Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Rameno slavné lyžařky je jablkem sváru mezi mamutími podniky

23 1998
- Dvě mamutí firmy se přou o jedno ženské rameno. Neláká je ladnou křivkou, jde o místo pro reklamu před televizními kamerami. Snímaný obraz pronikne v následných měsících do celého světa. To ovšem nemůže být rameno lecjaké. Patří nejproslulejší olympioničce z Nagana Kateřině Neumannové.

Přední světová běžkyně na lyžích vlastní ovšem ramena dvě. Na pravém, podle smlouvy s lyžařským svazem, byť dosud nepodepsané, má nést reklamní loga svých osobních sponzorů, Metro-stavu a České spořitelny. Na levém, stejně jako všichni ostatní reprezentanti, má mít logo Staveb silnic a železnic (SSŽ), hlavního sponzora lyžařského svazu.
Neumannová neprotestuje ani slovíčkem. Proč by jí vadilo, že dělá na jednom rameni reklamu SSŽ, které vykázaly za loňský rok obrat šest miliard a čistý zisk devětadevadesát milionů, a na druhém za dobrou minci Metrostavu, jenž za letošní pololetí dosáhl zisku sedmašedesáti milionů.
Kdo však vznesl ostrou námitku, takže se rozhořel těžký spor, je hlavní sponzor svazu SSŽ. Osobní sponzor Kateřiny Neumannové Metrostav je totiž jeho konkurentem.
O takzvané exkluzivitě oboru mluví Miloš Broukal, generální ředitel společnosti Teleaxis Praha, která SSŽ zastupuje. Konkurent je v reklamě nepřípustný.
"Ve smlouvě je tato exkluzivita oboru uvedena," připomíná. Připouští ovšem, že občas lze přimhouřit oko, nějaká re-klamní cedule na trati by nevadila.
"Ale Neumannová, ta je vidět, je nejlepší. A není ideální, aby nosila loga konkurenčních firem."
Neumannová si ovšem vzpomíná na jarní uzavření smlouvy. "Byla jsem při tom a zástupci SSŽ mě ujistili, že jim můj Metrostav nevadí."
Svého osobního sponzora brání zuby nehty. "Metrostav mě sponzoruje už osm let, od něho neustoupím. Byl by to čirý nevděk," prohlašuje rozhodně.
Ředitel Broukal zatím nechce hnát spor do krajnosti. "Nehodláme prohlásit okamžitě Stop!, žádné peníze nebudou. Ošetřujeme případ, aby narušení naší exkluzivity pominulo. Než začne televizní sezona hlavních závodů, mělo by to být vyřešeno."
První závod Světového poháru žen se běží 28. listopadu ve Finsku.
Neumannová vstoupila do sezony tiskovou konferencí, při níž rozdávala své fotografie, na čepici s logem Metrostavu.
"Já dělám, že to nevidím," prohlašuje Luděk Šraibr, generální sekretář svazu. "Ještě naposledy udělám dobrý skutek. Vím totiž, že u Neumannové je její vděčnost Metrostavu spíše srdeční záležitost než otázka peněz."
Výjimečnost osobnosti Neumannové přitahuje i jiné společnosti. S firmou Briko mohla na závodní oblečení podepsat čtyřletou smlouvu. K tomu by dostala každým rokem dvacet tisíc marek.
Svaz však uzavřel smlouvu s jiným výrobcem, firmou Sportful. Ten oblékne nejen Neumannovou, ale dvaačtyřicet reprezentantů.
Tady Neumannová ustoupila. Obleče se do Sportfulu a dostane od této firmy šest tisíc marek.
A zbytek do dvaceti tisíc?
"Svaz navýší Neumannové peněžní částku na přípravu," ujišťuje generální sekretář Šraibr.
Toto navýšení jako náhodou odpovídá rozdílu mezi šesti a dvaceti tisíci marek.
"Jestli se dohodnou i obě stavební firmy, řeknu zaplať pánbůh!" těší se svazový sekretář.
Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze