Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Premiérová noční Grand Prix F1: velká očekávání i obavy z výpadku světla

TADY SE POJEDE. Snímek ukazuje část rozzářeného okruhu v Singapuru. | foto: Reuters

26 2008
V moderní východoasijské metropoli Singapuru už je vše připraveno na unikátní závod F1. Pojede se podobně jako třeba v Monte Carlu na pětikilometrovém okruhu přímo v ulicích středu města, ale pod speciálním umělým osvětlením.

Na rozdíl od Monte Carla bude závodní trať mnohem širší - od 10 až do 15 metrů (nejširší úseky v Monte Carlu mají "jen" 10 metrů) - tedy bezpečnější a také rychlejší. Na několika místech budou piloti dosahovat se svými monoposty rychlosti kolem 300 km/hod.

Pojede se 309 km, tj.cca 61 okruhů o délce 5 067 metrů a v protisměru hodinových ručiček (letos se takto jede už jen Velká cena Brazílie a Turecka). Na závodníky čeká 24 zatáček.

Nejvyšší rychlosti okolo 300 km/h budou dosahovat na jedné z hlavních singapurských tříd Raffles Boulevard, mezi 250 až 300 se pak pojede v úsecích Pit Straight, St. Andrew’s Road a Esplanade Drive. Naopak nejpomalejších je pět ostrých zatáček, které budou piloti projíždět rychlostí pouhých 80 – 100 km.

Celkem se kolem trati čeká až 90 000 diváků. Do prodeje šlo 80 000 vstupenek, z toho 15 000 podél trati a 65 000 na tribunách, které stojí na hlavních strategických místech závodu. Někteří diváci budou moci přihlížet i z prosklených kabin mohutného vyhlídkového kola Singapore Flyer. Ceny vstupenek se pohybovaly od 25 amerických dolarů až po 980 dolarů.

Asi nezajímavější technickou záležitostí celé trati je speciální a extrémně nákladný osvětlovací systém italské společnosti Valerio Maioli S.p.A., který se instaloval od konce května a byl zkompletován koncem srpna.

Při jeho nasazení museli organizátoři překonat mnoho problémů. Především se v Singapuru nejedná o stálý závodní okruh, ale o trať v ulicích města. Kabely nebylo možné vést v podzemí. Podél tratě jsou na mnoha úsecích stromy, takže osvětlení muselo být instalováno až pod jejich korunami.

Aby vše klaplo, zkoušelo se osvětlení už před mnoha měsíci v reálných podmínkách závodu na testovací dráze ve francouzském Le Castelletu.

Velká cena Singapuru

Velký důraz byl kladen i na bezpečnost. Pořadatelé museli zajistit, aby trať byla osvětlena dobře jak pro piloty F1, tak i pro diváky. Nikdo z nich přitom nesmí být vystaven sebemenšímu oslnění. Při instalaci osvětlení se muselo počítat i s přímým televizním přenosem.

Osvětlení sestává z 1 500 speciálních hliníkových reflektorů, které mohou být velmi rychle namontovány na hliníkovou konstrukci podél trati vysokou 10 m. Ta je zavěšena na ocelových sloupech, jež jsou od sebe vzdáleny 32 m.

Tento unikátní systém umožní světelnost 3 000 luxů, což je čtyřikrát jasnější osvětlení, než bývá například na fotbalových stadionech. Dvanáct párů generátorů bude vyrábět energii o výkonu přes 3 000 000 wattů.

Sami závodníci jsou ve svých očekáváních opatrní. Městské okruhy nejsou mezi nimi nejoblíbenější, navíc se právě v Singapuru někteří obávají, že by umělé osvětlení mohlo mít vliv na jejich bezpečnost.

"Formule není jako fotbal, při kterém když zhasnou světla, tak se nic neděje. Když se vám to však stane v rychlosti kolem 300 kilometrů za hodinu, už to trochu problém je," nechal se nedávno slyšet Nick Heidfeld z týmu BMW.

Velká cena Singapuru

Předělával se i povrch tratě.

Nový polymerový pás má o 20 % větší přilnavost než běžný asfaltový povrch a jeho životnost v normálním městském provozu je plánována na pět let.

Závodníci nebudou mít šanci během závodu cokoli v okolí tratě vidět, ta však vede jak mezi novými singapurskými mrakodrapy a pod vyhlídkovým kolem Singapore Flyer, tak okolo historických budov, jako je městská radnice, ale i podél singapurské mariny.

Smlouva na pořádání závodů F1 v Singapuru byla podepsána na pět let s možností prodloužení na dalších pět let.

Určité problémy by mohlo způsobit i počasí. Singapur je v tropickém pásu, který je typický prudkými dešťovými přeháňkami, jež mohou přijít i několikrát denně. Šance, že se tak stane právě při závodě, se odhadují 50 na 50.

To by mělo nejvíc vyhovovat Lewisi Hamiltonovi, který je považován za velký talent v jízdě na vodě. "Bude to výzva a to mám rád," řekl.

Lewis Hamilton, Velká cena Singapuru

V dešti už letos vyhrál v Monaku, kde se rovněž jezdí ve městě. Také "mokrý" závěr závodu ve Spa zvládl nejlépe a z prvního místa na třetí jej odsunula až kontroverzní penalizace za zkrácení trati při pokusu o předjetí Räikkönena.

Závod v Singapuru začíná v neděli ve 20.00 večer singapurského času, takže diváci v České republice ho budou moci sledovat díky časovému posunu od 14.00 odpoledne.

Autor:


Témata: Formule 1, Mrakodrap




Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze