Znovu špatně odstartoval, ale znovu vyhrál poker kolem zastávky v boxech. Získal tím prvenství ve Velké ceně Japonska i titul šampiona formule 1 už po předposledním závodě roku. Michael Schumacher je potřetí v kariéře mistrem světa. Ovšem poprvé po pěti letech, co jezdí za italský tým Ferrari, jež o individuální titul usilovalo od roku 1979. "Dlouho jsem si myslel, že se mi to nepodaří. V poslední zatáčce jsem uvěřil. Bylo to mé nejdůležitější vítězství," řekl jedenatřicetiletý Němec a zasnil se: "Jak se asi teď musí slavit v Itálii!" O výhodu osmi metrů před jediným konkurentem - Finem Häkkinenem - po nejlepším čase v kvalifikačním tréninku přišel Schumacher hned po startu. Rychlejšímu jezdci z týmu McLaren marně křížil dráhu. Häkkinen se prodral do čela a udržoval naději, že když vyhraje, sníží Schumacherův předstartovní náskok osmi bodů v šampionátu. Fin vedl od startu až do klíčové druhé zastávky v boxech ve 37. kole. Mezitím rychlejší Schumacher odkroužil další tři kola, než se také podruhé vydal do boxů. A Němec se stačil vrátit na trať, skrápěnou mírným deštěm, ještě před Häkkinenem. Měl na něho k dobru přes čtyři vteřiny a Fin už manko nedohnal. Tak jako při jiných závodech rozhodla geniální strategie technického ředitele Ferrari Rosse Brawna. Ten totiž takticky pozdržel Schumachera na trati, zatímco Häkkinen trčel v boxech. "Vypadá to dobře...Vypadá to dobře," říkal Brown přes radiové spojení Schumacherovi, který se vracel boxovou uličkou na trať - a Häkkinen ještě nebyl vidět. "Nejsem šťastný, ale musím Michaelovi blahopřát," pravil Fin, který na Schumachera ztrácí před posledním závodem roku nedosažitelných dvanáct bodů. Schumacher vyhrál pět z osmi úvodních závodů sezony a v červnu vedl nad Häkkinenem o 24 bodů. Pak ale třikrát během čtyř startů nedojel, z toho dvakrát vinou kolize v první zatáčce. Ještě před předchozí Velkou cenou USA, kterou vyhrál Schumacher, vedl Häkkinen o dva body, ale závod pak nedokončil. "Neprohráli jsme sezonu v Japonsku, ale už začátkem roku, kdy jsme dvakrát nedojeli," řekl Norbert Haug za tým McLaren. "Vyvrcholila pětiletá společná práce s Ferrari. S předchozími dvěma tituly u Benettonu to nelze srovnat. Situace je odlišná a výjimečná," kontroval Schumacher. Posledním mistrem světa za Ferrari byl Jihoafričan Scheckter. "To, co zažíváme, se nedá popsat," radoval se manažer týmu Jean Todt, jehož pozice byla v minulosti kvůli neúspěchům ohrožena, ale Schumacher ho pokaždé podržel. "Chybějí nám jen tři body, abychom za čtrnáct dní obhájili titul v Poháru konstruktérů. Ale teď se tím nebudeme zabývat. Budeme si užívat přítomnosti. Aspoň pět minut," dodal Todt.
Výsledky: 1. M. Schumacher (Něm., Ferrari) 1:29:53,435 hod., 2. Häkkinen (Fin.) -1,837, 3. Coulthard (Brit., oba McLaren-Mercedes) minus 1:09,914 min., 4. Barrichello (Braz., Ferrari) - 1:19,190, 5. Button (Brit., Williams-BMW) -1:25,694, 6. Villeneuve (Kan., BAR-Honda) -1 kolo.
Celkově: 1. M. Schumacher 98, 2. Häkkinen 86, 3. Coulthard 67, 4. Barrichello 58, 5. R. Schumacher (Něm., Williams-BMW) 24, 6. Fisichella (It., Benetton-Playlife) 18, 7. Villeneuve 15, 8. Button 12.
Pohár konstruktérů: 1. Ferrari 156, 2. McLaren-Mercedes 143, 3. BMW-Williams 36, 4. Benetton-Playlife 20, 5. BAR-Honda 18, 6. Jordan-Mugen-Honda 17.
Poslední závod: 22. října Velká cena Malajsie.