Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Povolání: cyklistický sprinter. To není nic pro slabé povahy

JE NEBEZPEČNÝ? Britský spurter Mark Cavendish (vlevo) zatím etapovým dojezdům na Tour de France nekraluje. | foto: AP

8 2010
REMEŠ (Od zvláštního zpravodaje MF DNES) - Jaké vlastnosti musí mít ideální sprinter? Alessandro Petacchi, vítěz včerejší etapy Tour, se zamyslí jen na chvilku, než odpoví: "Musí umět ve vysoké rychlosti reagovat na jakoukoliv situaci a přizpůsobit se jí." Proporce takového sprintera? To už je složitější.

Brit Cavendish je mezi esy své branže střízlík, měří 175 cm, váží jen 69 kg. Nor Hushovd má míry 183/81, podobně Petacchi. Ital Cipollini kdysi čněl nad pelotonem se svými 189 centimetry.

Jsou svalnatější i výbušnější než vrchaři. "Musí mít rychlá svalová vlákna, vrozenou rychlost a chuť vítězit," napovídá Ján Svorada, někdejší sprinter par excellence. "Navrch musí být agresivní, umět si vybojovat výhodnou pozici a disponovat týmem, který mu pomůže."

A ještě cosi: mít pro strach uděláno.

"Třeba Ital Endrio Leoni byl nebezpečný proto, že měl posunutý práh vnímání bolesti. Tomu bylo lepší se vyhnout," líčí Svorada.

nej sprinteři Tour

Eric Zabel (Něm.) V letech 1996–2001 šestkrát majitel zeleného dresu nejlepšího sprintera a vítěz 12 etap.

Andre Darrigade (Fr.) Vítěz 22 etap 1953–1964, aniž by se vyvážel za koly jiných. Útočil z 1. pozice.

Mario Cipollini (It.) V roce 1999 ovládl 4 etapy po sobě, celkem 12, ale nikdy Tour nedokončil.

Freddy Maertens (Bel.) Vítěz 8 etap 1976 (a dokonce 13 etap z 19 na Vueltě téhož roku!).

Sean Kelly (Ir.) Čtyři zelené dresy v letech 1982–1989. Rekord, než přišel Zabel.

Mark Cavendish (Brit.) Za tři roky 12 etapových primátů, ale zatím žádný zelený dres.

Charles Pelissier (Fr.) V roce 1930 8x první a 7x druhý.

Džamolidin Abdužaparov (Uzb.) Tři zelené dresy 1991–1994 s divokým stylem jízdy na rozkomíhaném kole.

Američan Tyler Farrar radí: "Kdo nepočítá s tím, že často spadne a zraní se, nemůže být sprinter." On sám po pádu pokračuje v Tour i se zlomeným zápěstím!

Thor Hushovd přišel na Tour 2006 o žlutý dres, když zavadil o reklamní ruku z kartonu, kterou držel přes hrazení jeden z fanoušků.

Johann Bruyneel, šéf Lance Armstronga, o incidentu ve své knize vypráví: "Byl tak blízko bariéry, že mu ta plastová ruka prosekla pokožku na paži a způsobila asi 5 centimetrů dlouhou ránu. Bylo to jako říznout se velkým papírem, jenže sprinterův srdeční tep je při spurtu tak vysoký, že mu ze zanedbatelné ranky vytryskla krev jako gejzír."

Místo plastových rukou dnes rozdává firma PMU, sponzor sprinterské soutěže, fanouškům ruce z ohebného plastu. Cyklisté nosí od roku 2003 povinně přilby. Přesto zůstávají hromadné pády dál samozřejmostí.

Tvrdí sprinterští hoši se z nich však zotavují rychle. Letos se Hushovd v květnu při tréninku srazil s malým děvčátkem. Jí se naštěstí nic nestalo, on si zlomil klíční kost. Ale půldruhého měsíce poté vyhrál na Tour pondělní etapu přes kostky po úniku pětičlenné skupiny.

"Ale ve spurtu celého pelotonu se cítím líp. To je moje přirozenost," tvrdí lídr soutěže o zelený dres. Na loňského soka, Marka Cavendishe, získává už 65 bodů.

Právě Brit je názornou ukázkou další vlastnosti některých elitních sprinterů. V soukromí milí chlapíci se během závodů proměňují v agresivní muže s velkým egem.

To jeho je až příliš velké. Letos si už vysloužil pokutu za obscénní gesto při klání Kolem Romandie, nevybíravě se vyjadřoval i o druhém nejúspěšnějším sprinterovi minulé sezony, týmovém kolegovi Greipelovi.

Toho šéfové stáje Columbia raději v červenci poslali jen na závod Kolem Rakouska, aby zamezili střetu dvou kohoutů na jednom týmovém dvorku.

"Mark umí být soupeřem sám sobě," připouští jeho sportovní ředitel Rolf Aldag. "Dostal od nás jasnou zprávu: žádná další nechutná gesta ani kritiku konkurentů mu nebudeme trpět." Zatím platí spíš opak. Soupeři kritizují Cavendishe za chyby a nečistý styl. Zavinil pády při závodě Kolem Švýcarska i v neděli v Bruselu.

"Je nebezpečný jako Abdužaparov v 90. letech," říká Jeremy Hunt ze stáje Cérvelo. To však přehání. K Džamolidinu Abdužaparovi, jenž si stylem přistávající helikoptéry vysloužil přezdívku "Teror z Taškentu" i nejednu diskvalifikaci, má Cavendish stále daleko.

zabel: Cavendish je jednička, proto ho soupeři nemají rádi

Dokázal, co nikdo jiný: šestkrát si odvážel z Tour zelený dres nejlepšího sprintera. Dnes Erika Zabela najdete u autobusu stáje Columbia coby poradce týmu a kouče Marka Cavendishe.

německá spurterská legenda Erik Zabel

Před startem středeční etapy do Remeše si přál: "Jsou dva důvody pro to, aby Mark dnes vyhrál. Jde o první klasickou sprinterskou etapu. A pak –mámnarozeniny! Po třech etapách chaosu se snad dočkáme normálního spurtu." V tom se nemýlil. Ke 40. narozeninám si však musí nadělit jiný dárek.

Cavendish boj o etapové prvenství vzdal už 10 metrů před cílem.

Soupeři na jeho nekompromisní styl letos nadávají. Právem?
Nemají ho rádi, protože je číslo 1. Někteří mu to závidí. To je normální. Stejně tak moje generace záviděla Cipollinimu. To byl velký muž, který chtěl všechno řídit. Nebylo pro nás snadné prohrávat s ním.

Takže nesouhlasíte s tvrzením soupeřů, že Cavendishův styl se letos podobá "zabijákovi" Abdužaparovi v 90. letech?
To není dobré přirovnání. Jen si vzpomeňte na loňský rok. Mark měl nejlepší podpůrný "vlak", sprintoval čistě, rovně, férově. Nikdo o jeho výkonu nepochyboval.

Zato letos zavinil pád ve Švýcarsku i při etapě Tour do Bruselu.
Já vím. Jenže závodní cyklistika není computerová hra. Měl od nás veškeré informace o poslední zatáčce a jejím úhlu 110 stupňů. Občas spurt prostě zvořete.

Přesto je pro vás stále světovým spurterem číslo jedna?
Určitě. Nikdo rychlejší tu není. On je čirý talent. Jistě, dělá i hloupé chyby. Je mladý, ještě se učí.

Traduje se o něm, že má jinou povahu, když sedí na kole, a když z něj sleze.
Možná ano. Mark není na Tour, aby si tu dělal přátele a byl na kole gentlemanem. Ano, musí respektovat pravidla a ostatní. Ale především chce vítězit.

Jsou dnešní spurty nebezpečnější než za vaší éry?
Nemyslím. V prvním týdnu byly spurty na Tour vždy plné pádů. Je to vlastně logické, Tour je největší závod. Všichni jsou tu tak motivováni, že někdy bojují přes přípustnou míru.

(tm)

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze