Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Když letadla baví víc než formule 1. Red Bull Air Race v Rakousku

Petr Kopfstein během závodu Red Bull Air Race ve Spielbergu. | foto: Red Bull

25 2016
Spielberg (Od našeho zpravodaje) - Sledovanost závodů Red Bull Air Race stále není taková jako u jeho starších sourozenců formule 1 nebo MotoGP. Ani financí se v leteckém seriálu tolik nepohybuje. Všechno ale dohání svou otevřeností a vstřícností k fanouškům, skvělým doprovodným programem, krásnými scenériemi a hlavně svou zajímavostí. V rakouském Spielbergu pak dvojnásob.

Kdysi tady vítězili Lauda, Fittipaldi nebo Michael Schumacher. V té době patřil okruh ve štýrských horách formuli 1 a jmenoval Österreichring, později A1 Ring. Až v roce 2004 jej odkoupil Dietrich Mateschitz, majitel Red Bullu a udělal z něj Red Bull Ring.

Fotogalerie

Strhl tribuny a za 70 milionů eur postavil nové. V roce 2014 se tady vrátila královna motorsportu a svou premiéru zažil rovněž obnovený Red Bull Air Race. A hned si ho fanoušci zamilovali. I kvůli tomu, že právě ze Štýrska pochází domácí miláček Hannes Arch. Nebo kvůli své nenapodobitelné krajině, kdy na vás z jedné strany hledí skvostný nový okruh a ze druhé stádo volně se pasoucích krav. Jaký to rozdíl oproti urbanistickému Abú Zabí.

„Spielberg patří k mým nejoblíbenějším tratím právě kvůli horám a stromům, které jsou všude okolo,“ říká vítěz předloňského ročníku Nigel Lamb.

Vše pro fanoušky

Z prosluněné metropole Spojených arabských emirátů dojeli nejlepší piloti světa do promrzlého a během nedělního závodu i zasněženého Spielbergu.

To ale fanouškům nevadilo. „Je jich tady fakt strašná spousta, jsme za to rádi,“ říkal Martin Šonka během víkendu.

Z Čech přijelo dva české piloty podpořit několik desítek, možná i stovek fanoušků.

Byl mezi nimi i Jakub Kryštof Štěrba, který jezdí na letecké závody už několik let. Letos se dokonce podíval i na úvodní díl v Abú Zabí. „A s kamarádem plánujeme, že jednou objedeme celý seriál. Nejspíš ne letos, ale jednou jo,“ říkal s úsměvem.

Mezi fanoušky se najde hodně i těch, kteří sami lítají a ví, co se v kokpitu během závodu odehrává. „Pro mě je létání všechno, sám lítám akrobacii ve větroních,“ říká Stanislav Plášil z aeroklubu Beroun.

Red Bull Air Race The Game

Red Bull vyvinul v rámci podpory celého projektu i mobilní hru Red Bull Air Race The Game, kterou si za tři roky stáhlo víc než 10 milionů lidí. Fanoušci si tak mohou vyzkoušet, jaké to je, sedět v leteckém speciálu, létat na reálných tratích a porážet své kamarády.

Všichni se pak shodují, že je jen otázkou času, než některý z českých pilotů vyhraje jeden z osmi závodů série. V takovém případě by se zároveň zvýšila šance startu závodu v České republice. „Všude říkám, že jsme jen jedno vítězství českého pilota od chvíle, kdy se tento sport stane v tuzemsku obecně známým. Podívejme se třeba na biatlon či rychlobruslení,“ uvažuje Pavel Turek, komerční ředitel seriálu.

Rakouský závod zároveň poskytuje fanouškům unikátní možnost popovídat si se svými hrdiny. „Dostaneme se k pilotům, k hangárům. Prohodíme s nimi pár slov, to je super,“ říká Jakub Kryštof Štěrba.

K atraktivitě přispívá i doprovodný program, kdy si fanoušci mohou zajezdit na motokárách, nakouknout do vrtulníku, vyzkoušet si letecký simulátor nebo zírat, jak po trati letí závodní speciály nebo formule.

Kromě toho mají fanoušci z jednoho místa na tribuně skvělý výhled na celý závod, dokonce i na vzlety a přistání jednotlivých letadel. „Právě přistání je tady asi vůbec nejtěžší záležitost,“ usmívá se Petr Kopfstein. Přistává se totiž na cílové rovince, kdy musíte za lesem rychle dolů, vyhnout se jeřábu a trefit se mezi tribuny. Taková třešnička na dortu.

Vyřazovací systém baví

„Piloti to nemají rádi,“ říká s úsměvem Pavel Turek o vyřazovacím systému, na kterém je celý seriál postaven. Nerozhoduje nejrychlejší čas (až mezi čtyřmi nejlepšími), jde jen o to, porazit svého soupeře. Když byl Japonec Jošihide Muroja hned v prvním nedělním letu diskvalifikován, jeho soupeř Němec Dolderer mohl letět jako na výlet.

Petr Kopfstein během závodu Red Bull Air Race ve Spielbergu.
Martin Šonka během závodu Red Bull Air Race v rakouském Spielbergu.

Petr Kopfstein a Martin Šonka během závodu Red Bull Air Race ve Spielbergu.

Jenže to piloti snad ani neumí. „Jsou to závodníci,“ říká o nich Ivan Krákora, manažer komunikace Martina Šonky.

Jeho slova potvrdil i Španěl Juan Velarde. Po čtvrtině trati měl na slovinského soupeře Podlunšeka náskok téměř tří vteřin. Přesto nezvládl svůj pull up manévr, zatáhl za knipl moc silně a kvůli překročení povolené hranice 10G byl diskvalifikován.

I proto je Air Race tak atraktivní. Vždyť vítěz kvalifikace může snadno vypadnout s tím úplně posledním. A nemusí jít vždy o faktor větru, který si třeba zahrál i s Martinem Šonkou. Ten sice zaletěl o tři sekundy lepší čas než zmíněný Podlunšek, přesto vypadl.

A to je kouzlo leteckého seriálu, který na Red Bull Ring přitáhl i bývalého biatlonistu Christopha Summana, slavného jezdce MotoGP Micka Doohana nebo letošního vítěze Dakaru Tobeyho Price.







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze