Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Proč Dakaru vládnou kamazy? Ruská mašinérie nemá slabiny

NEZDOLNÝ RUS. Kamion Kamaz nemá v posledních letech na dálkových rallye konkurenci. | foto: AP

12 2010
Výsledky nejtěžší etapy před dnem volna: Čagin, pár minut za ním Kabirov a Martin Macík jako reprezentant zbytku světa o hodinu a tři čtvrtě pozadu. Častý obrázek dakarských etap posledních let. Soupeři se snaží, vyvíjejí, investují, příležitostně se dostanou na výsluní, ale Kamaz dál vládne, jakoby mimochodem. Proč?

1. Tovární zázemí

Kamaz je dnes jediný ryze tovární tým, druhý takový je na Dakaru pouze Volkswagen, byť ten dosahuje mnohem větších rozměrů. Tým má intenzivní vývojový, testovací a závodní program po celý rok. Žádný pilot kategorie kamionů nemůže být tak vyježděný jako jezdci Kamazu. Někteří soupeři získávají v továrnách technickou podporu (Tatra, Ginaf, dříve MAN). Díky ní mohou příležitostně šlapat Kamazu na paty jako Gerard de Rooy s Alešem Lopraisem při Silk Way Rally.

2. Logistika

Systém podpory funguje stoprocentně. Na trati je týmovou trojkou Mardějev, s nímž širší špička umí jet rovnocennou partii, Mardějev je tam však především proto, aby pomohl Čaginovi s Kabirovem v případě, že to potřebují. Pokud se dostane sám do problémů, je připraven převzít úlohu rychlé zálohy Kabirov.

V bivaku jsou tři doprovodné šestikolky a 15 mechaniků, každý přesně ví, co má dělat. Tým nehýří nepotřebnými lidmi a má jasné vedení, které určuje postup oprav i chování posádek na trati.

3. Piloti a posádky

Každý z pilotů má sám o sobě na to, aby vyhrál Dakar. Letos jede tým na Čagina, jehož cílem je vyrovnání rekordu v počtu vítězství Karla Lopraise i vytvoření rekordu v počtu vítězných etap, o nějž soupeří s Peterhanselem. Nikdo nemá odzávoděno tolik, co oni, proto čím těžší a delší etapa, tím výraznější náskok Rusů.

Kabirov je jezdecky šikovnější a vytříbenější a lidsky je vnímán jako výrazně inteligentnější než Čagin. Vedoucí jezdec současného pořadí není v pelotonu oblíben, na rozdíl od Kabirova. Drží si od ostatních odstup a rád dává najevo svou nadřazenost, čímž naopak imponuje řadě lidí v rodné zemi.

Kamaz Čagina na Dakaru 2010

V dunách ani ani ve skalách nemá kamion Kamaz konkurenci

4.Technika a její vývoj

Tovární zázemí je znát. Ruský kamion je vyváženým komplexem vzájemně sladěných celků bez slabých míst. V řadě měřitelných parametrů se na Kamaz někteří soupeři dotáhli, ale sledovat Rusy na trati rychlostní zkoušky bývá radost, auta se chovají naprosto klidně. Na Dakaru rozhoduje i souznění maličkostí. Ty prostě musí fungovat, jinak ztrácíte. Kamaz neztrácí, jezdí bez výkyvů.

5. Finanční zázemí

Kamaz je nejvýraznějším emisarem ruského motoristického sportu ve světě. Opírá se nejen o finanční dotaci mateřské továrny, ale i o silné komerční sponzory a vydatnou státní podporu, ať už přichází z rozpočtu domácí tatarské vlády nebo přímo z Kremlu.

6. Soupeři?

Gerard de Rooy má schopnou techniku, ale zraněná záda. Francouz Adua se svým vozem pro Rusy soupeřem není. Hans Stacey na Rusy platil a porážel je, ale musí postavit celý nový tým.

Pro Aleše Lopraise je Kamaz hnací silou vývoje jezdeckého a technického: "Chceme soupeřit právě s Rusy, právě oni jsou ti, s nimiž se chceme měřit. Často se to už daří."

Letos měl však smůlu už ve druhé etapě. Na dakarské repete bude mít čas za rok, na jiné soutěži snad o něco dříve. Není bez zajímavosti, že Čagin pro média po čtvrté etapě prohodil: "Když tu není Aleš, jako by pro mě závod skončil."

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze