„Při jídle jsem nic netušil. Kluci mi ale pak vyprávěli, že si užili,“ pousmál se Prokop, který v absolutním pořadí obsadil 14. místo.
Na jeho Fordu Fiesta S2000 přestala v závěru druhé etapy z ničeho nic fungovat řídící jednotka. Vzápětí začala zběsilá akce. Petra Prokopová, jezdcova sestra a zároveň manažerka stáje, okamžitě vyrazila pro pomoc do zázemí Fordu a přivedla s sebou technika, který závadu opravil. Vydařenou výměnu s uspokojením sledoval také technický ředitel Fordu Christian Loriaux, který novou soutěžní zbraň vytvořil.
„Jednalo se o problém s elektronikou, proto jsme potřebovali továrního technika,“ vysvětlila Prokopová.
Tato lapálie byla jediným problémem, který Prokopa v zasněženém a zamrzlém Švédsku trápil. Český šampion zvládl závod skvěle. Ve své kategorii určené vozům S2000 nestačil pouze na dva seveřany - Anderssona s fabií a Tuohina s fordem.
„Před námi byli jen Skandinávci, ale s tím se počítalo. Na rozdíl od nás jsou na sněhu jako doma,“ poznamenal Prokopův navigátor Jan Tománek. „Za námi skončili další místní střelci, kteří měli být na stupních vítězů. Výsledek nás proto těší,“ dodal.
Umístění vyniká o to víc, že Prokop ve fiestě debutoval. Před startem ve Švédsku najel pouze 200 km při testech.
„Proti testu jsme trošku slevili na tempu, protože bylo důležité bodovat. Na sněhu přece jen necítím takovou jistotu jako domácí,“ podotkl. „Ale jelo se mi výborně. Bavil jsem se jako už dlouho ne, i když pořád ještě neznám limity auta.“
Prokop se navíc zapsal do kronik mistrovství světa v rallye. Vyhrál jednu rychlostní zkoušku, což před ním ve voze kategorie S2000 nikdo nedokázal.
„Potěšilo mě to, ale zároveň tento výsledek nic neznamená,“ nepřeceňuje skalp Loeba či Hirvonena. „Byla to krátká zkouška mezi ploty, radši bych je porazil na normální erzetě.“
Česká posádka v autě mrzla. Chybělo jí zadní sklo Karlstad (žet) - Zkuste si představit, že jedete autem, kde topení moc nehřeje, přitom venku je skoro -10 °C a vám chybí zadní sklo. Nic moc, že? Ovšem přesně tuto situaci zažila na Švédské rallye česká posádka Prokop, Tománek rovnou dvakrát. Ve svém Fordu Fiesta S200 přišli o zadní okno. „Na motorce je horší,“ mávl rukou Jan Tománek. Absence zadního okna jim vadila hlavně při brzdění, kdy se do vozu nahrnula spousta sněhu. „Trošku jsem se divil, co se děje, ale dalo se to zvládnout,“ popsal Martin Prokop. „Horší by to bylo, kdyby nám chybělo přední sklo.“ I tak si museli zvyknout na větší chlad než obvykle. Topení není funkce, na niž se konstruktéři při tvorbě závodního auta zaměřují. „Na přejezdu se motor málo vytáčí. Jeho teplota je kolem 50 stupňů, do auta nejde moc tepla,“ popsal Tománek. „V erzetě se auto zahřeje víc, takže v autě máme tepleji. Ale kolik je to stupňů, to netuším.“ Co bylo příčinou problému, to se nepodařilo zjistit jim ani technikům Fordu. Stejné trable totiž potkaly i další vozy. „Ale pro kšeft je to dobré. Aspoň prodáme víc skel,“ s úsměvem pronesl Malcolm Wilson z M-Sportu, který zajišťuje účast Fordu v mistrovství světa. „Asi to způsobil tlak po skocích na horizontech. Musíme se na to zaměřit,“ dodal.