"Samozřejmě, že se to děje. Je to stejné jako ve formuli 1, kde mechanici a inženýři vynášejí informace," říká Kurt Matz, rakouský lyžařský manažer. "Sölden je navíc předsezona. Všichni se tu očuchávají. Hledají, jak jim konkurence utekla."
Z lyžáren oficiálních hotelů Světového poháru zmizely v noci závodní lyže firem Salomon, Völkl, Nordica, a především Atomic. Ten přišel o deset párů. "Když připočteme pracovní hodiny testovacích jezdců, měl každý z těchto párů hodnotu zhruba 2 000 eur (56 000 Kč)," uvedl Rudi Huber, závodní šéf Atomiku.
Letošní specifická sezona špiony ke krádeži přímo svádí.
Kvůli loňské zimě bez sněhu totiž firmy zchudly, neměly tolik financí na vývoj. Přitom nová pravidla FIS je donutila vyrábět zcela novátorské, širší typy lyží. "Z toho jsou všichni zblblí," tvrdí Matz.
Svá výrobní tajemství si firmy úzkostlivě střeží, dokonce i před vlastními jezdci. Kdokoli přece může po sezoně přestoupit ke konkurenci – a není žádoucí, aby s sebou odnesl i tajemství.
"Když jsme byli u Rossignolu na návštěvě ve firmě, hned stahovali roletu, abychom neviděli výrobu. U Elanu totéž," líčí český trenér Tomáš Bank.
Co mohlo po krádeži v Söldenu následovat? "Lyže od konkurence se rozřežou, rozeberou, zkoumají," slyšel Bank. "Vím i o případech, kdy servismani sloupli konkurenční skluznici a přidělali ji bez loga na lyže svých závodníků."
Při závodech v Záhřebu hlídají lyže bodyguardi. Ovšem to je extrém. "Zamykáme je aspoň v kóji," vypráví Petr Záhrobský, otec a trenér Šárky Záhrobské. "Musíme si dávat pozor, je to boj o peníze, velká rivalita. Třeba Němce Bergmannové loni v Bormiu ukradli tři páry."
Podle propozic Světového poháru musí být závodnické lyžárny zamykatelné. "Ale na spoustě míst na to kašlou," ví Bank.
Navíc se prolínají multinárodní firemní týmy s národními výběry. "Servisman Elanu dělá zároveň i pro slovinský nároďák. Pak si večer všichni servismani sednou u piva v hospodě. Vždycky se něco vynese," je přesvědčen Bank.
Jediný Atomic má na pohárových štacích vlastní, samostatné lyžárny, kam je všem ostatním vstup přísně zakázán. "V Söldenu navíc stál jejich kompletní inženýrský tým u trati a hlídal lyže," všiml si Matz.
A přece je neuhlídali.
V nadcházející zimě chce Atomic uhájit pozici jedničky v branži, přestože mu za milion eur (28 milionů korun) utekl Hermann Maier ke konkurenčnímu Headu. Už v létě se proslýchalo, že nový typ lyží se Atomiku mimořádně vydařil. Což nedělní triumf Nora Svindala jen potvrdil.
Söldenský zloděj či špion možná stojí o pravý opak. O změnu v poměru sil.