Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

König: Nástin programu na sezonu 2015 už mám. Ale ještě ho musíme doladit

11 2014
Minulou neděli závodil při italské klasice Kolem Lombardie v letošní sezoně naposledy. Leopold König, sedmý cyklista Tour de France, dával sbohem modrobílému dresu týmu NetApp i druhé divizi a zamířil do „jiné dimenze“, do společenství stáje Sky. Hned z Bergama pospíchal do Manchesteru.

Jak se vám jel poslední závod roku? Když jste se 20 kilometrů před cílem Lombardie vydal ve sjezdu stíhat duo uprchlíků Weening - Hermans, zdálo se, že jste při chuti.
Přesně tak. Chtěl jsem se v posledním závodě za NetApp ukázat a pustil jsem to z toho kopce stejně, jako tehdy v Pyrenejích na Tour. Odjel jsem ostatním a hrozně jsem se tím bavil. Dotáhl jsem se k těm dvěma vepředu a v jednu chvíli už to vypadalo docela zajímavě. Myslel jsem si, že kdybychom udrželi 40 vteřin náskoku pod poslední kopec, mohlo by mi to vyjít na bednu a třeba i na vítězství. Ale i když jsem cítil sílu, zároveň jsem začal vnímat, že se mi začíná kousat pravá noha. A pak to najednou přišlo, úplně se mi zaseklo a dostal jsem takové křeče, že jsem v podstatě musel zastavit.

Pak jste na facebook psal, že tak silné křeče nepamatujete. Následek toho, že šlo o extrémně dlouhý závod na konci dlouhé sezony?
Asi ano. Bylo teplo a dusno, hodně jsme se potili. Křeče dostal i mistr světa Michal Kwiatkowski. To se stává. Jsem rád, že jsem to aspoň zkusil. I tým mě pochválil, že jsme byli díky tomu vidět a že jsem měl pořád motivaci, i když šlo o poslední závod.

Určitě jste viděl ze záznamu i jeho vyvrcholení. Co jste říkal vítěznému útoku Dana Martina?
V tu chvíli, kdokoliv by nastoupil, tak by vyhrál. Byl to ten nejlepší moment pro atak a Martin ho vychytal. Kdyby se za ním ostatní zvedli, tak by ho samozřejmě dojeli, jenže tím že se nikdo nechtěl obětovat pro druhé, aby ho sjížděl... Udělal to chytře. Nemyslím si, že byl ten den nejlepší, ale byl chytrý.

Leopold König přijel do rodné Moravské Třebové za potlesku rodáků. Ocenili jeho...

Loučení s kolegy a štábem z NetAppu bylo potom pro vás za cílem Lombardie i nostalgické?
Bylo takové divné, protože jsem hned musel na letiště a odlétal jsem na základnu Sky do Manchesteru. Podali jsme si se všemi z NetAppu ruce a popřáli hodně štěstí do dalších let, ale odehrálo se všechno až příliš ve spěchu. Bylo to zvláštní tím, že jsem z posledního závodu v jednom týmu hned odlétal do sídla druhého týmu. Až jsem z toho měl smíšené pocity. Ale věřím, že si s Ralphem Denkem (manažerem stáje NetApp) ještě někdy sedneme. Byla by škoda neohlédnout se společně zpátky a nějak třeba i zapít tu naši úspěšnou čtyřletou éru.

Leopold König

4 roky v NetAppu

2011:

2. Kolem Rakouska

3. Tour de l´Ain

2012:

3. Kolem Utahu

vítězná etapa Kolem Británie

2013:

9. na Vueltě (+ vyhraná etapa)

vítězná královská etapa Kolem Kalifornie

vítěz Czech Cycling Tour

2014:

7. na Tour de France        (+ 3. místo v etapě)

4. Kolem Bavorska

V Británii na základně Sky jste si vzápětí připadal tak trochu v jiném cyklistickém světě?
Trošku ano. Pořád jsem ještě měl na sobě oblečení NetAppu, ale když jsem si zkoušel výbavu Sky, už mě svrběly nohy. A i když jsem předchozího dne jel Lombardii, začal jsem se těšit na další rok. Byly to hrozně krásné pocity. V Manchesteru každý tým Sky zná, kam jsme se s klukama hnuli, všichni o nás hned věděli.

S kým z vašeho nového týmu jste se sešel?
Byli jsme tam nováčci pro příští sezonu a asi pět lidí z letošní sestavy.

A vedení stáje?
Ne ne, jen na chvíli Rod Ellingworth. Tentokrát šlo spíš o základní věci, o oblečení, testy, výživu, poradenství.

Vybavením si výrazně polepšíte, že? Při mistrovství světa říkal František Raboň ve studiu České televize, že kdyby měl Jan Bárta časovkářské zázemí týmu Sky, mohl by být až o půl minuty rychlejší.
To je docela dobře možné. Nejde jen o kola, ale o všechny detaily od helem k trikotům. Doufám, že přesně z toho budu těžit.

OPĚT PŘEKVAPIL. Leopold König potvrdil i v časovce, že na letošní Tour de
POSKOČIL NA 7. MÍSTO. Leopold König v cíli časovky na Tour de France.

Leopold König v časovce na letošní Tour de France.

Už máte nástin vašeho programu na příští sezonu?
Mám, ale ještě ho musíme koncem října doladit. Vedení týmu to momentálně ani nechce řešit. Přejí si, aby jezdci teď úplně vypli, nesoustředili se na nic a nezatěžovali se myšlenkami na další rok.

V anketě, vyhlášené na Twitteru během slavnostní prezentace italského Gira, se váš tým fanoušků ptal, kdo by měl být lídrem Sky na Giru. A vaše jméno se v odpovědích objevovalo nejčastěji.
Koukal jsem na to facebooku. Je to hezké a mile mě to překvapilo. Přišel jsem do nového týmu, navíc tak silného, a přesto bylo tolik návrhů na mé jméno.

Lákala by vás trať příštího Gira?
Co jsem zběžně viděl, tak by mi vyhovovala. Jde spíš o ten květnový termín. Nikdy jsem nejel třítýdenní závod tak brzy v sezoně. Byla by zapotřebí úplně jiná příprava.

V itineráři ročníku 2015 je sice Mortirolo, ale jinak tam příliš mnoho obávaných italských „stojek“ nenajdete.
Právě. Je to mnohem mírnější forma Gira než v předchozích letech.

Co si myslíte návrhu Olega Tiňkova, že rozdělí milion eur mezi kvarteto Contador, Froome, Nibali a Quintana, pokud se všichni čtyři zúčastní v příští sezoně všech tří Grand Tour?
Že je to nereálné, i kdyby Tiňkov nabízel nevímkolik. Každý ten třítýdenní etapák je tak těžký. Už jet v sezoně dva na pořadí je obtížné a pokud nejde o kombinaci Giro-Vuelta, je to takřka nemožné. Zvlášť když se dnes závodí bez dopingu, tím je to těžší.

Český cyklista Leopold König v 16. etapě Tour de France.

Leopold König v 16. etapě Tour de France.

Byla by však možná varianta, že byste jel v příští sezoně na sebe Giro a pak pomáhal Froomovi na Tour?
Teoreticky je samozřejmě možná (směje se). Variant může být spousta, ale musím sladit s týmem, co očekávají oni a co já.

Příslib, že budete v příští sezoně lídrem na některém větším závodu, jste dostal?
Ano, dostal.

Leopold König

Jaká byla sezona 2014

Tour de France: 7. místo

v etapách nejlépe 3. místo (horská), 5. místo (časovka), dvakrát 8. místo

Kolem Bavorska: 4. místo

3. v královské etapě, 10. v časovce

Dauphiné: 11. místo

v etapách nejlépe 10. místo

Kolem Ománu: 17. místo  (defekt v královské etapě)

v etapách nejlépe 13. místo

Kolem Británie: 34. místo (defekt v rozhodující etapě)

v etapách nejlépe 10. místo

Kolem Trentina: 37. místo (první závod po zranění kolene)

2. místo v týmové časovce

USA Pro Chall.: 97. místo (nemoc)

v etapách nejlépe 27. místo

Mistrovství ČR: 5. místo v silničním závodě

Další starty:

jednorázové závody v Itálii a Španělsku, včetně klasiky Kolem Lombardie (67. místo)

Celkem:

10 731 kilometrů v 69 závodních dnech

Sezonu 2014 už můžete bilancovat. Dominovala jí Tour de France, ale zároveň jste musel řešit i řadu potíží.
Na prvním závodě Kolem Ománu jsem se cítil dobře, ale píchnul jsem v nejdůležitější moment. Pak přišlo zranění kolene, které trvalo měsíc. Nevěděl jsem, kdy se vrátím do tréninku a ztratil tak spoustu závodních kilometrů. Takže první polovina sezony katastrofální. Až po soustředění v Sierra Nevadě se to na závodě Kolem Bavorska zlepšovalo, skončil jsem tam čtvrtý celkově a potom na Dauphiné jedenáctý se stabilními výsledky. Pak se mi povedl ten úplně nejdůležitější závod. Po Tour přišla zase další smůla, onemocnění v Coloradu i stupidní defekt v klíčový moment Kolem Británie. Kdyby se mi nepovedla Tour, byla by to tak trochu promarněná sezona.

Jenže Tour se povedla a sedmé místo na ní vše přebíjí. Každý další problém je proto víceméně zapomenut?
Přesně tak. Tour je se vším ostatním nesrovnatelná. I kdybych vyhrál Kalifornii a Británii, tak se to nevyrovná první desítce na Tour. Na jednu stranu je škoda, že se menší závody tím pádem možná trochu přehlížejí, ale na druhou stranu dobrým výsledkem na Tour dokážete zachránit celou sezonu.

Nyní vás čeká odpočinek zcela bez kola?
Z Manchesteru jsem letěl domů a ten samý den se přesunul do lázní Karlova Studánka, kde budu až do 19. října. Pak odcestuji na další teambuilding. Do té doby se tady budu dávat do kupy.

Autor:






Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze