Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ticho, prosím. Už opět „burácejí“ formule 1

ilustrační foto | foto: AP

12 2014
Pořád je nejdůležitější to, kdo bude první v cíli. Jinak ale v pravidlech F1, která o víkendu startuje, proběhla spousta změn. Tou nejviditelnější – respektive nejslyšitelnější – je nový a tichý motor.

Stačily první dva dny úvodních předsezonních testů a Bernie Ecclestone, vládce F1, běsnil: "Tohle je totální fraška. Všechno kolem nových motorů je absurdní, protože lidé milují hluk. Teď ale máme tiché motory, které nikdo nechce."

Ano, F1 se v zimě po motorové stránce výrazně proměnila. 2,4litrové osmiválce nahradily šestiválcové turboagregáty o objemu 1,6 litru, které jsou výrazně ekologičtější. Sice méně "žerou", jenže také jsou mnohem tišší, vlastně téměř tiché.

Původní simulace sice tvrdily, že ze 145 decibelů klesne jejich hukot jen o deset decibelů, skutečnost je ale mnohem výraznější. Taková, že i mistr světa Sebastian Vettel přiznává: "I v kokpitu je ticho, což je škoda. Pomůže to akorát k tomu, že se přes vysílačku budeme lépe slyšet."

Mezinárodní automobilová federace FIA se ke změně motorů rozhodla kvůli ekologii a zavedením hybridních systémů, které už třeba využívají speciály v Le Mans. Jenže i ty, když kolem vás projedou, připomínají spíš hejno kobylek než burácející vůz, který by vás podvědomě nutil si zacpat uši.

DO ZATÁČKY. Nico Rosberg vede startovní pole při Velké ceně Bahrajnu.
Sebastian Vettel z Red Bullu míří za pole position ve Velké ceně Malajsie

Loni, když v létě Mercedes poprvé zveřejnil zvuk nového motoru, někteří fanoušci se ptali, jestli náhodou tým omylem nenahrál kuchyňský mixér. Zůstaneme-li u ironického ducha, pak by Charlie Whiting, ředitel závodů F1, měl při startech Velkých cen k tradičnímu procesu přidat i hlášku z tenisových umpirů: "Ticho, prosím."

A Ecclestone hartusí dál: "Týmy mluví o šetření paliva, ale k tomu nepotřebují nové motory. Třeba Mercedes jezdí po evropských závodech s 23 kamiony. Pokud chtějí šetřit palivo, měli by začít tady."

Sám tuší, že tichost se nejspíš nikterak nedotkne televizního publika, zato diváci přímo u tratě budou naštvaní a okradení o dřívější rámus. "Je to negativní věc, která formuli 1 uškodí. Závodní auto totiž dělá závodní zvuk," tvrdí Tomáš Enge, jediný Čech, který F1 okusil i jako závodník.

Dokonce plánoval, že by ještě loni zajel na nějakou Velkou cenu, aby si naposledy užil motorový "koncert", nakonec to nestihl. A nyní muž, jenž závodil i v rallye, přidává příklad: "Když u trati vidíte rallyové speciály WRC a Mitsubishi skupiny N, tak mají podobné výkony, i ze zatáčky vyjedou skoro stejně, ale co tam chybí, je zvuk. Tento krok FIA bych zkritizoval."

Jenže něco je přece jen na nových motorech pozitivní. Totálně v F1 přeházely zavedené pořádky, mnohem víc vozů než v předchozích letech nedojede do cíle a i někdejší šampion Jacques Villeneuve tvrdí: "S příchodem druhé turboéry se F1 stala stejně nepředvídatelná jako v 80. letech. Nevylučuji ani pódium pro Marussii (tým, který nezískal v F1 ani bod)." Snad bude mít pravdu, pak by i ticho mělo svůj zvuk.

Autor:


Témata: Formule 1, Haas




Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze