Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rally Bohemia začíná. Dreslera poslouchá evropský mistr i studenti

Jan Kopecký (vpravo) a Pavel Dresler v Paříži. | foto: Škoda Auto

11 2014
V Mladé Boleslavi v pátek začíná Rally Bohemia. Největším favoritem 41. ročníku je tovární posádka domácí Škody Motorsport Jan Kopecký - Pavel Dresler. „Jsme zavázaní dobře reprezentovat značku,“ uvědomuje si 28letý navigátor-učitel.

V autě se jeho instrukcemi řídí mistr Evropy Jan Kopecký. Když Pavel Dresler odloží helmu a kombinézu, získává si pozornost několikanásobně větší. 28letý navigátor kombinuje působení v továrním týmu Škoda Motorsport s výukou na Fakultě strojní Vysoké školy báňské v Ostravě.

„Studenti i Honza Kopecký poslouchají stejně pečlivě. Ve škole je pro studenty exotické, když jejich přednášející zároveň závodí,“ míní Dresler, jenž bude od pátku navigovat největšího favorita Rally Bohemia.

Jak se slučuje vyučování na vysoké škole a závodění v rally?
Musím si logisticky uspořádat program. Hodně přemýšlím o čase, věci si pečlivě plánuju, abych toho stihl co nejvíce. Zvládnout závody, výuku a vlastní studium je náročné.

Jan Kopecký a Pavel Dresler v Paříži.

Jan Kopecký a Pavel Dresler v Paříži.

Co vyučujete?
Vozidlové motory. Mám čtvrtý ročník inženýrského studia. V předmětu jde o konstrukci motoru, pevnost motoru a podobné věci.

Jak často přednášíte?
V posledním semestru jsem učil v pondělí čtyřikrát pětačtyřicet minut a to samé v úterý. Podobně by to mělo být i po prázdninách. Ve škole se mi vážně snaží vyjít vstříc. Řekl jsem, kdy chci přednášet, a díky tomu si zvládám plnit povinnosti tak, jak mám. Závody jsou moje práce a vše jim podřizuji.

Vyzvídají studenti, jak to chodí na rally?
Někteří ano. Ptají se, jak bylo na závodech. Znají výsledky, tak přijdou i pogratulovat. Je to pro ně oživení výuky. Dozvědí se zajímavosti, takže jsem pro ně zpestřením.

I pro studentky?
Na Fakultě strojní jich zrovna moc není. A ty, které tam jsou, zrovna s gratulacemi nechodí.

Sám také ještě studujete, připravujete se na doktorát. Jak to jde?
V půlce prázdnin bych měl odevzdávat teze, což je předpříprava na disertační práci. V září nebo na podzim mě čeká rigorózní zkouška, čili předměty plus obhajoba tezí. A od toho okamžiku bych měl do roka odevzdat disertační práci. V součtu mi zbývá přibližně rok a půl.

Vážně všechno stíháte?
Jde to zvládnout, protože například na psaní disertační práce spolupracuju se Škodovkou. Když mám čas, ve čtvrtek a pátek jezdím do Česany do vývoje, kde se zabývám výpočty proudění a výměny náplně válce. Ve škole pak pracuji s výsledky. Dávám je dohromady a musím napsat článek, který se pak publikuje v odborném periodiku.

„Vyučuju vozidlové motory, čtvrtý ročník inženýrského studia.“

Pavel Dresler

Jak vám ve škole vycházejí vstříc coby studentovi?
Doktorské studium je v tomhle poměrně snadné, protože mám individuální plán. Nemusím chodit na přednášky jako při běžném studiu. Jen se samostatně chystám na zkoušky u konkrétního profesora.

Zajímá je závodění?
Ano. Studuji technickou školu a závodění představuje vrcholnou techniku v automobilovém průmyslu, kde se používají top materiály. Profesory zajímají rozdíly oproti sériovým vozům.

Zapůsobil na ně loňský titul mistra Evropy? Nepojistil jste si tím doktorát?
To si nemyslím. Práci musím napsat a obhájit. Musím máknout sám.

Najdete si chvilku na studium i při závodech?
Když jedeme, většinou už mám vše důležité připravené. Jenom když čekáme na letišti, občas si do školy něco udělám.

Jan Kopecký a Pavel Dresler se škodovkou v Paříži.

Jan Kopecký a Pavel Dresler se škodovkou v Paříži.

Co na váš náročný program říkají kolegové z továrního týmu?
Někteří kluci ve Škodovce to vědí. Pro mě je to jednodušší. Mohu komunikovat s inženýrem a Honzovy pocity mohu hned převést do technické úrovně. Diskutuju s klukama, co by se na autě dalo upravit.

To aby vás za chvíli oslovovali doktore.
To určitě ne. Říkají mi lamo. Jednou jsme byli v Monte Carlu na rally a někdo mi řekl, že vypadám jako lama, se kterou jsem se zrovna fotil.

Pavel Dresler

Narodil se 23. června 1986. K závodění se dostal přes svého strýce a díky členství ve sdružení Fans For Kresta. V minulosti navigoval např. Antonína Tlusťáka, od konce roku 2011 působí v týmu Škoda Motorsport jako spolujezdec Jana Kopeckého. V roce 2013 se stali mistry Evropy, letos startují v asijsko-pacifickém šampionátu. Dresler zároveň učí na VŠ.

Jak jste se vůbec dostal k závodění?
Můj strýc je vášnivý fanoušek rally, v roce 2002 jsem s ním začal objíždět český mistrák a závody mě ohromně chytly. Za dva roky vznikalo sdružení Fans For Kresta, ve kterém šlo o to, abychom Romanovi pomohli do mistrovství světa. Jeden z dalších kluků chtěl kromě podpory Romana sám závodit, další kamarád uměl sehnat peníze, ale chyběl jim třetí do party. Navigátor. Tvrdili, že vypadám docela nebojácně, tak mě šoupli vedle pilota.

A dotáhl jste to až do továrního týmu.
To bylo po titulu s Mirkem Janotou v kategorii historiků v roce 2011. Už jsem měl nějaké zkušenosti ze zahraničí a Honza Kopecký mě oslovil, jestli bych s ním mohl absolvovat testy, protože tehdejší navigátor Petr Starý byl pracovně zaneprázdněný. Byli jsme na testu ve Španělsku, a pak se hned letělo na Kypr, ale Petr nemohl startovat. Vzpomínám si, že otec mi dovezl tašku na letiště, já jen vyměnil bagáž a letěl na Kypr.

Připadal jste se jako v jiném světě?
Byl to skok. V soukromém týmu musí spolujezdec dělat veškerou logistiku, organizovat lidi a celkově má hodně práce. V továrním týmu se soustředím jen na pozici navigátora, vše je pro mě jednodušší.

Cítíte větší zodpovědnost?
Určitě. Není to jen o nás samotných s Honzou, ale jde o reprezentaci značky. O marketingové pole.

Program Rally Bohemia

Pátek:
1. RZ 7,57 km - Staroměstská 18.33
2. RZ 11 km - Lobeč I. 19.24
3. RZ 15,86 km - Vinec I. 19.52
4. RZ 11 km - Lobeč II. 22.06
5. RZ 15,86 km - Vinec II. 22.34

Sobota: 
6. RZ 7,52 km - Chloudov I. 9.25
7. RZ 16,23 km - Šumburk I. 10.09
8. RZ 19,70 km - Sychrov I. 11.00
9. RZ 7,52 km - Chloudov II. 13.40
10. RZ 16,23 km - Šumburk II. 14.24
11. RZ 19,70 km - Sychrov II 15.15
12. RZ 2,47 km - Bondy 17.10

Poznámka: Vpravo od názvu rychlostní zkoušky je uveden čas startu prvního vozu.

Letos působíte hlavně v asijsko-pacifickém šampionátu, což zní dost exoticky. Jaká je skutečnost?
Je to zajímavý šampionát. Každý závod je naprosto odlišný od toho předchozího. Charakteristika trati na Novém Zélandu je úplně jiná než v Nové Kaledonii nebo Austrálii.

Rozšiřuje vám to obzory?
Určitě, člověk se do takových zemí jen tak nepodívá. Doteď jsme byli v pacifické části, kde fungovaly podobné principy jako v Evropě. Od srpna nás čeká asijská část, začínáme Malajsií a opravdu nevím, co tam čekat. Člověk zná ta místa jen z televize a musí si udělat vlastní obrázek.

Když pominete dvě výhry a jedno druhé místo, jaký dojem jste si odvezl z Nového Zélandu, Nové Kaledonie a Austrálie?
Líbila se mi tam vstřícnost lidí. Všichni tam jsou velice přátelští, platí to i o ostatních závodnících. Akorát jsem tam postrádal tu správnou diváckou kulisu, rally tam není tak oblíbený a sledovaný sport jako v Evropě.

To si určitě vynahradíte při Rally Bohemia. Těšíte se zpět na domácí trať?
Závodit v Česku je vždycky speciální, navíc na Bohemce, což je domovský podnik Škody Auto. Jsme zavázaní dobře reprezentovat značku a dokázat našim fanouškům, že jsme v asijsko-pacifickém šampionátu nic nezapomněli. Bude příjemné jet zase doma.

Návrat do minulosti. Škodovky pojedou v designu z roku 1974

Červený odstín, bílé pole pro startovní číslo na předních dveřích, bílý pruh podél kol a přes kapotu.

Tak v roce 1974 vypadaly vozy Škoda 180 RS a Škoda 200 RS, které zahájily bohatou sportovní éru mladoboleslavské značky.

A stejnou podobu budou mít i obě tovární Fabie S2000 při víkendové Rally Bohemia. Automobilka pojala domácí závod jako oslavu 40. výročí uvedení úspěšných vozů ve verzích RS.

„Auto už jsem viděl a design se mi strašně líbí. Na první pohled vypadá jednoduše a příjemně. Určitě se nám v takovém autě pojede dobře,“ řekl Pavel Dresler, navigátor Jana Kopeckého.

Druhou tovární posádku tvoří Němci Sepp Wiegand a Frank Christian.

„Naším emocionálním vystoupením na Rally Bohemia podtrhujeme význam modelů RS pro naši minulostí a současnými sportovními modely značky,“ poznamenal člen představenstva Frank Welsch.

Kromě připomenutí minulosti tovární tým chystá na Rally Bohemia i významný krok směrem do budoucna. Finský pilot Esapekka Lappi poprvé v soutěžních podmínkách otestuje přeplňovaný motor o objemu 1,6 litru pro chystaný speciál Škoda Fabia R5, který od příštího roku nahradí současný typ S2000.

„První zátěžová zkouška v podmínkách reálné soutěže je důležitým krokem na cestě k homologaci, která proběhne do poloviny roku 2015. Vývoj pokračuje přesně podle plánu,“ uvedl ředitel týmu Škoda Motorsport Michal Hrabánek.







Jste ve městě nová a nikoho neznáte?
Jste ve městě nová a nikoho neznáte?

Na eMimino.cz najdete maminky, které jsou na tom podobně.

Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze