Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

König v neděli spálil 5 000 kilokalorií. Pak se proletěl vrtulníkem

Cyklisté stáje Sky v 9. etapě Gira. V čele jede Leopold König | foto: Tým Sky

18 2015
Za cílem nedělní etapy v San Giorgio del Sanio jej naložili do helikoptéry a odlétli 330 kilometrů na sever. Giro se před úterní etapou z Civitanova del Marche zastavilo k volnému dni a Leopold König mohl bilancovat vydařených úvodních devět dnů přetěžkého závodu.

Helikoptérou se na sever přepravoval celý váš tým Sky?
Ne, měli jsme jen pětimístný vrtulník. Takže jsme letěli Richie Porte, já, Mikel Nieve, Dave Brailsford a týmový doktor. Rozhodně to bylo lepší než se přesouvat pět hodin autobusem.

VZHŮRU NA SEVER. Leopold König (vlevo) se s vybranými týmovými kolegy z nedělního cíle přesouval vrtulníkem. Foto: Facebook Leopolda Königa

VZHŮRU NA SEVER. Leopold König (vlevo) se s vybranými týmovými kolegy z nedělního cíle přesouval vrtulníkem. Foto: Facebook Leopolda Königa

Ale nejen proto se vám zatím letošní Giro líbí, ne? Nohy zjevně šlapou a výchozí pozice jak vaše, tak vašeho lídra je dobrá.
Přesně tak. Jsem tam, kde jsem chtěl v tuhle dobu být (průběžně je zatím na 11. místě), a to samé platí i pro celý tým. Před Girem jsem sám nevěděl, jakou budu mít v týmu pozici. Ale čekalo se jen na to, jak mi to půjde v kopcích. Teď je se mnou tým maximálně spokojený. Máme tu Richieho, který jede o první místo, ale pořád jsem tu i já jako určitá další taktická varianta. A hlavně máme před sebou dlouhou časovku, která Richiemu i mně vyhovuje. V prvním týdnu jsme neztratili čas, nebyli jsme zapleteni v pádech. Od pátku pak začne jiné Giro, ve velkých kopcích a s dlouhou časovkou, a my bychom namísto defenzivy měli začít jezdit víc ofenzivně.

Jak říkal váš manažer Dave Brailsford, vy hrajete dlouhou hru. Svým způsobem vám tedy dosavadní nahánění se týmů Tinkoff-Saxo a Astana vyhovuje?
Pro nás byly ty situace, které vznikaly v posledních dnech, naprosto ideální. Tinkoff-Saxo muselo pracovat celé dny pro růžový dres a Astana je tu hodně silná, možná až moc silná, což demonstruje každý den. Ty síly asi budou i jim postupně ubývat, zatím tu však jedou neuvěřitelně. Ale my si pořád myslíme, že rozhodovat se bude až ve třetím týdnu, takže je pořád dost času. I proto možná jedeme Giro konzervativněji, zvlášť když je tenhle první týden možná jedním z nejtěžších v historii. Už několik lidí říkalo, že tak těžký týden na Grand Tour už dlouho nezažili.

Roman Kreuziger, který třítýdenních závodů objel spoustu, dokonce hovořil o nejtěžším prvním týdnu v jeho kariéře.
Právě. Včerejší etapa byla podle mě zatím ze všech nejtěžší, měli jsme nastoupáno 4000 výškových metrů, byli šest hodin v sedle a spálili při tom 5000 kalorií (myšleno kilokalorií - pozn. red.). A předchozího dne to bylo 3000 metrů, což jsou obrovské dardy a to agresivní závodění se bude podepisovat na únavě jezdců. Uvidíme, co nastane dál. Máme teď před sebou relativně jednodušší etapy a až potom ke konci týdne to přijde.

V apeninských kopcích už jste prokázal, jak dokážete být platný Portovi, zvlášť za sobotní porci práce vás hodně chválili. Ale zároveň se sám držíte v dosahu Top 10. To je pro vás ideální kombinace?
Je. I když zrovna v té sobotní etapě byla škoda, že foukal protivítr. Ti, co jeli v té skupince za mnou a nemuseli tahat, mi potom ve finále dali pár vteřin, které nakonec snad nebudou o ničem rozhodovat. Ale radši bych tuhle práci pro Richieho dělal ve velkých horách, kde pojede skoro každý na sebe. Tohle byl pořád lehčí kopec, ty nejtěžší teprve přijdou a v nich mohu být Richiemu platný. Osobně se nyní cítím v kopcích dost silný. Kolikrát, když nastoupila ta trojice (Porte, Contador, Aru), nebo i čtveřice s Landou, jsem vždycky jel první druhý za nimi. Pokud se nic nestane, mělo by se to jen zlepšovat. Jen mi musí vydržet zdraví. Měl jsem nějaké problémy s alergiemi, které tu má skoro polovina týmu.

Jak s nimi bojujete? Řada léků proti alergiím je vzhledem k antidopingovým pravidlům nepoužitelná.
Beru klasická antihistaminika, které jsou povolená. Samozřejmě, že si nemohu vzít žádné kortikoidy, nic takového, na to si musíme dávat velký pozor. Ale když budou v průběhu celých tří týdnů jediným mým problémem alergie, bude to dobré.

Leopold König (vpravo) v závěrečném stoupání 8. etapy Gira.

Leopold König (vpravo) v závěrečném stoupání 8. etapy Gira.

Překvapuje vás, jak zatím Giro ovládají tři stáje? V neděli to bylo místy až ukázkové. Vpředu jel takřka kompletní tým Tinkoff-Saxo, za ním byla naskládaná Astana, pak váš Sky - a teprve potom všichni ostatní.
Je to dané tím, že tři jezdci jsou tu odskočení. Včera to bylo krásně vidět. Když na posledním krátkém kopci zaútočili Richie, Contador, Aru a s nimi Landa, tak za nimi nikdo nejel, nikdo se o ně nestaral. Všichni je nechali, ať si uspořádají vlastní závod, a potom tam byla za nimi velká skupina lidí, kteří jedou o 5. až 20. místo, a ti se hlídali mezi sebou. Vypadalo to jako dva závody v jednom, nebo spíš tři závody, když vezmeme i uprchlíky. Také proto vznikají i takové situace, kdy jsou tyto tři týmy naskládané na špici a vůbec nikoho tam nepustí.

Váš lídr Richie Porte míval v minulosti problémy spíše uprostřed závodů Grand Tour (např. druhá pyrenejská etapa na Tour 2013 nebo Alpy na Tour 2014, kde navíc onemocněl). Nyní na vás působí suverénně a sebevědomě?
Na předchozích týdenních závodech v této sezoně byl špičkový, jestli by měl na něj nějaký špatný den přijít, bylo by to spíš až ve třetím týdnu. Ale myslím si, že Richie je teď opravdu jiným Richiem, než býval. Vypadá hodně silně a sebevědomě. Pokud mu to vydrží až do těch těžkých etap, rozhodně má na to, aby se oblékl do trikotu lídra.

Vy už nyní můžete říci, že jste zažil všechny tři Grand Tour. Když je porovnáváte, je Giro v něčem výrazně jiné?
Tady se závodí opravdu ostře. Silnice i těžký terén při prvních etapách v Ligurii ten závod opravdu zobtížnily. I když šlo o etapu, dlouhou třeba jen 150 kilometrů, bylo to od startu nahoru dolů, úzké silnice, levá pravá zatáčka. Tam bylo nutné být vepředu, protože jakmile tam jedete v polovině balíku, tak už to bolí, když si ve sjezdech po zatáčkách musíte dorážet případné díry. Tohle na Tour a na Vueltě nebylo. Na Vueltě jsme sice měli už v prvním týdnu pár dojezdů na kopec, ale před nimi to nebylo tak těžké. A na Tour byl sice první týden nervózní, ale víceméně vedl po rovině. To se vůbec nedá srovnávat.

PS: V závěru našeho rozhovoru obdržel Leopold König informaci, že má  v pondělí podstoupit antidopingový test. „Konečně,“ reagoval. „Ještě jsem na tomhle Giru nebyl ani jednou, což mě docela znervóznilo. Nejradši bych byl, aby všichni chodili na testy každý den.“

Autor:






Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze