Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Red Bull prohrál v kauze s palivem. Špatně se hájili, říká český soudce

KOLEGOVÉ. Jezdci stáje Red Bull Daniel Ricciardo (vlevo) a Sebastian Vettel ve Velké ceně Malajsie. | foto: AP

15 2014
Pět nesmlouvavých právníků sedělo v porotě, pět jich zvedlo ruce pro stejný verdikt: Red Bull je vinen! Mezi arbitry, co posuzovali (ne)oprávněnost vyloučení pilota Daniela Ricciarda z Velké ceny Austrálie F1, seděl i Čech Jan Šťovíček. Po úmorném, celodenním jednání v Paříži vzkázal: "Red Bull neunesl své důkazní břemeno a nepřesvědčil nás, že jeho auto bylo v souladu s pravidly."

Odvolání Red Bullu bude velkým testem nových pravidel formule 1, psaly zahraniční servery o kauze z úvodního závodu sezony. V něm měla stáj porušit technické předpisy tím, že průtok paliva do motoru přesáhl povolenou hranici 100 kilogramů za hodinu.

Ricciardo byl poté diskvalifikován, přišel o 18 bodů, bez nichž je v tabulce desátý a ne třetí, jak by být mohl. A jeho stáj následně podala k Mezinárodní automobilové federaci FIA odvolání. Senzor průtoku byl vadný, my jsme naměřili hodnoty v souladu s předpisy, hájil se "červený býk".

"Soud ale rozhodnutí komisařů, to znamená Ricciardovo vyloučení, potvrdil," říkal Šťovíček. "Hlavní důvod je ten, že podle pravidel je odpovědností každého týmu, aby přesvědčil funkcionáře FIA, stewardy nebo i soud, že jejich auto splňuje předpisy."

Pravník Jan Šťovíček

Pravník Jan Šťovíček

A to se týmu loňského mistra světa Vettela úplně nepodařilo.

"Moc nerozumím tomu, proč se o to pořádně nepokusili," divil se první viceprezident Autoklubu ČR. "Ta debata se točila spíš kolem toho, že senzor, který dostali od FIA, nefungoval správně. To já bych se snažil dokázat, že limit průtoku byl respektován. Takový důkaz však nezazněl."

Panelu, co o případu rozhodoval, předsedal právník z Nizozemska, vedle něj seděl Švýcar, Monačan, Portugalec a taky Čech, který už v minulosti rozhodcoval řadu kauz. Tou asi nejsložitější byl před sedmi lety případ Kimiho Räikkönena z Ferrari. Fin měl po protestu McLarenu přijít o celkové vítězství v šampionátu ve prospěch jejich Lewise Hamiltona, argument s podchlazeným palivem však tehdy Šťovíček coby předseda soudu zamítl.

O co bylo pondělní jednání zdánlivě banálnější, o to víc se protáhlo. Start v půl desáté, konec o šest hodin později, pak ještě dvouhodinové rokování poroty o konečném verdiktu.

"Bylo to delší, než jsem čekal, ale bylo to dáno tím, že kromě Red Bullu a FIA, všech technických expertů a právních zástupců tam bylo dalších pět týmů," popisoval Šťovíček. Na kauze měly totiž velký zájem stáje Mercedes, McLaren, Lotus, Force India a Williams. "Každý chtěl říct svoje a s sebou, jak je zvykem, měli drahé londýnské právníky, kteří rádi mluví, dělají křížové výslechy svědků, promítají grafy, diagramy..."

Společné s délkou jednání rostly i emoce, v případu šlo totiž o hodně a hlavně o velké peníze. "Jak jsem pochopil, mezi Red Bullem a Mercedesem existuje rivalita," dodal Šťovíček. "Mercedes poslal vynikajícího právního zástupce, který byl vůči Red Bullu velmi agresivní. Dokonce tvrdil, že postupovali s úmyslem podvádět, a žádal, aby se trest ještě zpřísnil."

Autor:


Témata: Formule 1, Haas




Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze