Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Sáblíková přijde o trumf. Nová pravidla zakazují přejíždět do vedlejší dráhy

Martina Sáblíková | foto: Pavel Lebeda pro www.sport-invest.cz

30 2010
Před lety s touhle fintou přišla jako první a soupeřky ji následně kopírovaly. Teď rychlobruslařská královna Martina Sáblíková o výhodu přijde. Mezinárodní federace ISU totiž od nové sezony zakázala přešlapovat během jízdy do vedlejší dráhy. "To tam nemusím ani jezdit, budu diskvalifikovaná v každém závodě," zděsila se česká hvězda.

Možná to je jen nepatrná úprava pravidel, ale rychlobruslařům může způsobit pořádné komplikace. Tím spíš pro Sáblíkovou a její výjimečnou techniku.

Zatímco přímo v zatáčkách už několik sezon hlídají přejíždění do vedlejší dráhy zabudované "špunty", nové regule od nastávající zimy zakáží závodníkům přejíždět z jedné dráhy do druhé po celém oválu. Až dosud přitom mohli v rovinkách středovou čáru překročit.

"Pochopila bych, kdyby řekli, že se nesmí vyjíždět ze zatáčky kvůli ohrožení soupeřky ve venkovní dráze. Ale proč to zakázali v celé rovince, to nechápu," kroutila hlavou dvojnásobná olympijská šampionka z Vancouveru.

Při výjezdech ze zatáčky i v rovince přitom česká hvězda běžně využívá prostor vedlejší dráhy. V rovince si trasu nezkracovala, ale naopak prodlužovala. "A pokud to nepřekáží tomu druhému, mělo by to být jedno."

Sáblíková byla první, kdo s touhle technikou přišel. "Bylo to před olympiádou v Turíně. Tehdy ještě v zatáčce ztrácela, místo aby nabírala rychlost. Trvalo dost dlouho, než se to naučila," prohlásil trenér Petr Novák. "Pak mohla stoprocentně využít svou techniku, aniž by musela dávat na lajny pozor."

Rychlobruslařka Martina Sáblíková ve své jízdě při závodě na 1 500 metrů na ZOH ve Vancouveru.

Přejíždění do vedlejší dráhy přímo v zatáčkách už několik sezon zakazují zabudované "špunty"

Nad změnou kroutí hlavou. "Technická komise ISU i my trenéři jsme tu od toho, abychom závodníkům vytvořili nejlepší podmínky k výkonu. Tohle mi přijde jako krok zpátky. Kvůli komu nové pravidlo asi zavedli?" ptá se Novák.

Zejména na oválech pod otevřeným nebem a halách se špatnou klimatizací si rychlobruslaři mohli vybrat místo s kvalitnějším ledem. "Závodník, kterému to myslelo, a Martina k nim patřila, se mohl špatnému ledu vyhnout. Teď už to nepůjde."

Dá změna větší moc rozhodčím?

Novinka zároveň dává větší moc rozhodčím, kteří z vnitřku oválu budou rozhodovat o milimetrových přešlapech.

Novák se obává, že nové pravidlo bude rychlobruslaře diskriminovat. "Představte si, že kvůli kolizi přejedete do vedlejší dráhy. Za to by měla následovat diskvalifikace? Kdo posoudí, zda to byl úmysl?"

Strach z toho, že by se se změnou nesrovnali, ale Češi nemají. "Budu se muset teď hodně soustředit. Nebojím se toho, že bych se nenaučila nepřejíždět čáry. Spíš rozhodčí mohou říct, že jsem ji přejela. A pokud to Petr nebude mít na kameře, tak s tím nic neudělám," vadí Sáblíkové.

Jen tréninky budou komplikovanější. Na dráze se téměř vždy pohybuje více lidí. "Vejít se nebude snadné. Doufám, že Petr koupí hodinu jen pro nás, abychom si to mohli vyzkoušet. Zatím si to nedovedu představit," tvrdí Sáblíková.

Novák lituje, že Češi nemají vlastní halu. "Kdybychom ji měli, tak to budeme dělat jako ostatní země. Na tréninku bychom byli sami, vymarkujeme si dráhu, zatáčky a budeme se technice učit. Při padesáti lidech to půjde těžko."

PODÍVEJTE SE, JAK RYCHLOBRUSLAŘKY VYUŽÍVAJÍ V JÍZDĚ I VEDLEJŠÍ DRÁHU

Bude nové pravidlo o zákazu přejíždění do vedlejší dráhy rychlobruslaře výrazně omezovat?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 13:00 2. října 2010. Anketa je uzavřena.

ANO 1474
NE 191






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze