Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Pro leteckou formuli 1 je třeba mix umu Hilgertové a Valenty

Red Bull Air Race | foto: Red Bull Air Race

27 2010
Abú Zabí (Od zvláštního zpravodaje MF DNES) - V sérii Red Bull Air Race, považované za leteckou formuli 1, letos startuje první český pilot. Jaké nástrahy na Martina Šonku čekají? A jak si povede mezi světovou elitou? Napoví už první závod sezony, který hostí Abú Zabí.

Sedíte s ním u piva, je pár minut po čtvrteční půlnoci a začal den, kdy slaví své 32. narozeniny. I tak po celý večer zůstane jen u jedné sklenice. A když mu u snídaně nabídnou zákusek, Martin Šonka s díky odmítne.

Ne, není to zapřísáhlý asketa. Je to muž, co si zvyká na život v sérii Red Bull Air Race. Tedy v adrenalinovém šampionátu akrobatického létání, která se v sobotu rozjíždí v Abú Zabí.

A jestliže v jiných sportech čekají zástupy dopingových komisařů, tady si před začátkem každého tréninkového i závodního dne vyberou rozhodčí duo pilotů, kterým dají dýchnout. Zvlášť když vědí, že letecká partička tak ráda chodí v hotelu do zdejšího irského pubu. "A když uvidí, že mám narozeniny, tak půjdu," tuší Šonka o půlnoci.

Striktně si tento sympaťák ze Sezimova Ústí, který je vůbec prvním Čechem v letecké formuli 1, hlídá i každé deko. A láteří: "V našem hotelu setsakramentsky dobře vaří." Váha pilotů je pravidly stanovena na 82 kilogramů. Těm lehčím se do kokpitu přidává závaží, ti silnější mají smůlu.

Kily navíc zpomalují sami sebe. "Já mám tři přes limit, což při přetížení 10G, kterých dosahujeme, je třicet kilo navíc, která letadlo nese." A tomá Šonka od začátku prosince, kdy se dozvěděl, že ho přijali do série, už jednu odtučňovací kúru za sebou. Shodil 7 kilogramů.

Red Bull Air race

Je zvláštní zjistit, co všechno v Air Race ovlivňuje výsledek. Jako by nestačilo si jen sednout na pláži, podívat se na moře a sledovat, jak piloti v rychlosti 370 kilometrů v hodině kličkují mezi vzdušnými pylony. A říct, že ten nejrychlejší vyhraje. Rychlost je totiž jen jednou z proměnných.

Dál skvělý pilot potřebuje – řečeno českou optikou – mix Štěpánky Hilgertové a Aleše Valenty. Um vodní slalomářky se vám hodí, když vletíte do 20 metrů vysokých bran. Jakmile o ně křídlem škrtnete, hned prasknou a vy dostanete 6 vteřin penalizace.

"Je to taková dutá rána, která let nijak neovlivní," popisuje Šonka. V tréninku ji trefil dvakrát, v páteční kvalifikaci ani jednou. I tak měl smůlu. Z patnáctky startujících postoupilo do závodu deset nejrychlejších. Zbylých pět bude o dvě místa bojovat ještě v sobotu ráno. A Šonka, v pátek dvanáctý, bude mezi nimi. "Základem všeho je čistý let, pak mám šanci postoupit, což je můj cíl."

Ale zpět k průletu pylony. Není to nic jednoduchého jimi prosvištět bez úhony. V pátek o ně škrtla téměř třetina startujících. Jenže vyhráno nemáte, ani pokud zůstanou celé. Roli hraje i provedení. Tady přichází na řadu um akrobatického lyžaře Valenty.

Red Bull Air RaceRed Bull Air Race

Jakmile se vychýlíte z přímé osy o 10 stupňů, sudí vám přičtou dvě vteřiny k času. "Poznáte to sám v kokpitu, jestli to bylo ideální, nebo ne. Rozhodčí to kontrolují i na videu." Stejná procedura se děje i v okamžiku, kdy pilot nezvolí správnou výšku a neproletí mezi dvěma barevnými obdélníky pylonu. A nebo vás mohou vyloučit, když usoudí, že létáte nebezpečně.

Mezi sudími sedí i Čech Stano Bajzík. "Myslel jsem si, že mi bude nadržovat, ale v tréninku mi vteřiny sypal pořád," žertuje Šonka. Třeba i proto, že mu vyhasl kouř, který z letadla musí po celou dobu letu čoudit.

Po minutě a patnácti dvaceti vteřinách má závodník vše za sebou. Ve sluchátkách slyší výsledný čas i pořadí a Šonka v pátek i blahopřání k narozeninám. Pět tisíc lidí na pláži, kteří slyšeli totéž, spustilo potlesk.

Rád ve vzduchu čekám, uklidňuje mě to, říká český nováček

Máte chuť zaťukat si na čelo. Martin Šonka si ve svém hangáru postaví plechovky na zem, přimhouří oči a začne kličkovat mezi nimi. Párkrát povyskočí, přihrbí se a pak řekne: "Můžeme jít na to."


Martin Šonka

Jako mají ve formuli 1 jezdci simulátory, aby se nazpaměť naučili každý centimetr trati, tak se na zemi učí piloti svůj let. "Nachodíte si to a pak to zvládnete i poslepu. A to doslova," tvrdí Šonka.


Přesto stejně občas trefíte pylon.
Chyby se mohou stát lehce. Trať sice znáte nazpaměť, jenže pokaždé vám může fouknout z jiné strany, což let výrazně ovlivňuje. I proto před startem sledujeme, odkud fouká, jaká je síla větru a podobně.


To je jako u skokanů na lyžích. Ty pak často rozhodí, když jim rozhodčí pozdrží start, což se stává i u vás. Třeba když pilot před vámi trefí pylon, trvá dvě tři minuty, než se vymění jiný. Rozhodí vás čekání?
Tady je to spíš výhoda. Když tam kroužíte, spálíte víc paliva a jste o nějaké kilo lehčí. A to vás zrychlí. Navíc se při čekání ve vzduchu můžete spíš uklidnit.


Pak proletíte trať a za cílem předvedete divákům už mimo soutěž pár kousků. Blbnete takhle rád?
Rád. Ale kdybyste tam začal dělat nějakou předváděčku plnou triků, pěkně by vás hnali. Jen vítěze vždycky pozvou, aby ukázal třeba tři kotrmelce. Při kvalifikaci totiž čekají další ve vzduchu, kteří mají start před sebou. A řídící věž vás žene na rychlé přistání, což je někdy pěkný oříšek.


V čem?
Ranvej bývá hodně krátká, tady má 600 metrů a třeba v Perthu ještě o 200 metrů méně. Takže tam má člověk na přistání jeden pokus. Jakmile se mu to nepovede, tak musí hned zabrat a vzlétnout nahoru, jinak by to nedobrzdil.


Air Race je obecně nebezpečný, že?
Když se vám v F1 porouchá auto, tak je prostě odstavíte u trati. Když vám porucha nastane ve vzduchu, tak...

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze