Týmu McLaren a zejména Hamiltonovi, který v Kanadě slavil v roce 2007 svůj premiérový triumf ve formuli 1, se na ostrově Notre Dame dařilo již od prvního tréninku.
V kvalifikaci Hamilton vládl každé části, a proto bylo vidět zklamání v boxech týmu, když v závěru sobotního klání figuroval jen na třetím místě. Ale mladý Brit stihl v časovém limitu najet do dalšího kola, vyhnul se chybám a vylétl do čela výsledkové listiny.
Jezdci Red Bullu se museli spokojit s druhým a třetím místem a smutný byl také čtvrtý Fernando Alonso, jenž se svým Ferrari v ničem nezaostával a od Vettela či Webbera ho dělily setiny vteřiny. Stejně jako pátého Buttona, který svým výkonem potvrdil rychlost monopostu McLaren na rychlé kanadské trati.
Nejpříjemnějším překvapením kvalifikace je určitě výkon týmu Force India. Obzvlášť poté Vitantonia Liuzziho. Na šestém místě na startovním roštu už odepisovaný Ital ještě letos nebyl.
Naopak ukázkovým zklamáním byl výkon týmu Mercedes. Nico Rosberg stačil jen na desátou příčku, a jeho týmový kolega Schumachera odstartuje až jako třináctý. Sedminásobný mistr světa se bude muset na trati rvát se soupeři středu pole, aby získal byť jen jediný bod.
První část kvalifikace (20 minut, sedm nejpomalejších končí)
Nejen kvůli tomu, že se formule 1 vrátila po roce do všemi oblíbené Kanady a na ostrovní okruh v Montrealu, se většina pilotů formule 1 na závod těšila. Bylo to také kvůli dlouhým rovinkám, kvůli nimž si všichni porpvé v sezoně vyzkouší nastavení monopostů na nízký přítlak, což znamená, že pořadí z předchozích závodů se může v cíli GP Kanady pořádně přeházet.
Už tréninky naznačily, že by na tom mohlo být o něco lépe než v předchozích závodech Ferrari, a Alonso s Massou se také jako první objevili v čele výsledkové listiny v první části kvalifikace. Ale to ještě samozřejmě nejeli naplno. Vždyť se před ně také brzo vyhoupl Ital Liuzzi s vozem týmu Force India.
Ale po něm už šli do čela favorité. Sebastian Vettel z Red Bullu byl vzápětí překonán vítězem závěrečného tréninku Lewisem Hamilton, jenž se jako první jezdec dostal v letošním klání na ostrově Notre-Dame pod hranici jedné minuty a šestnácti vteřin. Dosáhl času 1:15,889 minuty.
Ale v první části kvalifikace jde pokaždé pouze o to, kdo doprovodí šestici jezdců nových týmů a nepostoupí do dalších bojů. Před závěrečnými letmými koly to byl Japonec Kobajaši ze stáje BMW-Sauber.
A Kobajaši zrychlit dokázal, ale na sedmnáctého týmového kolegu de la Rosu to nestačilo. Kromě Japonce se tradičně loučili Kovalainen a Trulli s lotusy, Glock a di Grassi z Virginu a Senna s Čandhokem ze stáje Hispania Racing. Ind navíc neodjel kvůli závadě monopostu jediné letmé kolo.
Šance týmu Mercedes potvrdil čtvrtým časem Němec Rosberg, takže až desátý čas Schumachera, jemuž se nebývale dařilo v pátečních trénincích, byl určitě překvapením. A jeho pomalé časy měly pokračovat.
Druhá část kvalifikace (15 minut, sedm nejpomalejších končí)
Jako první se pokusil o letmé kolo Rus Petrov s vozem Renault, pro něhož by byl postup do závěru kvalifikace velkým úspěchem. Ale dlouho v čele nevydržel. Překonali ho Massa, po něm přidali i Webber nebo Petrovův týmový kolega Kubica.
Sedm minut před koncem prostřední části kvalifikačních jízd byl v čele Hamilton, jenž opět ubral pár desetinek ze svého nejlepšího času v letošním Montrealu. Ale Vettelovi a Kubicovi za ním před závěrečnými koly moc času nechybělo. Michael Schumacher držel pouze rizikové desáté místo.
Napětí v boxech Mercedesu bylo značné. Následovaly jen zklamané pohledy. Michael Schumacher bude startovat až ze třináctého místa! V závěru prostřední části kvalifikace sice německý pilot zrychlil, ale jiní přidali více. Dostali se před něj Button, Liuzzi, Hülkenberg nebo Barrichello. Oba zástupci stáje Williams sice nepostoupili, ale získali cenný skalp závodnické legendy. Tak špatný v kvalifikaci ještě Schumacher po návratu nebyl.
Loučili se také Alguersuari a Buemi ze stáje Toro Rosso, stejně jako nečekaně Petrov z týmu Renault. Nečekaně i proto, že i jeho týmový kolega Kubica vybojoval čtvrtý čas a prohrál pouze s Alonsem, Vettellem a nejrychlejším Hamiltonem.
Naopak postup jezdců jako jsou Sutil nebo Liuzzi se ne tak zcela čekal. Oba zástupci Force India nebývají často v desítce nejlepších na startu.
Třetí část kvalifikace (10 minut)
Jako první do finálového boje o pole position šli piloti McLarenu. Jenson Button a Lewis Hamilton vyrazili podle očekávání na trať na nejměkčí pneumatikové směsi. Do vedení šel mladší Hamilton, který ve srovnání s předchozími částmi opět přidal a týmového kolegu porazil o celou vteřinu.
Všichni ostatní piloti, včetně favorizovaných zástupců Red Bullu, zatím jen po trati kroužili, zahřívali pneumatiky a nechávali si dva pokusy o letmé kolo na poslední minuty kvalifikace.
Byly to nervy. Alonso a Webber při svých prvních pokusech těsně za Hamiltonem zaostali, ale to se mělo rychle měnit. Španělský pilot Ferrari šel do čela, ale dlouho tam nevydržel. Mark Webber ho porazil a získal průběžné vedení.
Ale na dráze byli ještě jak Hamilton, tak ambiciózní Vettel. Jenže ani jeden z nich nedokázal zvládnout emoce a předvést v pravou chvíli svůj absolutně nejlepší výkon. Vettel několikrát při rozhodujících kolech chyboval a zůstal vzadu.
Zato Hamilton si po pár chybách dal pozor, stihl projet cílem do uplynutí časového limitu a v závěrečném letmém kole dramatické kvalifikace připravil Webbera o pole position. Skončila Australanova šňůra tří kvalifikačních triumfů za sebou. Tým Red Bull prohrál v kvalifikaci poprvé v letošní sezoně.
Výsledky kvalifikace Velké ceny Kanady
Pořadí | Jezdec / Tým | 1. část | 2. část | 3. část |
1. | Lewis Hamilton McLaren |
1:15,889 | 1:15,528 | 1:15,105 |
2. | Mark Webber Red Bull |
1:16,423 | 1:15,692 | 1:15,373 |
3. | Sebastian Vettel Red Bull |
1:16,129 | 1:15,556 | 1:15,420 |
4. | Fernando Alonso Ferrari |
1:16,171 | 1:15,597 | 1:15,435 |
5. | Jenson Button McLaren |
1:16,371 | 1:15,742 | 1:15,520 |
6. | Vitantonio Liuzzi Force India |
1:17,086 | 1:16,171 | 1:15,648 |
7. | Felipe Massa Ferrari |
1:16,673 | 1:16,314 | 1:15,688 |
8. | Robert Kubica Renault |
1:16,370 | 1:15,682 | 1:15,715 |
9. | Adrian Sutil Force India |
1:16,495 | 1:16,295 | 1:15,881 |
10. | Nico Rosberg Mercedes |
1:16,350 | 1:16,001 | 1:16,071 |
11. | Nico Hülkenberg Williams |
1:16,770 | 1:16,438 | |
12. | Rubens Barrichello Williams |
1:16,880 | 1:16,434 | |
13. | Michael Schumacher Mercedes |
1:16,598 | 1:16,492 | |
14. | Vitalij Petrov Renault |
1:16,569 | 1:16,844 | |
15. | Sébastien Buemi Toro Rosso |
1:17,356 | 1:16,928 | |
16. | Jaime Alguersuari Toro Rosso |
1:17,027 | 1:17,029 | |
17. | Pedro de la Rosa Sauber |
1:17,611 | 1:17,384 | |
18. | Kamuj Kobajaši Sauber |
1:18,019 | ||
19. | Heikki Kovalainen Lotus |
1:18,237 | ||
20. | Jarno Trulli Lotus |
1:18,698 | ||
21. | Timo Glock Virgin |
1:18,491 | ||
22. | Bruno Senna HRT |
1:19,498 | ||
23. | Lucas di Grassi Virgin |
1:19,675 | ||
24. | Karun Čandhok HRT |
1:27,757 |