Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rozbitá šotolina v Řecku mě láká, plánuje rallye jezdec Tarabus

Jaromír Tarabus se svou škodou na Rallye Bohemia. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

1 2014
Tři bronzy v posledních čtyřech sezonách v konečné klasifikaci mistrovství republiky v automobilových soutěžích inspirovaly zlínského jezdce Jaromíra Tarabuse ke změně. Od nové sezony, která začíná o úvodním lednovém víkendu v Rakousku, se zaměří na evropský šampionát. V plánu má osm podniků z dvanáctidílného seriálu.

"Moc se těším, bude to nová výzva," poznamenal 36letý Tarabus, kterého ve Škodě Fabii S2000 naviguje Daniel Trunkát.

Co nakonec rozhodlo o tom, že zamíříte do Evropy?
Otázka by měla směřovat spíše na Dana, který je zároveň týmovým manažerem. Před koncem sezony přišel s návrhem, abychom jeli v Evropě. Já se tomu pochopitelně nebráním, protože poznám nové tratě a získám nové zkušenosti. Bude to zajímavé a pěkné.

Už máte hotový program?
Bude se řešit během sezony, chtěli bychom jet kolem osmi závodů. Začneme v Rakousku, pak asi pojedeme do Lotyšska. Jistá je Barum rally, zbytek se uvidí.

Mistrovství Evropy v rallye 2014

  • Jänner rallye: 3.-5. ledna Rakousko, asfalt/sníh Rally Liepaja
  • Rally Liepaja: 1.-2. února Lotyšsko, šotolina/sníh
  • Rally Sibiu: 27. února-1. března Rumunsko, šotolina/sníh
  • Rallye Akropolis: 28.-30. března Řecko, asfalt/šotolina
  • Circuit of Ireland: 17.-19. dubna Irsko, asfalt
  • Azorská rallye: 15.-17. května Portugalsko, šotolina
  • Geko Ypres Rally: 19.-21. června Belgie, asfalt
  • Estonská rally: 17.-19. července Estonsko, šotolina  
  • Barum Czech Rally: 29.-31. srpna Česko, asfalt
  • Kyperská rallye: 19.-21. září Kypr, asfalt/šotolina
  • Rallye du Valais: 24.-26. září Švýcarsko, asfalt/šotolina
  • Korsická rallye: 7.-9. listopadu Francie, asfalt

V kalendáři jsou tradiční podniky z mistrovství světa, jako je Korsická rallye či Rallye Akropolis. Tyto soutěže vás nelákají?
Hlavně z Řecka mám radost, tam bychom se chtěli podívat. Je to kultovní soutěž, bude tam skvělá atmosféra. Sice je to rozbíječka, ale těším se na to.

Zatímco v Česku se závodí výhradně na asfaltu, v mistrovství Evropy jsou i sněhové a šotolinové soutěže. Lákají vás jiné povrchy?
Ano. Šotolinové závody mají svoje kouzlo, pár už jsme jich zkusili. Jde o to naučit se na tomto povrchu jezdit a věřit si. Hodně jsem zvědavý na to, jak zvládnu přechody z jednoho povrchu na jiný. Pro některé jezdce je to běžné, já s tím moc zkušeností nemám.

S jakými představami do šampionátu vstupujete?
Jsou jasné, chceme se seznámit s tratěmi a zajíždět co nejlepší výsledky. Je to otřepaná fráze, ale je to tak. Zatím ani nevím, kdo všechno pojede v šampionátu. Určitě se tam ale objeví zajímavá jména, čekají nás pěkné souboje.

Budete startovat také v Česku?
Pokud nepočítám úvodní Jänner rallye, která patří taky do našeho mistráku, vypadá to jenom na barumku.

Před uplynulou sezonou jste chtěl bojovat o titul, nakonec jste obhájil třetí místo. Necítil jste kvůli tomu zklamání?
Do sezony jsme šli s cílem vylepšit předchozí výsledek. Ale jakmile vstoupil do šampionátu Honza Kopecký, dalo se vytušit, že bude chtít bojovat o titul. Málem mu to vyšlo. Pro nás nemohl být celkový výsledek asi lepší, ale lepší mohly být pocity z jednotlivých výsledků. Na Šumavě jsme si krásně zazávodili s Vencou Pechem, pak výsledky nebyly bůhvíjaké. Zlepšení přišlo až na Bohemii a na barumce. Ta nám vyšla, byli jsme třetí.

SLAVNOSTNÍ ZAKONČENÍ. Na snímku celkoví vítězové 43. ročníku Barum Czech Rally...

SLAVNOSTNÍ ZAKONČENÍ. Na snímku celkoví vítězové 43. ročníku Barum Czech Rally Zlín - zleva Václav Pech, Petr Uhel, Jan Kopecký, Pavel Dresler, Jaromír Tarabus a Daniel Trunkát.

V posledních dvou sezonách vám vůz připravoval Roman Kresta. Bude vaše spolupráce pokračovat?
Ano, zůstáváme u něj. Jsme s ním spokojeni, všechno funguje. Je to paráda.

Kresta už uzavřel svou aktivní kariéru, takže se naplno může věnovat vám. Cítíte to jako výhodu?
Roman má pořád hodně práce. (úsměv) Ale je fakt, že už v autě nesedí a permanentně se věnuje nám a Robertovi (Adolfovi, jemuž rovněž připravuje vůz - pozn. aut.). Nastavení auta vychází z jeho základu, upravujeme jenom drobnosti.

Jaromír Tarabus při Rallye Český Krumlov

Jaromír Tarabus při Rallye Český Krumlov

Kresta má obrovské zkušenosti ze zahraničí. Budete s ním konzultovat program, který v novém roce absolvujete?
Samozřejmě. Ví, na jakých površích se jede, co je potřeba. Jeho zkušenosti chceme využít.

Nová sezona začíná už 3. ledna. Vyhovuje vám takový termín?
Není to úplně ideální, nevadil by mi pozdější. Ale zase je dobře, že pauza není dlouhá. Přijde mi, že sezona plynule přešla do nové. Starosti mi dělá akorát počasí. Testovali jsme na sněhu a teď to vypadá na asfaltovou soutěž. Ale nějak se s tím popereme.

Evropský šampionát nabízí několik novinek

V rakouském Freistadtu začíná v sobotu nový ročník mistrovství Evropy v rallye. Nejstarší seriál na světě, jehož historie sahá až do roku 1953, získal do kalendáře už druhou slavnou soutěž, která v minulosti patřila do mistrovství světa. Korsickou rallye doplnila Rallye Akropolis.

Ale ani zařazení řeckého závodu do šampionátu nic nemění na postavení Barum rally, jež se jako obvykle pojede na konci prázdnin. Zlínská soutěž patří mezi vrcholy dvanáctidílného seriálu. V novém roce se na Moravě navíc piloti utkají o titul tzv. Mistra asfaltu.

O co jde? Promotér mistrovství - televizní stanice Eurosport - chce seriál ještě víc zpropagovat. Proto vedle juniorské kategorie, určené jezdcům do 25 let, přišla s nápadem na Mistry ledu, šotoliny a asfaltu. Do tohoto hodnocení se počítají výsledky na daném povrchu. O vládce asfaltu budou jezdci usilovat v Irsku, Belgii, Česku, Švýcarsku a na Korsice.

"Nové kategorie nám dávají možnost ocenit výkonnost závodníků na různých površích," vysvětlil koordinátor mistrovství Evropy Jean-Baptiste Ley.

Pokud jde o celkovou klasifikaci, nic se nemění. Do celkových výsledků se jezdcům počítají čtyři nejlepší výsledky z úvodních šesti soutěží a čtyři z dalších šesti.

Na startu bude scházet úřadující mistr Evropy Jan Kopecký, kterého tým Škoda Motorsport vyšle bojovat o titul v asijsko-pacifickém mistrovství. Místo něj mladoboleslavská stáj nasadí dva mladé jezdce - Fina Esapekku Lappiho a Němce Christiana Wieganda.







Jste ve městě nová a nikoho neznáte?
Jste ve městě nová a nikoho neznáte?

Na eMimino.cz najdete maminky, které jsou na tom podobně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze