY
1
Fernando Alonso
Španělsko
Renault
36
2
Michael Schumacher
Německo
Ferrari
21
3
Kimi Räikkönen
Finsko
McLaren
18
4
Giancarlo Fisichella
Itálie
Renault
15
5
Juan Pablo Montoya
Kolumbie
McLaren
15
6
Jenson Button
Velká Británie
Honda
13
7
Felipe Massa
Brazílie
Ferrari
9
8
Ralf Schumacher
Německo
Toyota
7
9
Mark Webber
Austrálie
Williams
6
10
Nick Heidfeld
Německo
BMW Sauber
5
11
Jacques Villeneuve
Kanada
BMW Sauber
5
12
Rubens Barrichello
Brazílie
Honda
2
13
Nico Rosberg
Německo
Williams
2
14
David Coulthard
Velká Británie
Red Bull
1
15
Christian Klien
Rakousko
Red Bull
1
Pořadí Poháru konstruktérů:
POŘADÍ
JMÉNO
STÁT
BODY
1
Renault
Francie
51
2
McLaren
Velká Británie
33
3
Ferrari
Itálie
30
4
Honda
Japonsko
15
5
BMW Sauber
Německo
10
6
Williams
Velká Británie
8
7
Toyota
Japonsko
7
8
Red Bull
Rakousko
2
Závod jsme sledovali v on-line reportáži ZDE