Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


S létáním mezi pylony je konec, pilot Šonka se vrací do práce. Ke stíhačkám

Martin Šonka | foto: Jiří Švorc

11 2010
Pilot Martin Šonka získal v posledním závodě letošního ročníku Red Bull Air Race bod. Příští rok se ale muž, který závodí za Moravskou Třebovou, neproletí. Celý seriál má pauzu.

Byl to půlrok, během kterého zažil třeba focení pro Playboy s Českou Miss. Nebo bláznivé salto vzad na motorce s freestylistou Petrem Pilátem. Ale především to byl půlrok, kdy Martin Šonka vstoupil do prestižního světa letecké akrobacie - seriálu Red Bull Air Race. Teď je ale konec.

V neděli se v německém Lausitzu odletěl poslední závod sezony, protože zbylé dva podniky byly zrušeny. A létat se nebude ani příští rok, to si totiž Air Race bere pauzu.

"Je to velká škoda, mrzí to. Ale jsem vojenský pilot, který měl teď sedm měsíců neplacené volno, takže se vracím zpátky do práce ke stíhačkám," říká 32letý Šonka.

Nelitujete toho kroku jít do Air Race, koupit za velké peníze letadlo a pak po půlroce skončit?
Rozhodně ne. Hodně jsem se toho naučil a samozřejmě bych do toho šel znovu. Ten konec mě mrzí, vadí mi to, protože jako nováček potřebuji odlétat co nejvíc závodů. Zrovna jsem se do toho začal dostávat, takže pauza je pro mě hodně špatně. Je to naprosto specifický druh létání, zkušenosti potřebuji získávat v závodech. V Německu to byl můj nejlepší výkon, létalo se mi dobře. Navíc jsem to zvládl bez penalizace. Teď si musím rok počkat, protože v roce 2012 se má Air Race znovu rozjet. Čas využijeme k vylepšení letadla, pokusíme se ho zrychlit.

Co je Red Bull Air Race

Seriál závodů v letecké akrobacii, kde piloti prolétávají slalomovou dráhu na čas. Letos se v ní poprvé objevil i český závodník Martin Šonka. Bohužel však byly zrušeny dva závody a příští rok má dokonce šampionát pauzu. Pro Šonku to znamená, že se zase vrátí ke své profesi armádního letce. Red Bull Air Race by se měl vrátit v roce 2012 a Šonka by měl být znovu u toho. Každý nováček má totiž smlouvu na dva roky, to proto, aby se v první sezoně učil a nic ho nenutilo riskovat.

Vracíte se do armády. O kolik vám klesne příjem?
Bude mnohonásobně nižší, ale zase nebudu mít tak velké výdaje. Musel jsem investovat do letadla (až kolem deseti milionů korun), což bych za vojenské peníze nepořídil. Když se porouchal motor, tak jsem to taky platil ze svého, protože na to nebyli sponzoři. Vlastně co jsem závoděním vydělal, to jsem zase vrazil do letadla. Teď nás čeká ta mnohem méně příjemnější práce, kdy budeme obcházet sponzory a řešit, jestli s námi zůstanou i dál.

Budou věřit, že se Air Race po roční pauze zase rozjede?
Nevím, snad ano.

Jaký je vlastně důvod konce?
Jde o organizační důvody a o bezpečnost. Přeci jenom se letos přihodila nehoda, kdy brazilský nováček skončil s letadlem ve vodě. Zrušily se dva závody, protože v Budapešti s tím nesouhlasili zelení, kteří se dostali do vlády. Porto zase vůči Red Bullu neplnilo závazky, proto si berou rok pauzy, aby všechno vylepšili. Rovněž se uvažuje, že by všichni piloti měli stejné motory, které by se losovaly vždycky na začátku sezony. Bylo by to pak více o létání.

Vím, že vás organizátoři hodně chválili. Létal jste solidně, nakonec získal dva body, a byť jste skončil v seriálu předposlední, byli s vámi spokojení.
Proto je ten výběr do Air Race tak náročný. Rok nás sledují, jak reagujeme za náročných situací, pod stresem a podobně. Protože pak se to všechno může promítnout v závodě. V té první sezoně jde o to si vytvořit nějaký styl, co nejrychlejší a nejhladší bez nějakých velkých chyb a oprav. A začít závodit až další. Škoda, že teď nemáme jak navázat.

Martin Šonka

Dvaatřicetiletý pilot je reprezentant v letecké akrobacii i členem armádní letky z Čáslavi. Letadla ho uchvátila v sedmnácti, kdy si za pět set korun zaplatil vyhlídkový let nad Táborem. Žije v Sezimově Ústí, trénuje v Moravské Třebové a je svobodný. Jeho starší bratr Josef mu dělá manažera.

Jaké jsou vztahy mezi piloty?
Skvělé. Hodně mě to zajímalo, ale potvrdilo se, že jaké jsou to ve vzduchu hvězdy, tak na zemi jsou to lidé, co si mají co říct. Když jsem něco potřeboval, tak mi vždy poradili. Od Nigela Lamba jsme dokonce kupovali motor.

Jaký teď bude návrat do armády?
Měl jsem půl roku pauzu, takže mě nejdřív čekají simulátory a pak lety s instruktorem. Postupně se musím zase rozlétat do bojové použitelnosti. A jestli můžu jít do války? Teoreticky ano, proto přeci v armádě jsme.

Říkal jste, že Air Race je splněný sen. Jaké jsou teď další?
Snů mám pořád dost. Třeba proletět se v raketoplánu, chci se dostat do vesmíru.

Pro někoho by byl sen fotit s miss do Playboye. Jaké to bylo?
Moc fajn! Ale byl to propadák, fotili jsme do Playboye a byli u toho oblečení (směje se). Jen škoda, že jsme s Veronikou Machovou u toho strávili celý den a pak vyšla jen malá fotka. Veronika měla mou uniformu, čekal jsem, že jí bude moc velká, ale padla jí skvěle. Takže je vidět, že jsem velký hubeňour.

Jaká miss byla?
Skvělá! Je úplně normální, byla s ní opravdu sranda. Chtěl jsem ji svézt, ale před tím několik dní pršelo, takže byla rozmoklá ranvej a nedalo se létat. Má to slíbené na příště.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze