Autodrom, kterému šéfuje, už totiž není pořadatelem brněnského závodu MotoGP. Teď na něj peníze shání Spolek pro Grand Prix, který založilo město Brno, Jihomoravský kraj a regionální centrála cestovního ruchu, a okruh jen pronajímá dráhu a své služby.
I proto z úst Ulmanové, která je ředitelkou okruhu 10 let, nevzešla obvyklá hrozba, že se bez veřejné podpory jedou motorky naposledy.
Teď si totiž Spolek z veřejných peněz zajistil minimálně 90 milionů.
Takže organizace byla pro vás klidnější?
Určitě. Nejsme pod stresem, protože finance jsou alfou a omegou. Loni jsme tady seděli vyšťavení, firma byla na pokraji krachu. Dnes je to jinak. Snažili jsme se Spolek podporovat, ale některé aktivity jsou pro něj složité, až z toho zůstává rozum stát. Třeba se každý rok objednává šest generátorů. Spolek tak udělá výběrové řízení, jenže pak zavolá Dorna (promotér MotoGP – pozn. red.), že jich letos chce sedm. A tak se musí výběrové řízení zrušit a udělat nové. Když jste soukromý subjekt, tak prostě objednáte jeden navíc a je to.
Co se změnilo pro okruh?
Dělali jsme to stejné, pár věcí dozorovali, s dalšími radili. Pro Spolek to bylo stejné, jako kdyby vám řekli, že zítra budete lékařem v nemocnici – taky byste nevěděli vůbec nic. Snažili jsme se co nejvíce pomoct. Ale začátky byly tvrdé, hlavně se vstupenkami. Před Vánocemi byl výpadek předprodeje.
Zvládl tedy Spolek tu „operaci“?
S naší pomocí ano. Pacient přežil. Ale já bych je nekárala. Neznali spoustu věcí. A i my, kteří MotoGP pořádáme roky, když jsme jim know-how předávali, jsme zjistili, jaké detaily unikají.
Poprvé po 10 letech klesla souhrnná návštěva pod 200 tisíc diváků. Může za to déšť, nebo právě potíže s předprodejem?
Jednoznačně chybějící vánoční předprodej. Protože co je doma, to se počítá. A na předprodej se vždy klade důraz, je to o zvyku lidí. Když si zvyknou kupovat na Vánoce dědovi vstupenku, tak ji prostě chtěli i loni. Místo ní mu pak koupí něco jiného a proč by dodatečně za něj znovu vyhazovali pět tisíc. Mrzí mě to, protože jsme to lidi naučili. Stejné to je, když jsme začali prodávat lístky k nám na Sachsenringu. První rok jsme prodali pár vstupenek, poslední roky máme fantastické prodeje. Němci si na to zvykli, laškují u stánku s děvčaty, k tomu si ještě koupí tričko. Tak to má být.
Zachránil Spolek MotoGP v Brně?
Nebýt ministryně školství Valachové (ČSSD) a brněnského primátora Vokřála (ANO), tak jsme tady určitě neseděli. Byl by konec.
Ale zase zmizel každoroční křik o dotace a že se jede naposledy.
Jenže my léta volali jen po tom, aby nám stát přispěl na zalistovací poplatek (ten se platí promotérovi za možnost závod pořádat – pozn. red.). Vše ostatní jsme byli ochotni platit z našich zisků, i kdyby prodeje vstupenek byly nižší. Dnes je poplatek na straně Spolku a my jsme vysmátí. Kdyby systém umožňoval, že nám přijde příspěvek na zalistovací poplatek, tak nemusely být problémy, kdo objedná tribuny a security.
Zajímalo by mě, který jiný sportovní podnik má stejné problémy jako Grand Prix? Jestli existuje jiná sportovní či kulturní akce, kterou organizuje hejtmanství a primátor?
Co ale vím, tak vaše vztahy s jihomoravským hejtmanem Haškem nejsou příliš vřelé.
Co se týká spolupráce v minulosti, tak si nemůžu stěžovat. Co se s ním ale stalo v posledních dvou letech, je mi záhadou.
Některé problémy vám zůstaly. Pořád splácíte dluhy za zalistovací poplatek z minulých sezon?
Ano. Máme s Dornou splátkový kalendář na pět let.
Jezdci si rovněž letos stěžovali na potíže s dráhou, že?
Na trati jsou tři zvlnění, a byť jsou banální, tak se nacházejí ve stopě a třeba Ital Iannone kvůli tomu v sobotu boural. Bude nutné vyměnit vrstvu asfaltu, ale jelikož to bude stát minimálně 60 milionů, hledáme metodu, jak vlnění spravit, abychom výměnu o rok oddálili. A budeme muset v jedné zatáčce udělat nový plot, protože tam šla motorka přes svodidla. Jezdí se rychleji, razantněji. A motorka se prostě ven nesmí dostat.