Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Štybar: Po nejdelší etapě jsem si ještě přidal, ujel jsem 270 kilometrů

Zdeněk Štybar | foto: Filip Grim, MAFRA

25 2015
Z Pyrenejského poloostrova se přesunul na Mallorku. „Máme tu kolem patnácti stupňů a fouká studený vítr. Ale na trénink je to ideální,“ hlásí Zdeněk Štybar. Od října, kdy se při cyklokrosu znovu zranil, čtyři měsíce nezávodil. S o to větší dravostí se však vrhl do prvních startů silničářské sezony.

Bylo to skutečně tak? Byl jste po dlouhé závodní pauze mimořádně nahecovaný?
Jo, určitě, těšil jsem se. I proto, že Murcie, Almerie a Algarve byly pro mě úplně nové závody. Zároveň šlo profilem i délkou o ideální přípravu na klasiky. V Portugalsku byly prudké kopce a úzké cesty, podobně jako budou v Belgii. A po nejdelší etapě v Algarve (215 km) jsem si ještě přidal další trénink, takže jsem měl v ten den na kontě sedm a čtvrt hodiny na kole a 270 kilometrů. Jsem rád, kde má forma momentálně je. Když jsem tak dlouho nezávodil, nevěděl jsem, jak na tom v porovnání s ostatními mohu být.

Což bylo poznat i při královské etapě v Algarve, kde jste se navzdory náročným stoupáním držel neustále v popředí a dokonce sám útočil. Tak zněl plán týmu?
Byl. V deseti lidech vepředu jsme zůstali tři z týmu a hráli jsme všechno na jednu kartu. Chtěli jsme vyhrát celkově a pro to jsme obětovali jak Tonyho Martina, tak mě. Oba jsme sice po našich útocích vypadli z první desítky pořadí, ale u nás v týmu se víceméně počítají už jen vítězství. Takže jsme do toho šli naplno a nastupovali jsme s Tonym posledních 40 kilometrů.

Zdeněk Štybar

v roce 2015

3. místo Kolem Murcie

5. a 7. místo v etapách Kolem Algarve

11. místo celkově Kolem Algarve

Vyhraná vrchařská prémie tamtéž

Dvakrát samostatně v úniku

16. místo v časovce

Člen vítězného týmu v závodě Kolem Almerie (vítěz Cavendish) a v 1. etapě Kolem Algarve (vítěz Meersman)

Pomocník Michala Kwiatkowského, celkově druhého v Algarve

A vy jste hned dvakrát šlapal osamoceně v čele.
Jo, jednou nastoupil Tony, pak zase já, znovu Tony, zase já. Tak trochu jako při juniorských závodech. Ale docela jsme si to užili a doopravdy jsme zkusili, co šlo. Jenže Richie Porte ze Sky byl doopravdy silný a všechno toho dne pokryl. Mě nakonec sjeli dva kilometry před cílem. I s tím jsem byl spokojený.

Šéfové týmu pak tvrdili, že jste patřil k hrdinům dne.
Celému týmu se ten blok závodů povedl. V Murcii jsem předtím skončil třetí. Už tam jsem se cítil líp, než jsem čekal. Kdybych to byl věděl, asi bych poslal kluky dopředu, aby tahali tempo, a vedoucího Taaramaeho bychom nejspíš ještě sjeli. A hned potom jsme vyhráli Almerii (s Cavendishem) a první etapu v Algarve (s Meersmanem). Dobré to bylo. 

Také časovka vás pozitivně překvapila? I když tuto disciplínu nemáte právě v oblibě, šestnácté místo bylo velmi dobré.
Určitě. Trénoval jsem na koze a snažím se časovku zlepšovat, ale nejde to hned. Na to tempo i posed si musím zvykat, je to pro mě zase něco jiného. Tohle však byla jedna z mých nejlepších časovek. Jistě, pořád to není nic světoborného, ale je to posun. Motivuje mě k další práci, když vidím zlepšení. Kdybych v ní dojel zase nějaký šedesátý, odradilo by mě to. Ale teď mám důkaz, že čas, který do tréninku časovky vkládám, se vyplácí.

Během etap Kolem Algarve jste zároveň chválil vašeho kolegu Petra Vakoče za práci, kterou pro tým odvedl. Jak vidíte jeho budoucnost?Můžeme od něj v budoucnu očekávat velké věci. Je mladý, má čas a doufám, že se propracuje do opravdu dobré pozice. V Algarve mu všichni gratulovali k tomu, co předváděl. Ve druhé etapě tahal na špici tempo od nultého kilometru skoro až do konce, odpadl teprve deset kilometrů před cílem. A jak tahal! Jel stylem, že lidi odpadávali a on tam pořád na špici byl a zrychloval. Nikdo to nechápal. A podobně na sebe upozornil i v Dubaji. Talent má obrovský a myslím si, že u nás v týmu s ním pracují dobře.

Vás už teď čeká sezona klasik. Program by měl být stejný, jak jste v lednu nahlásil?
Zatím ano. Už v sobotu jedu první přípravnou klasiku Omloop Het Nieuwsblad a v neděli pak možná Kuurne-Brusel-Kuurne, i když to ještě uvidíme, rozhodneme se v sobotu večer. Potom přijde italské Strade Bianche, etapové Tirreno, San Remo a po něm už ty největší belgické klasiky.

Na Strade Bianche to bude vaše premiéra.
A moc se na ni těším. Nevím, co od toho závodu čekat, nikdy jsem ho nejel. Půjde o další novou zkušenost.

Loni Strade Bianche vyhrál Michal Kwiatkowski z vašeho týmu. Bude titul obhajovat?
Nebude, jede letos Paříž-Nice místo Tirrena, takže se do Itálie nechystá. 

Budete tedy týmovým lídrem?
Doufám, že jo. Nevím ještě přesně sestavu našeho týmu, ale tenhle typ závodu by mi měl sedět.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze