Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Před Brnem mám jediný cíl: vyhrát! plánuje Enge před závodem GT

Chtěl bych pozvat diváky, fanoušky na závod a doufám, že jich hodně přijede, říká Tomáš Enge. | foto: Petr Gabriel

21 2010
Stále populárnější okruhový seriál GT1 se o víkendu stěhuje na brněnský Masarykův okruh. Mezi jezdecké hvězdy nabušených sportovních speciálů patří také Tomáš Enge.

Pilot týmu Aston Martin vyhrál spolu s Britem Turnerem předchozí podnik v Silverstonu. Ale poté byli diskvalifikováni. Proto není překvapením, že Enge přijel do Brna ukázat, že o vítězství přišel neprávem...

První český jezdec formule 1 se pro letošní rok stal členem německého týmu Young Driver Aston Martin, který se účastní nejvyšší kategorie GT, tzv. GT1. Tento seriál, navazující na tradice mistrovství gétéček, má za sebou už první dva závody. V již zmiňovaném anglickém podniku zvedali nad hlavu slavnou trofej Tourist Trophy britského autoklubu právě Enge a Turner.

Radost ale dlouho netrvala. Po závodě přišlo nečekané rozhodnutí o diskvalifikaci česko-britské posádky, protože jejich vůz neprošel technickou kontrolou. Jak se teď Enge do Brna těší a co od závodu očekává? Co očekává od letošní sezony?

Závodil jste už v předchozím šampionátu gétéček, takže můžete srovnávat. Jak hodnotíte nový koncept ve formě GT1?
Ten koncept 6 značek, 12 týmů a 24 vozů se mi strašně moc líbí. Je skvělé, že je tu tolik špičkových jezdců jak z vytrvalostních, tak i z formulových závodů. Je tu i pár jezdců, kteří jeli ve formuli 1, ale také mladí jezdci, třeba z formule GP2 nebo z F3, kteří jsou od začátku velice rychlí, takže myslím, že jezdecky je ten šampionát na špičkové úrovni.

Tomáš Enge.

A jak jste spokojený se svým novým týmem?
Tým funguje velice dobře. To se ukázalo i při zastávkách v boxech. Máme vymyšlenou dobrou strategii, na které jsme pracovali celou zimu. I já s Darenem jsme se do toho zapojili a snažili jsme se návrhy pomoci při zlepšení, třeba právě při zastávkách… Pořád se učíme některé detaily, ale auto funguje perfektně a já doufám, že v Brně to dokážeme.

Jaký je váš cíl do letošní sezony?
My máme cíl jediný – vyhrát, ale víme že to nebude jednoduché, že jsou tady stabilní týmy, které mají s těmito závody daleko víc zkušeností a usilují o to samé.

V Silverstonu na vás před boxem stále čekal hlouček fanoušků. Stává se vám, že vás lidé poznávají a zastavují?
V Česku se mi to stává, ale v Anglii tak populární nejsem. Nejsem Hamilton ani Button (smích). Ale v Anglii je velká základna fanoušků všech možných závodních sportů, je to země motosportu zaslíbená, a to bylo vidět i v Silverstonu na tom, kolik přes déšť přišlo lidí. Tam se chodí na závody, ať je mokro nebo sucho, ať prší nebo svítí sluníčko. Vezmou si gumáky a jdou na závody, ať padají trakaře nebo je pěkně. A samozřejmě je to taky tím, že tady lidi mají přístup do padoku. Spousta jich přijde, mají vytisknutou fotku a jdou si pro autogram. Doufám, že v Brně to bude podobné.

Tomáš Enge.Tomáš Enge.

A jak se do Brna těšíte?
Na Brno se samozřejmě moc těším. Chtěl bych pozvat diváky, fanoušky na závod a doufám, že jich hodně přijede. A za jejich návštěvu bych se jim rád odvděčil vítězstvím. Bude to těžké, ale budeme bojovat, jak nejlíp umíme. Doufám, že bude pěkné počasí a příjemný víkend, nehledě na to, že to nebude jen FIA GT, ale bude to Mistrovství světa FIA GT1, kde startovní pole čítá 24 vozů GT1, ne jako za loňské sezony, kde bylo 10 aut GT1 a zbytek GT2. Takže věřím, že to zas budou po dlouhé době opravdu velké závody v České republice.

Je pro vás závod v domácím prostředí výhodou, nebo naopak? A jakou roli v tom hraje vaše znalost okruhu?
Samozřejmě, že na tomto okruhu mám najeto tisíce kol, takže ho znám jako své boty, ale celé startovní pole šampionátu GT tvoří špičkoví jezdci, kteří mají za sebou vítězství v šampionátech GT, v Le Mans nebo ve formulových závodech a tak dále, takže si nemyslím, že by ta výhoda proti ostatním jezdcům byla až tak znát.

A podpora domácích diváků?
No já doufám, že bude. Věřím tomu, že jsme diváky navnadili alespoň částečně úspěchem v Silverstonu a doufám, že se vydaří počasí.

Okruh v Brně velmi dobře znáte, dokážete odhadnout, kterým vozům by mohl svým charakterem vyhovovat?
Já doufám, že vybalancování aut po prvních dvou závodech už bude takové, že ty výkony budou velmi vyrovnané. Osobně si myslím, že se bude dařit Lamborghini a jako tradičně Maserati.

Tomáš Enge.

A zkusíte si tipnout vítěze?
Opravdu těžké tipovat, ale moje velké přání je vyhrát v České republice, vyhrát závod v Brně závod gétéček.

Takže byste si v Brně rád vynahradil tu smůlu z posledních závodů?
Tak nějak, hlavně z toho posledního. Ten předposlední závod nebyl tak smolný, tam jsme prostě neměli rychlost.

Ve čtvrtek se bude na FIA projednávat odvolání Aston Martinu proti diskvalifikaci vaší posádky v Silverstonu, budete to sledovat s napětím, nebo si myslíte, že výsledek už je předem jasný?
Podle týmového šéfa není ten výsledek jasný a vidíme tam šanci v náš prospěch. Ale jak to dopadne, si nedokážu tipnout. Kdyby nám ale přiťukli zpátky časy ze Silverstonu, tak by nám současně přidali i 40 kg zátěže. A to už víme, že od Brna přidají všem astonům 30 kg a uberou na 0,4 mm restriktoru.

Kromě Mistrovství světa FIA GT1 máte letos znovu v plánu i 24hodinový závod v Le Mans.
Ano, předminulý víkend jsme jeli závod seriálu Le Mans Series ve Spa, právě jako přípravu na Le Mans. Myslím že to pro nás vypadá velice slibně. Tím, že tam nebude žádný tovární tým, tak to bude hlavně o tom, jet bez problémů celý závod, neudělat chybu a nemít technické problémy. Věřím, že naše auto bude rychlé, ale rychlost tam zas tolik nebude hrát roli. Pojedeme v kategorii GT1 a Petrem Koxem.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze