Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Smělý plán jachtaře Křížka: Chci na katamaránu „přeletět“ Atlantik

Jachtař David Křížek | foto: Michal KamarytČTK

22 2013
Ta trasa měří nekonečných pět tisíc kilometrů. Z afrického Dakaru na ostrov Guadeloupe v Karibském moři, v divokých vlnách Atlantiku, zmítaných větrem i bouřemi. Na katamaránu Tornado ji dosud nejrychleji překonali dva francouzští jachtaři před čtyřmi lety – za 11 a půl dne! To je stále platný světový „Record Atlantic“, jeden z nejuznávanějších mezi zaoceánskými jachtaři vůbec. Tahle výzva nyní uhranula Davida Křížka, mořského dobrodruha z Plzně.

Atlantik překonal už několikrát včetně legendárního sólového závodu Transat 6,50 v roce 2007. Teď startuje nový projekt. "Věřím, že tuhle vzdálenost lze na katamaránu Tornado ve dvou překonat pod deset dnů. K téhle hranici se chceme dostat," říká 40letý Křížek. Samotný pokus o výjimečný rekord se plánuje na přelom roku 2015/2016. Předcházet mu budou měsíce tvrdých příprav a především vývoj a stavba katamaránského speciálu.

Stávající rekord z Dakaru do Guadeloupe platí čtyři roky. Kdy byl poslední pokus o jeho zdolání?
Zhruba před měsícem, zkoušeli to dva Švýcaři, zkušení borci z oceánského jachtingu. Jeli výborně, na hranici deseti dnů. Jenže zlomili kormidlo a nakonec museli odstoupit. Loni se přes Atlantik s katamaranem vydali Italové, ale už třetí den se převrátili.

David Křížek

Narodil se 25. června 1972 v Plzni, od 10 let se věnuje závodnímu jachtingu. Už na přelomu let 1999 a 2000 dvakrát během půl roku přeplul Atlantik, jednou ve dvojici na ultralehkém nafukovacím katamaránu Sector. V roce 2004 pomáhal jako trenér jachtařce Lence Šmídové ke stříbrné medaili na olympiádě v Sydney. Jako první Čech se kvalifikoval na sólový závod Transat 6,50 z Francie do Brazílie, v roce 2007 si dojel pro bronz. O rok později s Britem P. Sharpem startoval na závodu dvojic Transat ag2r na lodi Figaro Beneteau. Křížek je ženatý, s manželkou Lucií (rozenou Váchovou, miss ČR 2003) mají syna Davida. V květnu mu bude rok.

O to větší výzva pro vás?
Tohle je hodně ceněný rekord mezi jachtařskou elitou, považuje se za jeden z nejtvrdších. A pro nás je to v zaoceánském jachtingu zřejmě jediný ekonomicky dostupný světový rekord.

Proč?
Vypisují se zpravidla na jednotrupové či vícetrupové lodě. U jednotrupových, pokud chcete rekord překonat, vylezou náklady k deseti milionům eur. A u vícetrupých ještě mnohem výš. Zatímco šestimetrový katamarán jsme schopní si sami sestavit. Je tady dost chytrých lidí, kteří dokážou využít a vyvíjet nové technologie. Můžeme testovat, přinést do toho něco svého. Už nyní máme připravené supermoderní prvky, které ale zatím tajíme před konkurencí.

Takže z pohledu materiálu, stavby lodí a vývoje to ještě není na hraně? Pořád se může jít dál?
Ještě se to dá. Technologie jdou kupředu a záleží, kolik se do vývoje investuje. Katamaránům pomohl Americký pohár, což je jedna z nejprestižnějších jachtařských soutěží. Ta se začala jezdit právě i na katamaránech a ihned se do vývoje investovaly obrovské prostředky. Například do křídlového oplachtění. Toho chceme využít i při stavbě naší lodi a pojmout podle toho náš rekord.

Co to znamená?
Zatím se Record Atlantic pojímal „těžkou“ variantou. To znamená těžká loď, která hodně vydrží a pluje stabilní rychlostí 10 - 12 uzlů. Já se chci pokusit o variantu jinou. Postavit katamarán s křídlovým oplachtěním, využít foilingové plachty a ploutve.

Tomu jako jachtařský amatér nerozumím. Lze to přiblížit?
 Tímto oplachtěním se dosáhne toho, že se katamarán prakticky vznáší mírně nad vodou, pouze řeže hřebeny vln. Takže jinými slovy – letí.

Což je, předpokládám, hodně riskantní způsob plavby.
Ano, je nebezpečnější, ale výrazně rychlejší (úsměv).

Pro představu, co znamená převrátit se v nejvyšší rychlosti?
Když se to stalo nedávno jedné americké posádce, přišlo je to na deset milionů dolarů...

Jak dlouho se vůbec na katamaránech zkouší posunout časový rekord přes Atlantik?
Poprvé se trasa z Dakaru do Guadeloupe, dlouhá 5000 kilometrů, projela v roce 1986. První rekord dvou Francouzů na šestimetrovém katamaránu byl 18 dnů a 22 hodin. Postupně se snižoval až na stávající z roku 2009, který přesně činí 11 dní, 11 hodin, 25 minut a 42 vteřin. Přitom tahle francouzská dvojka – kluci, kteří zvládli cesty kolem světa i Minitransat – se 10. den převrátila a ztratila půl hodiny. Měli rezervu.

Rekord se vypisuje pro dvoučlennou posádku. Už máte parťáka?
Tenhle projekt připravuji s Marcelem Mourkem. Člověkem, který se před lety z rallye vrhnul na jachting. Morál na to rozhodně má, věnuje se poměrně úspěšně námořnímu jachtingu. Máme před sebou tři roky, abychom tvrdě trénovali.

Katamarán Davida Křížka

A co nový katamarán?
Budeme spolupracovat s různými vývojovými centry v Holandsku, Anglii či Německu. Ale hlavní technologie vzejdou z našich podmínek a katamarán budeme sestavovat v Česku. Vize je taková, že příští rok se loď bude navrhovat a vyrábět s drobným testováním. Od jara 2015 začnou ostré testy, pokusy o různé rychlostní rekordy. Pak další testování na Kanárských ostrovech, přesun do Dakaru. A na přelomu roku 2015/2016 start.

Až bude loď připravená, představíte ji i doma v Plzni?
Projekt zahrnuje spoustu výstupů. Zdokumentujeme celou stavbu, testování, rychlostní závody. Plánujeme kampaň včetně vytvoření „Kapitánského klubu“. Chceme sdružovat lidi, partnery i všechny sponzory, aby celým dobrodružstvím žili s námi. A rozhodně katamarán před plavbou ukážeme fanouškům na plzeňském náměstí.

Končí vaše spolupráce se Zdeňkem Adamem, se kterým jste odjezdil na Tornadu minulou sezonu?
Rozhodně ne. Letos nás čeká mistrovství světa na Ibize, příští rok v Austrálii. Pokračujeme určitě spolu. Zdeněk nám bude se spoustou věcí pomáhat i v projektu rekordu přes Atlantik, ale časově na tom není tak, že by se do toho mohl zapojit naplno. Já se letos dál budu věnovat i skifu RS700, právě čekám na novou loď z Anglie. A chci mít čas i na velké lodě, s týmem Tři sestry odjet Středomořský pohár a mistrovství světa.

Autor:




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze