Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Formule je při testech plná špionů. Red Bull tak udělal z auta zebru

Takhle parádně maskovaný se v Jerezu prohání Daniil Kvyat ze stáje Red Bull. | foto: AP

3 2015
Je to jako hra špionů. Sám zůstat v utajení a naopak na ostatních vyslídit co nejvíc. Třeba díky fotografům, kteří konkurenci u tratě špehují. Takové jsou předsezonní testy F1. I ty letošní začaly v duchu Jamese Bonda.

Na červeného býka, tak typického pro plechovky, které vyrábí, jindy nedají dopustit. A že jsou na to šéfové Red Bullu, ať už jde o jakýkoliv sport, pedanti.

Jenže teď, když hledíte na jejich nový monopost F1, se kterým v neděli Daniel Ricciardo vyjel v Jerezu na trať, tak vás po chvíli z černobílého zabarvení bolí oči. A na „zebře“ nevidíte nic, což je – navzdory obvyklému přání sponzorů – i účel!

Red Bull se totiž maskuje, nechce, aby konkurence hned při prvních testech „obšlehla“ jeho novoty, a tak zvolil zebří mimikry. „Jde o kamufláž, kterou jeden Angličan vymyslel během druhé světové války, aby zmátl německé válečné námořnictvo,“ smál se Helmut Marko, poradce Red Bullu pro motorsport.

F1 má snad do světové války daleko, ale... I za tímto krytím stojí Angličan Adrian Newey a chce především zmást německý Mercedes. Zdá se, že se to daří – už v neděli technický odborník Giorgio Piola říkal, že je z lakování Red Bullu nešťastný, protože ho je téměř nemožné překreslit. Černobílá barva lehce ošálí oko, a tak zanikají detaily u předního křídla, krytu motoru... A byť týmy mají kolem tratě desítky fotografů, kteří se snaží „ulovit“ fígle soupeřových vozů, teď v případě Red Bullu hlásí: „Nemáme nic.“

Zdálo by se, že je to v Red Bullu parta paranoiků, jenže F1 je plná špionáže, a zvlášť při předsezonních testech. Během nich jako by inženýři měli duši schizofreniků. Na jedné straně potřebují otestovat novinky, které v zimě vymysleli, ale zároveň nesmějí ukázat moc, protože do začátku sezony je to ještě měsíc a půl, a tak by podobný inovativní kousek mohla okopírovat i konkurence. I tu je ale potřeba sledovat, co když se v hlavě někoho jiného zrodil geniální nápad...

Týmy tak střeží své garáže, u jejich vstupu je často natažená plenta, kterou odkryjí jen při výjezdu vozu. A pokud auto zůstane stát na trati, zpět do boxu ho na kapotě kamionů převážejí zásadně přikryté. Při testech se blufuje jako v pokeru. Mnohdy šéfové novinářům namluví, jak jsou na tom špatně, aby pak při prvním závodě bylo podle časů vše jinak.

Inženýři zase na základě snímků i videa analyzují soupeře. A někdy jim pomůže i náhoda. Třeba v roce 2010, kdy si dlouho lámali hlavu nad designem podlahy vozu dominujícího Red Bullu. Vše odhalil až karambol Marka Webbera, který ve Valencii s vozem vzlétl, a najednou špionážním fotografům u trati odkryl dlouho utajovanou část vozu...

Agenti-fotografové ale mohou i pomoci. Jako když v roce 2012 při posledním závodě Sebastian Vettel poškodil hned na začátku vůz a technici netušili, jestli s ním dojede, a nepřijde tak o titul. Za pár minut však měli na boxové zídce vytištěnou detailní fotografii poškození a oddechli si: Zvládne to. A zvládl!

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze