Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Povedené návraty sezony 2010: legenda Porsche 804 a nový mistr světa Vettel

Budoucí mistr světa sezony 2010 Vettel s Porsche 804 - to byla senzace letošního historického závodu Ennstal Classic. | foto: Roman Klemm

17 2010
Jednou z klíčových událostí uplynulého ročníku F1 byl nepříliš povedený návrat velkého Michaela Schumachera. Sezona 2010 ale nabídla i zdařilejší setkání s dějinami motorsportu. Tak jako v rakouském Gröbmingu, kde Sebastian Vettel usedl do Porsche 804 – vítězného vozu GP Francie roku 1962.

Věhlasná zuffenhausenská automobilka Porsche si své jméno vydobyla především úspěchy ve vytrvalostních závodech sportovních prototypů. Do formule 1 se továrně odvážila jen jedinkrát, na tři sezony v letech 1959 až 1962. Proti tehdy dominujícím Cooperům a Ferrari sice německé vozy neměly moc šancí, ale pro jedno vítězství v Grand Prix si dojely.

Tak jako celý západoevropský průmysl zasáhly i továrnu Porsche v létě roku 1962 stávky a tým se proto nezúčastnil belgické velké ceny. Začátkem července ve Francii, kde z podobných důvodů chyběla Scuderie Ferrari, ale Porsche-System-Engineering nasadil dva stříbrné vozy typu 804, konstruktéra Botta.

CO JSEM TO... Dan Gurney se otáčí v kokpitu.

CO JSEM TO... Dan Gurney v kokpitu Porsche 804..

CO JSEM TO... Sebastian Vettel v kokpitu

TADY TO JE! Sebastian Vettel v kokpitu Porsche 804.

V porovnání s předchůdcem 718 elegantně vyhlížející vůz měl trubkové šasi potažené hliníkovou karosérií. Poháněl jej osmiválcový jedenapůllitr v uspořádání boxer, který navrhl mladý Hans Mezger, později otec neporazitelných agregátů Porsche-TAG-turbo. 180 koní silný monopost byl dle Porscheho tradice chlazen vzduchem, ale co týká zpomalování šli švábští s dobou a poprvé použili kotoučových brzd.

Na rychlém Rouenu nepatřili Porscheho jezdci Dan Gurney a Jo Bonnier mezi favority. V tréninku zajeli jen šestý a devátý čas. O vítězství si to dle všeobecného očekávání měli rozdat spíše Clark (Lotus), Hill (BRM) a McLaren (Cooper). Jezdci na špičce ale jeden za druhým odpadávali pro technické poruchy a když ve 42. kole zradilo Grahama Hilla zapalování, ocitl se Gurney v čele.

Posledních 13 kol si Američan překvapivé vítězství nenechal vzít a průměrem 166 km/h se postaral o Porscheho první triumf ve formuli 1. Měl zůstat jediným. Dan sice o týden později vyhrál nemistrovskou Grand Prix Solitude a dojel třetí ve Velké ceně Německa, projekt Porsche-F1 ale neměl budoucnost.

Vítěz Gurney s Porsche (č.30) v Rouenu roku 1962. Zatím jen ve středu pole.

Ferdinand Porsche rozhodl, že půlmilionový rozpočet na další sezonu v F1 je příliš a kapitál podniku raději investoval do vývoje nové silniční devětsetjedenáctky. Na Rouen 1962 ale u Porscheho vzpomínají dodnes rádi. Maličký typ 804 stojí pyšně v novém firemním muzeu - a nejen to. Relativně často se i rozběhne po asfaltu. Tak jako letos v Gröbmingu, kde se za spolupráce s Red Bullem podařilo do kokpitu posadit Sebastiana Vettela.

Mladý Němec již v létě doufal, že se stane mistrem světa a do kokpitu mu pomohl sám Dr. Wolfgang Porsche. Kombinace Vettel-Porsche 804 byla před deseti tisíci nadšenými fandy senzací podniku a Sebastian si jízdy a akcelerace vozu v úzkých uličkách náležitě užil.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze