Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Revoluce ve formuli 1: čtyřnásobný šampion Vettel už není favoritem

TAK JAK MI TO POJEDE? Sebastian Vettel se sice usmívá, ale ve stáji Reb Bull mají co řešit. | foto: Reuters

10 2014
Patříte k těm, které nudí formule 1, protože pořád a pořád vítězí Sebastian Vettel? Už o víkendu startuje nový ročník a ohledně Vettela je jasné jedno: alespoň zkraje sezony rozhodně nepatří mezi favority.

Má čtyři tituly mistra světa v řadě, posledních devět závodů nevyhrál nikdo jiný než on, ale stejně před víkendovým rozjezdem F1 v Melbourne musí Sebastian Vettel chtě nechtě volit pokorná slova. "Mé očekávání od Austrálie? Nejdřív musím spatřit šachovnicovou vlajku. Už to by byl úspěch. A jestliže ji skutečně uvidím a polovina jezdců ne, tak bych mohl dosáhnout i na body.“

Kalendář Velkých cen

Austrálie: 16. března, 7.00
Malajsie: 30. března, 10.00
Bahrajn: 6. dubna, 17.00
Čína: 20. dubna, 9.00
Španělsko: 11. května, 14.00
Monako: 25. května, 14.00
Kanada: 8. června, 20.00
Rakousko: 22. června, 14.00
Velká Británie: 6. července, 14.00
Německo: 20. července, 14.00
Maďarsko: 27. července, 14.00
Belgie: 24. srpna, 14.00
Itálie: 7. září, 14.00
Singapur: 21. září, 14.00
Japonsko: 5. října, 8.00
Rusko: 12. října, 13.00
USA: 2. listopadu, 21.00
Brazílie: 9. listopadu, 17.00
Abú Zabí: 23. listopadu, 14.00

Kdekdo by čekal taková slova od pilotů z Marussie či Caterhamu, jejichž týmy už čtyři roky marně čekají na jediný bod, jenže takhle teď mluví "vítězný robot“, který během těch čtyř let získal bodů 1 326!  A který ještě přidá jeden výrok: "Je fér přiznat, že já ani tým nejsme favority na vítězství.“

Jak rychle může být ve sportu, jenž je závislý na technice, během pár měsíců všechno jinak. V listopadu končil Red Bull i Vettel sezonu na vrcholu, teď při jejím dalším rozjezdu patří mezi outsidery. Důvod? Za vším hledejte balík změn – detailněji se jim MF DNES bude věnovat v dalších dnech – kterými F1 v zimě prošla. Tou nejzásadnější je přechod z osmiválcového 2,4litrového motoru na šestiválec o objemu 1,6 litru a právě chybějící harmonie mezi všemi novinkami je tou věcí, kterou Red Bull marně hledal a hledá.

V předsezonních testech se trápil, najel o dvě třetiny kilometrů méně než hlavní rivalové. A třeba při posledních testech v Bahrajnu byla Vettelova maximální rychlost 317,8 km/h, zatímco Fernando Alonso z Ferrari si to "pelášil“ 340! A tak není divu, že závěrečný den testů ztratil Vettel na nejrychlejšího Lewise Hamiltona z Mercedesu přes čtyři vteřiny během jediného kola, dokonce i Max Chilton z dříve vysmívané stáje Marussia byl o půl sekundy rychlejší.

Sebastian Vettel (vlevo) a Daniel Ricciardo při prezentaci vozu RB10.
Usměvaví hoši z Red Bullu.Sebastian Vettel (vlevo) a Daniel Ricciardo při

Sebastian Vettel (vlevo) a Daniel Ricciardo při prezentaci vozu RB10.

Gary Anderson, bývalý technický šéf Jordanu a dnes poradce serveru Autosport, pak po dvou ze tří testů sestavil následující žebříček dle rozložení sil: 1. Mercedes, 2. McLaren, 3. Force India, 4. Ferrari, 5. Williams, 6. Sauber, 7. Lotus, 8. Toro Rosso, 9. Red Bull(!), 10. Marussia, 11. Caterham. A Helmut Marko, šedá eminence v týmu Red Bull, na to konto přiznává: "Sezona začíná o dva měsíce dřív, než bychom chtěli.“

Tip na zájezd

Chcete zažít atmosféru závodů Formule 1 naživo? Nabídku zájezdů najdete na dovolena.idnes.cz.

Jenže zároveň dobře ví, že v týmové továrně Milton Keynes se teď pod vedením geniálního konstruktéra Adriana Neweyho jede nonstop. Mnozí odhadují, že po třech závodech může být zase Vettel na úrovni nejlepších, což ještě přiživil výrokem týmový šéf Christian Horner: "V posledních letech jsme dosáhli velkých úspěchů a stejní lidé pro nás pracují dál. Přes noc se z vás nestanou idioti.“

On i Vettel tak oproti původní skepsi teď musí být nadšení z nápadu, že za poslední závod sezony se bude rozdávat dvojnásobný počet bodů. To Red Bullu hraje do karet, neboť se předpokládá, že ve druhé polovině ročníku už to zase bude ten starý známý kolos. A myslí si to i Tomáš Enge, jediný Čech, který závodil v F1: "Red Bull je pořád rychlé auto, ale chybí mu spolehlivost. A vždy je jednodušší získat spolehlivost než rychlost.“

Mimochodem – výraznou změnu zažil v soukromí i Vettel. Z "chlapce“, který ještě před pár lety díky blonďatým kudrlinám připomínal anděla, se přes zimu stal otec. Vyměnil i osobního trenéra, který stejně jako dva předchozí pochází z Finska. Jsou však věci, které by měnil jen nerad. Nechce přestat vítězit...

Autor:






Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze