Nejvíce stojí činovníci
Podle slov ředitele Rallye Šumava Mogul Milana Pospíšila až jedna třetina z plánových čtyř milionů poplyne z pokladny organizátorů z Pošumavského automotoklubu v Klatovech do kapes delegovaných činovníků, tedy časoměřičů a sportovních a technických komisařů. "Jsou to jednak cestovní náklady, ale také ubytování pro činovníky, kterých jsou desítky," uvedl Milan Pospíšil.
Další nemalé částky stojí vytisknutí všech materiálů nutných k rallye. Například itinerář, který dostává každá ze stovky posádek k tomu, aby vůbec na trati trefila přijde na tři sta korun. Kilometr sanitního vozu, který je povinně na startu každé rychlostní zkoušky a na delších testech stojí i na dalších místech, přijde na 36 korun.
"Jsou to pochopitelně sanitky s nejlepším vybavením a s lékařem. Pokud bychom chtěli pro zabezpečení tratě vrtulník, tak hodina jeho provozu stojí 38 tisíc korun," řekl Pospíšil.
Ten ale říká, že na pěkné peníze pořadatele přijdou opravy místních komunikací v obcích, kudy vedou rychlostní zkoušky. "Například předloni jsme zaplatili za opravy silnic 780 tisíc. Bez toho by nás ale za rok místní zastupitelstva do stejných úseků nepustila," konstatoval ředitel klatovské rallye.
Před roky bylo k penězům blíže
Do pokladny pořadatelů přinesou nejvíce reklamní partneři. V případě Klatov je to Koramo Kolín (proto označení Mogul v názvu soutěže). Dá na účet organizátorů zhruba třetinu z rozpočtu. "
Jsme rádi, že se nám podařilo Koramo jako partnera udržet. Sehnat totiž potřebné peníze je stále obtížnější. V polovině devadesátých let to bylo mnohem snazší. O penězích rozhodovali samotní ředitelé firem, teď se situace změnila, rozhodují většinou celá představenstva či správní rady. A v nich se často názory na reklamní peníze liší. Letos jsme rádi i za dvou či pětitisícové partnery, kterými jsme se před lety vůbec nezabývali," prohlásil Pospíšil.
Ten řekl, že na Klatovsku je to mnohem těžší s místními firmami. "Tradiční klatovské firmy, jako třeba Kozak či Škoda, jsou na tom špatně a podpořit nás nemohou."
Neplatí je loňský vítěz
Každá z posádek, která se na Rallye Šumava Mogul přihlásí, zaplatí na účet pořadatelů startovné ve výši 14 tisíc korun. V součtu to představuje třetinu peněz, na které rallye přijde. "Vím, že v cizině – například v Chorvatsku nebo na Slovensku – nabízejí posádkám nejrůznější kondice. Zaplatí týmu ubytování, benzin a podobně. My tou cestou nepůjdeme – jediný, kdo u nás neplatí je loňský vítěz. Jinak každý a ještě před startem," sdělil Pospíšil.
Kromě startovného platí týmy pořadatelům i za speciální tabulky či za mimořádně velká místa v servisním zónách.
Fanoušci také platí
Automobilové rallye patří k jednomu z mála sportovních odvětví, kde diváci až na výjimky neplatí vstupné. V Klatovech se vždy platilo za návštěvu speciální okruhové zkoušky, která je považována za nejzajímavější místo celé soutěže. Letos pořadatelé poprvé vybírali vstupní i na dalších zajímavých místech rychlostních zkoušek. V dalším ročníku soutěže v tom budou pokračovat.
"Vybírali jsme na klasických rychlostních zkouškách dobrovolné vstupné a máme s tím dobré zkušenosti. Výběrčí nikoho nenutili, aby zaplatil, ale lidé přesto peníze dali. Plánujeme pro rok 2002 stejný systém a chceme, aby vstupenka byla současně hezkým suvenýrem. Ovšem bude se jednat o malé částky, zhruba 50 korun na hlavu za vstupenku na všechna místa včetně servisních areálů," doplnil Milan Pospíšil.