Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Chtěl jsem tu etapu vyhrát. Ale ještě nějaká šance snad bude, věří Bárta

Český cyklista Jan Bárta (v modrém) uniká spolu francouzským kolegou Jeanem-Markem Bideauem pelotonu Tour de France. | foto: Profimedia.cz

8 2014
Před devátou hodinou večerní v pondělí hlásil: "Tak už jsme ve Francii." Po dlouhém a obtížném dni v sedle, kdy si vysloužil cenu pro nejaktivnějšího muže dne, čekal na Jana Bártu ještě přelet z Britských ostrovů do země, kde se Tour de France zrodila. "Ale přesun byl krátký a rychlý. Měli to dobře zorganizované."

Předtím jste si v Londýně přišel na pódium pro cenu, která patří největšímu „Bojovníkovi dne“. Jak jste si připadal, když jste kráčel na pódium po Kittelovi, Nibalim či Saganovi? Dobrá společnost, ne?
Určitě je to moc příjemné, i když můj cíl byl trošku jiný. Chtěl jsem tu etapu zkusit vyhrát. Ale i tak to je super, jsem spokojený.

Asi jste tušil, že bude přetěžké dotáhnout únik až do cíle, protože sprinterské týmy si v rovinaté etapě pohlídají, aby o hromadný spurt o etapový primát v Londýně nepřišly.
No jasně, to jsem věděl. Navíc jsme jeli v úniku jenom dva. Čekal jsem, že nás odjede přece jen víc. Zvedl jsem se hned po Francouzi Bideauovi, pak jsem se ohlédl a koukám: Jsme jen dva. Co se dalo dělat, jeli jsme dál sami.

Hlasy z NetAppu

Enrico Poitschke, sportovní ředitel NetAppu: "Jan podal výborný výkon, přesně jak jsme plánovali. Bylo dobré, že se hned první pokus o únik podařil, protože tím ušetřil spoustu energie. Před startem jsme mu říkali, ať zkusí potom jet první kilometry v úniku v klidu a až pak plynule nabírá větší a větší náskok. Tato strategie se vyplatila v koncovce etapy, protože se držel před pelotonem opravdu dlouho. Tak odhodlaným výkonem dodal jak sám sobě, tak celému týmu morální impulz do následujících dnů. Stát na pódiu Tour je vždy něco speciálního. Jsme tým, který tu startuje na divokou kartu a očekává se od nás, že budeme jezdit agresivně. Když za takové vystoupení ještě dostáváme cenu na pódiu, je to tím krásnější."

Stefan Flessner, tiskový mluvčí stáje NetApp: "K trhlině, která oddělila Lea Königa od hlavního pole, došlo bohužel už před tříkilometrovou hranicí neutralizované zóny, proto v cíli nešťastně ztratil minutu času. Neměl tentokrát dobrý den, necítil se příliš dobře a jel v tu chvíli až za místy, kde se peloton rozdělil. Jeho ztráta není příjemná, ovšem co se týče následujících etap, jsme optimisty."

Za cílem jste prozradil, že tato etapa nepatřila k těm, které jste si před startem Tour vytipoval pro únik.
Nepatřila. Ale na poradě mi určili, ať tam zkusím být, když to bude odjíždět. Tak jsem tam byl. Etapa nebyla až tak dlouhá a jelo se mi relativně dobře.

V neděli šlapal z NetAppu v úniku De la Cruz, tentokrát vy. Padne na týmové poradě před etapou vždy jen jedno jméno jezdce, který se toho dne bude tlačit do úniku dne, nebo máte pokaždé variant víc?
Většinou jich bývá víc, protože nikdy nevíte, komu se to nakonec povede. Je lepší mít i druhou nebo třetí možnost.

Takže kdyby se to tentokrát nepodařilo vám, jak zněl pro londýnskou etapu týmový plán B?
No, zrovna dneska jsme žádný další neměli, dneska jsem byl vytypovaný pro únik opravdu jen já.

A už potřetí se zrodil hned na prvním kilometru...
To se dá občas těžko odhadnout, kde to nakonec odjede. Ačkoliv dneska jsme tak nějak čekali, že se to stane hodně brzy. Proto jsem tam hned skočil.

Bezprostředně před rychlostní prémií jste v úniku kilometr tahal tempo. Nebylo vašim úmyslem ji vyhrát?
Přemýšlel jsem o tom, ale do vysílačky mi řekli, že prémie není náš cíl. Sice mě napadlo, že bych ji i přesto mohl vyhrát, ale tahal jsem dlouho na první pozici a Francouz už mi nechtěl vystřídat. Tak jsem nechtěl zpomalovat a taktizovat, abychom tím nepřišli o kus náskoku. On se za mnou vyvezl a potom si zašpurtoval pro prémii.

Kde jste ještě věřil, že byste únik mohli dotáhnout až do konce?
Když se náš náskok nějakých 15 kilometrů před cílem ustálil na minutě, tak jsem pořád doufal. Jenže Francouz byl utahaný, už nebyl schopný tahat. Jakmile mi odstřídal, hned výrazně zpomalil tempo. Bylo mi jasné, že mu tuhnou nohy a že už mu to nešlape.

Nenapadlo vás potom, že jste měl Bideauovi odjet dřív?
Napadlo. Jenže ono je to těžké odhadnout, kdy už jet sám a kdy ještě s někým. Pokud mám možnost vystřídat a svézt se za někým v háku, je to výrazná pomoc.

Přesto jste si v okamžiku, kdy jste mu osm kilometrů před cílem odskočil, řekl zároveň o červené číslo pro nejaktivnějšího muže dne.
To jsem si uvědomil. Ale já to chtěl vážně zkusit dotáhnout až do cíle. Nepovedlo se. Je to teprve třetí den Tour, myslím, že ještě bude nějaká možnost zkusit to znovu.

Porovnejte tento únik s předchozími vašimi velkými úniky, ať už na mistrovství světa, v Kalifornii, na Giru či na klasice Milán-San Remo. Kam jej zařadíte?
Se San Remem se to nedá srovnat, tam byl ten únik mnohem delší (270 km - pozn. red.) a v cíli jsem byl úplně hotový. Dneska to bylo jen 150 kilometrů. Ale tohle je Tour, úplně jiný závod. A to pódium na Tour je samozřejmě úžasné.

Český cyklista Jan Bárta během dlouhého úniku během třetí etapy Tour de France.

Český cyklista Jan Bárta během dlouhého úniku během třetí etapy Tour de France.

Na Giru 2012 jste při úniku v horské etapě do Cervinie vydržel před pelotonem skutečně až do cíle a nakonec spurtoval druhý. O den později jste mi pak líčil, jak jste byl v následující etapě z úniku úplně vyřízený. Může to být v úterý podobné?
Snad ne. Myslím, že jsem si přece jen nehrábnul tak jako tehdy na Giru, i když posledních 30 kilometrů jsme jeli, co to jde. Navíc ta etapa byla tady kratší. Na těle znát bude, ale věřím, že nebudu tak vyčerpaný jako na Giru.

Váš lídr Leopold König ztratil v závěru londýnské etapy minutu. Co vám o své koncovce říkal?
Pršelo a za mokra vždy narůstá riziko, že v balíku někdo spadne. Leo se trochu prosil balíkem dozadu. To tempo bylo v tu chvíli vážně vysoké, když mě balík předjížděl, sám jsem to vnímal. Někdo tam nechal díru a tím, jak byl Leo víc vzadu, ztratil nějaký čas.

Na hlavním cíli vašeho týmu, tedy bojovat o umístění Lea Königa v první desítce, se však nic nemění, že? Minuta ztráty stále nic neznamená.
Určitě. Dnes se může zdát, že je to relativně dost, ale v horách budou rozdíly mnohem větší. Ta minuta nakonec nemusí být ani rozdíl jednoho místa v celkovém pořadí.

Přesýpání pořadí se očekává už ve středu na obávaných kostkách do Arenbergu, které znáte lépe než většina týmu. Tam budete hlavním bodyguardem vašeho kapitána?
Určitě tam budu Leovi k ruce. Úterek bych chtěl strávit v pelotonu, abych si trochu orazil, a ve středu to pak bude hodně nervózní, protože ty kostky jsou vážně dost nebezpečné a týmy se před nimi budou hodně tlačit dopředu. Můj hlavní úkol na nich bude postarat se o Lea. Myslím, že tam k sobě dostane drtivou většinu týmu, aby přejel kostky co nejlíp, protože na nich to asi bude hodně padat - a dá se tam ztratit mnohem víc než v Londýně.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze