Není to ani týden, co se vrátil z premiérového Dakaru, i proto Martin Prokop po 11 letech chyběl na úvodním podniku mistrovství světa v rallye. Ale stačilo mu ve čtvrtek u televize sledovat první erzetu a měl jasno: „Volkswagen dál dominuje, takže šampionát je daný a bohužel zase nudný.“
A tak po 26. výhře ze 40 závodů v týmu Volkswagen Sébastien Ogier kráčí za čtvrtým titulem v řadě.
Může ho vlastně někdo zastavit?
Bohužel to vypadá jako odraz předešlých sezon. Volkswagen je dominantní. Jedinou štikou je Kris Meeke, stejně jako loni, ale u něj je zásadní problém nespolehlivost (i v Monte Carlu nedojel) a také to, že nebude startovat ve většině závodů. Pro šampionát je škoda, že je tu tak strašná dominance jednoho týmu a ostatní jenom přicmrndávají.
To je většinový názor?
Ano. Bavil jsem se i s ostatními jezdci a shodli se, že kdyby tady nebyl Volkswagen, byl by to nádherný šampionát, ve kterém se otevřeně bojuje o všechny pozice. Teď jsou tu tři rezervace a jde jen o to, jestli někdo ze tří volkswagenů udělá chybu, a otevře tak místo na stupních. Jinak je mistrovství dané.
Stejná slova zní z F1, kde zase naříkají na nadvládu Mercedesu.
Podle mě je škoda, že se to nechává zajít tak daleko. V některých okruhových sériích - aby ta technická dominance nebyla taková - přidávají handicapy. Ať už restriktory, závaží... V rallye ne. Ogier by to nepřežil, protože by vyskočil tak vysoko, že by nespadl zpátky na zem. Ale je to to jediné, co by rallye prospělo a vrátilo jí trošku zajímavosti. Nevím, jak to baví fanoušky, ale většinu pilotů dominance otravuje. Dělají vše, co je v jejich schopnostech, ale Volkswagen prostě porazit nejde. A není to těmi jezdci!
Čím? Rozpočtem?
Ano. To auto je tak skvěle vyvinuté a vyladěné do detailu, že nikdo nemá šanci se ani přiblížit.
Člověk má skoro pocit, jako by šlo o kartelovou dohodu. Že jeden ovládne F1, jiný rallye...
Působí to tak. Automobilky mají vybrané série, kde se to dá penězi udělat. Ale tak to v motorsportu je. Viděl jsem to i na Dakaru, kam Peugeot vlétl s takovou silou, že nikdo nechápal, co předvádějí. Ovšem má se to řešit, protože to jejich auto (s náhonem dvoukolky) je podle pravidel tak daleko, že čtyřkolky nestačí. Ty třídy se musí pravidlově srovnat. Totéž je v F1 a i v rallye. V té je jen jeden tým, ale trvá to tak dlouho, že už to moc lidi nebaví.
Přesto – Volkswagen má tři jezdce, ale stejně pořád vítězí Ogier.
U něj se sešlo moc věcí, které dohromady dávají ideál. Je u něj touha po vítězství spojená se sebejistotou, že jde až za hranu. Má špičkového hlavního inženýra, se kterým si jedou na svůj píseček, což další dva jezdci Volkswagenu těžko koušou. Ať v týmu říkají, co chtějí, tak kolem Ogiera je vše postavené. On je jednička. Latvala i Mikkelsen mají vše správně, ale oproti Ogierovi jim chybí něco speciálního.
Je dobré stanovit jedničku?
Je to blbost. Možná se tím jezdci zvýší sebevědomí, ale taktika v rallye neexistuje. Neumím si představit, že by Latvalovi řekli, ať zpomalí, protože Ogier musí vyhrát. Ale pokud je jeden inženýr lepší než druhý, tak ho dostane jednička, což ho může posunout dál. Může dostat i víc testovacích dnů, vyšší plat.
Vy jste soukromník. Jak těžké je teď se v šampionátu prosadit?
Čím dál horší a musím říct, že mě to štve. Dokud Volkswagen neudělá velký průšvih a jeho dvě auta nedojedou, tak není šance se hrabat do první pětky. I proto si ani letos velké ambice nedávám. Počkám na rok 2017, kdy má přijít nový typ WRC, a pak se rozhodnu, jestli nejít o třídu níž a tam o něco bojovat.