Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Povedené návraty 2010: Šampion a zabiják Lotus 72 znovu v Hockenheimu

Návrat po 40 letech. Lotus 72 v lakováni Players znovu na asfaltu Hockenheimringu. | foto: Roman Klemm

27 2010
Sezona 2010 nabídla pár zdařilých setkání s dějinami motorsportu. Při podniku Hockenheim Historic bylo vzpomenuto čtyřicetileté výročí tamní první Velké ceny F1 a na nové trati znovu zaburácel osmiválec Ford-Cosworth v Lotusu 72, který pověstnou premiéru v Badenu roku 1970 vyhrál.

Geniální konstrukci Colina Chapmana, která měla přinést nezapomenutelnému Jochenovi Rindtovi vedle titulu i smrt, do Hockenheimu přivezl Jo Willenpart.

Zámožný Rakušan žijící v USA je velkým Rindtovým fandou a skupuje po celém světě všechno, co má s jeho zesnulým krajanem co dělat. Od Rindtova Brabhamu F2, přes transportér stáje Lotus až po onu pověstnou dvaasedmdesátku v červenozlatém hávu sponzora Players.

Návraty sezony 2010

O to, že se Hockenheimu před čtyřiceti lety Velká cena vůbec jela, se zasloužili jezdci vedení Jackie Stewartem. Na zastaralém Nürburgringu se zdráhali startovat a 18 bodů ohledně vylepšení trati, které jejich sdružení (GPDA) vyžadovalo, nestačil pořadatel včas realizovat.

Zodpovědný klub AvD tedy narychlo hledal náhradu a v zásadě neměl na vybranou – kromě sterilního Hockenheimringu nemělo Německo jiný autodrom. Puritáni sice poukazovali na to, že jednoduchý Hockenheimring není adekvátní náhradou za "Severní Smyčku" a chtěli raději "Grossen Preis" škrtnout úplně.

Ale nakonec téměř 200 tisíc nadšených fandů na tribunách "vedle dálnice na Frankfurt" i a v lesích podél dlouhých rovinek zažilo závod, který dnes patří mezi klasické závody F1.

Nový majitel Lotusu 72 Jo Willenpart krátce před startem historického závodu.

Velká cena se stala nezapomenutelným duelem mezi dvanáctiválcem Ferrari Jackyho Ickxe a Rindtovým Lotusem 72. Oba giganti volantu strávili většinu z padesáti kol závodu těsně za sebou a statistici brzy přestali počítat, kolikrát se prostřídali ve vedení, které na dvě kola patřilo i Ickxově kolegovi Regazzonimu.

Němci se mohli zbláznit radostí, když se nakonec o 0,7 sekundy prosadil "jejich" Rindt. Rakušan ze Štýrského Hradce se přeci narodil v Mainzi a měl po rodičích německé papíry!

Hockenheimring byl vyvrcholením Rindtova hvězdného léta 1970, kdy na svém Mk 72 vyhrál za sebou v Holandsku, Francii, Anglii a Německu. Tato série rozhodla o jeho zisku titulu. A nic na tom nezměnil smutný fakt, že o měsíc později zahynul v Monze.

Epický souboj v Hockenheimu roku 1970 - Jochen Rindt na Lotusu 72 před Jackyem Ickxem na Ferrari 312.

Dvaasedmdesátka byla jedním z nejúspěšnějších modelů historie F1 vůbec. Lotus ji postupně modifikoval a nasazoval ještě dalších pět (!) sezon. Chapmanovy inovace, jako dát vozu klínový tvar, uložit přední brzdy v šasi, umístit chladiče až těsně pořed zadní kola a tím radikálně pozměnit rozvržení hmot, tomuto modelu na léta dopředu zajišťovaly technický náskok.

Roku 1972 se Fittipaldi na Lotusu 72D stal znovu mistrem a o poslední vítězství tohoto modelu (v provedení E) se koncem sezony 1974 postaral Ronnie Peterson.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze