1. Tovární zázemí
Kamaz je dnes jediný ryze tovární tým, druhý takový je na Dakaru pouze Volkswagen, byť ten dosahuje mnohem větších rozměrů. Tým má intenzivní vývojový, testovací a závodní program po celý rok. Žádný pilot kategorie kamionů nemůže být tak vyježděný jako jezdci Kamazu. Někteří soupeři získávají v továrnách technickou podporu (Tatra, Ginaf, dříve MAN). Díky ní mohou příležitostně šlapat Kamazu na paty jako Gerard de Rooy s Alešem Lopraisem při Silk Way Rally.
2. Logistika
Systém podpory funguje stoprocentně. Na trati je týmovou trojkou Mardějev, s nímž širší špička umí jet rovnocennou partii, Mardějev je tam však především proto, aby pomohl Čaginovi s Kabirovem v případě, že to potřebují. Pokud se dostane sám do problémů, je připraven převzít úlohu rychlé zálohy Kabirov.
V bivaku jsou tři doprovodné šestikolky a 15 mechaniků, každý přesně ví, co má dělat. Tým nehýří nepotřebnými lidmi a má jasné vedení, které určuje postup oprav i chování posádek na trati.
3. Piloti a posádky
Každý z pilotů má sám o sobě na to, aby vyhrál Dakar. Letos jede tým na Čagina, jehož cílem je vyrovnání rekordu v počtu vítězství Karla Lopraise i vytvoření rekordu v počtu vítězných etap, o nějž soupeří s Peterhanselem. Nikdo nemá odzávoděno tolik, co oni, proto čím těžší a delší etapa, tím výraznější náskok Rusů.
Kabirov je jezdecky šikovnější a vytříbenější a lidsky je vnímán jako výrazně inteligentnější než Čagin. Vedoucí jezdec současného pořadí není v pelotonu oblíben, na rozdíl od Kabirova. Drží si od ostatních odstup a rád dává najevo svou nadřazenost, čímž naopak imponuje řadě lidí v rodné zemi.
4.Technika a její vývoj
Tovární zázemí je znát. Ruský kamion je vyváženým komplexem vzájemně sladěných celků bez slabých míst. V řadě měřitelných parametrů se na Kamaz někteří soupeři dotáhli, ale sledovat Rusy na trati rychlostní zkoušky bývá radost, auta se chovají naprosto klidně. Na Dakaru rozhoduje i souznění maličkostí. Ty prostě musí fungovat, jinak ztrácíte. Kamaz neztrácí, jezdí bez výkyvů.
5. Finanční zázemí
Kamaz je nejvýraznějším emisarem ruského motoristického sportu ve světě. Opírá se nejen o finanční dotaci mateřské továrny, ale i o silné komerční sponzory a vydatnou státní podporu, ať už přichází z rozpočtu domácí tatarské vlády nebo přímo z Kremlu.
6. Soupeři?
Gerard de Rooy má schopnou techniku, ale zraněná záda. Francouz Adua se svým vozem pro Rusy soupeřem není. Hans Stacey na Rusy platil a porážel je, ale musí postavit celý nový tým.
Pro Aleše Lopraise je Kamaz hnací silou vývoje jezdeckého a technického: "Chceme soupeřit právě s Rusy, právě oni jsou ti, s nimiž se chceme měřit. Často se to už daří."
Letos měl však smůlu už ve druhé etapě. Na dakarské repete bude mít čas za rok, na jiné soutěži snad o něco dříve. Není bez zajímavosti, že Čagin pro média po čtvrté etapě prohodil: "Když tu není Aleš, jako by pro mě závod skončil."