Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Potvrzeno. Schumacher pošesté mistrem světa

12 2003
Suzuka - Zrození legendy je potvrzeno. Michael Schumacher se stal pošesté mistrem světa formule 1 a s definitivní platností odsunul v historických tabulkách hvězdu padesátých let Juana Manuela Fangia. Kimi Räikkönen dokončil Velkou cenu Japonska na druhém místě, vedoucí pozici celý závod pro tým Ferrari strážil Rubens Barrichello. Michael Schumacher, po smůle v kvalifikaci a opravě předního křídla v závodě, dojel osmý. Jeho tým Ferrari získal i Pohár konstruktérů.

Velká cena Japonska měla být oslavnou jízdou Michaela Schumachera za titulem. Už po kvalifikaci se představy o pohodlné cestě závodem, který Michael Schumacher v minulých třech letech vyhrál, týmu Ferrari rozplynuly. Déšť způsobil, že šampion startoval až ze čtrnácté pozice. Pouze jednou v kariéře stál víc vzadu. Ještě, že Kimi Räikkönen, který ho ještě mohl připravit o titul, byl až osmý.

S nejrychlejšími vozy začal Grand prix Japonska tým Williams. Po startu vyrazil nejlépe druhý pilot Ferrari Rubens Barrichello, ale za zády měl Juana Pabla Montoyu. Kolumbijec se dlouho nerozpakoval a ještě v úvodním okruhu Barrichella předjel. Okamžitě se mu začal vzdalovat.

Montoya odstoupil z prvního místa
Za chvíli se opět přesvědčil, že rychlost není vše. Ukázal, co Williamsu a Mclarenu ve srovnání s Ferrari chybělo - spolehlivost. Po osmi kolech mu selhala technika, musel do garáže a nabídl tak Ferrari Pohár konstruktérů.

V čele byl Barrichello, ale za zády měl dalšího nebezpečného soupeře. Fernando Alonso se nelítostně blížil a schylovalo se k souboji o vedení. Ale ani Renault se poruchám v letošní sezoně nedokázal vyhnout a nejinak tomu bylo v Suzuce. Po úvodním dotankování paliva se Alonso držel stále těsně za Brazilcem, ale náhle jeho auto vypovědělo poslušnost a uvolnil cestu pilotům McLarenu.

McLareny na Barrichella neměly
Z těch se více dařilo Davidu Coulthardovi. Skot zvolil narozdíl od Räikkönena, který jel závod v jeho voze, protože vlastní při kvalifikaci zničil o svodidla, strategii tří zastávek a byl rychlejší. Jak začátkem závodu, tak i po svém třetím dotankování paliva, samozřejmě Fina ochotně pouštěl vpřed. Ale Barrichello byl tentokrát nad síly všech soupeřů.

Stíhací jízda za kýženým bodem se Michaelu Schumacherovi příliš nedařila. Němec se dobře prodíral vpřed, ale domácí Takuma Sató ve stále se lepšícím B.A.R. ho odmítl s úklonou hodnou svého původu pustit vpřed a Schumacher narazil. Předním křídlem do levého zadního kola svou stopu si držícího Satóa. V šestém kole musel do boxů, strávil tam osmnáct vteřin a začínal z posledního místa. Ještě, že měl na čele závodu jistotu jménem Barrichello.

Ralf neměl dobrý den
Ještě horší eskapády předváděl při stíhací jízdě z poslední řady startující Ralf Schumacher. Už ve třetím okruhu se po smyku na stejném místě jako v kvalifikaci propadl rovněž na poslední místo. O pár kol později ukázal, že nevydařených pokusů o předjíždění má v zásobě víc a jako přes kopírák opět roztočil bílomodrý williams a propadl se. Po zastávkách v boxech se prokličkovával do první desítky za svého bratra.

Jedinou bezchybnou stíhací jízdu tak předvedl z posledního místa začínající Jarno Trulli. Ital se postupně posouval vpřed a v polovině délky závodu se zastavil za Jensonem Buttonem, za kterým se držel až do cíle. Čtvrté místo Renaultu v Poháru konstruktérů potvrdil čtyřmi body.

Räikkönen Barrichella nedotáhl
Ve 33. kole zamířil Räikkönen k druhé a poslední zastávce u mechaniků a na dráze se objevil více než půl minuty za Barrichellem, kterého sice ještě jedna návštěva mechaniků čekala, ale s vědomím obrovského náskoku mohl jet klidně.  Dvanáct okruhů před cílem jel Brazilec naposled natankovat. Taktiku tří zastávek přetavil v náskok patnácti vteřin před Räikkönenem a bylo jasné, že o vítězství ho může připravit pouze jezdecký chyba nebo porucha vozu.

Michael Schumacher se v průběhu posledních zastávek v boxech ocitl za osmým Brazilcem da Mattou a pokoušel se ho předjet, i když při vědomí vývoje závodu mnohem opatrněji, než v úvodu útočil na Satóa. Za zády měl ještě bratra Ralfa, který na něj sympaticky útočil. A to se mu stalo osudným. Michael musel po nevydařeném útoku na da Mattu prudce dupnout na brzdy a Ralf si o jeho zadní kolo nalomil přední přítlačné křídlo. Deset kol před cílem musel opět do boxů a definitivně se rozloučil s vidinou bodů.

Michael se prodral alespoň k bodu
Po zkompletování zastávek v boxech patřilo Michaeli Schumacherovi osmé místo, které mu zaručovalo titul mistra světa, bez ohledu na to, zda Barrichello vedení uhájí či ne. Přestal útočit na da Mattu a kontroloval si za sebou jedoucího Heidfelda. K šestému celkovém triumfu mu chybělo devět kol. Jeho bratr Ralf ztrácel už více než kolo, přesto opět ukázal, s jakým potenciálem vstupoval Williams do Velké ceny Japonska. Ještě stihl zajet čas 1 min. 33,408 vteřiny, což bylo nejrychlejší kolo závodu.

Poslední kola se už nikdo nikam nehnal a v pit lane to začínalo rudě vřít. Ve Ferrari se chystaly oslavy čtvrtého titulu Michaela Schumachera pro stáj z Maranella a i rekordního pátého Poháru konstruktérů v řadě. Rubens Barrichello si navíc jel pro druhé vítězství v sezoně. I v tak dramatické sezoně si Ferrari dokázalo připsat polovinu všech prvních míst.

McLaren ztratil titul o dva body
V McLarenu se neradoval nikdo. Přijít o titul dvoubodovým rozdílem naštve. Ale celkové vítězství Räikkönen neprohrál v posleních třech závodech, ale mnohem dříve, když ho technická závada dvakrát připravila o téměř jasné vítězství. Zatím se tedy nástupce Miky Häkkinena bude muset spokojit s nálepkou: budoucí mistr světa. Pro příští sezonu i vicemistr.

Williams přišel v posledních dvou Velkých cenách kvůli neposlehlivosti svých vozů, nevyrovnanosti jezdů a taktickým zmatkům nejen o titul jezdecký, ale i o vítězství v Poháru konstruktérů, ač není pochyb o tom, že nejrychlejší monopost připravil pro sezonu 2003 právě tento tým. Navzdory tomuto faktu udržel Williams druhé místo o pouhé dva body před McLarenem, který celou sezonu absolvoval s vylepšeným autem roku 2002.

O čtvrtém místě Renaultu nebylo pochyb. Páté místo týmu B.A.R. může být pro někoho překvapením, ale po dnešní čtvrté pozici Buttona a šesté Satóa vypadá celkem jednoznačně. Stáj Davida Richardse se navzdory handicapu slabších pneumatik bridgestone dokázala celý rok prát s jaguary a toyotami na michelinech. S vylepšeným motorem honda v kokpitu a pravděpodobně pneumatikami michelin bude příští rok ještě silnější.

Výsledky:

POŘADÍ JMÉNO NÁRODNOST TÝM ČAS
1. Rubens Barrichello Brazílie Ferrari 1h25:11.740
2. Kimi Räikkönen Finsko McLaren +0:11.085
3. David Coulthard Velká Británie McLaren +0:11.614
4. Jenson Button Velká Británie British American Racing +0:33.106
5. Jarno Trulli Itálie Renault +0:34.269
6. Takuma Sato Japonsko British American Racing +0:51.692
7. Cristiano da Matta Brazílie Toyota +0:56.794
8. Michael Schumacher Německo Ferrari +0:59.487
9. Nick Heidfeld Německo Sauber +1:00.159
10. Olivier Panis Francie Toyota +1:01.844
11. Mark Webber Austrálie Jaguar +1:11.005
12. Ralf Schumacher Německo Williams +1 kolo
13. Justin Wilson Velká Británie Jaguar +1 kolo
14. Ralph Firman Velká Británie Jordan +1 kolo
15. Jos Verstappen Nizozemsko Minardi +2 kola
16. Nicolas Kiesa Dánsko Minardi +3 kola
17. Giancarlo Fisichella Itálie Jordan +20 kol
18. Fernando Alonso Španělsko Renault +36 kol
19. Heinz-Harald Frentzen Německo Sauber +44 kol
20. Juan Pablo Montoya Kolumbie Williams +44 kol



Konečný stav MS:

POŘADÍ JMÉNO STÁT TÝM BODY
1 Michael Schumacher Německo Ferrari 93
2 Kimi Räikkönen Finsko McLaren 91
3 Juan Pablo Montoya Kolumbie Williams 82
4 Rubens Barrichello Brazílie Ferrari 65
5 Ralf Schumacher Německo Williams 58
6 Fernando Alonso Španělsko Renault 55
7 David Coulthard Velká Británie McLaren 51
8 Jarno Trulli Itálie Renault 33
9 Jenson Button Velká Británie British American Racing 17
10 Mark Webber Austrálie Jaguar 17
11 Heinz-Harald Frentzen Německo Sauber 13
12 Giancarlo Fisichella Itálie Jordan 12
13 Cristiano da Matta Brazílie Toyota 10
14 Nick Heidfeld Německo Sauber 6
15 Jacques Villeneuve Kanada British American Racing 6
16 Olivier Panis Francie Toyota 6
17 Marc Gene Španělsko Williams 4
18 Ralph Firman Velká Británie Jordan 1
19 Justin Wilson Velká Británie Minardi, Jaguar 1
20 Zsolt Baumgartner Maďarsko Jordan 0
21 Antonio Pizzonia Brazílie Jaguar 0
22 Nicolas Kiesa Dánsko Minardi 0
23 Jos Verstappen Nizozemsko Minardi 0


Pohár konstruktérů:


POŘADÍ JMÉNO STÁT BODY
1 Ferrari Itálie 158
2 Williams Velká Británie 144
3 McLaren Velká Británie 142
4 Renault Francie 88
5 British American Racing Velká Británie 26
6 Sauber Švýcarsko 19
7 Jaguar Velká Británie 18
8 Toyota Japonsko 16
9 Jordan Velká Británie 13
10 Minardi Itálie 0

Kimi Räikkönen vyjíždí z boxů k páteční kvalifikaci Velké ceny Japonska formule 1.

Takuma Sato se v Japonsku po roce vrátil do seriálu Velkých cen formule 1.

Detail Michaela Schuamchera a jeho ferrari při tréninku na Velkou cenu Japonska formule 1.

Po havárii v sobotním tréninku se titul mistra světa Kimimu Räikkönenovi ještě vzdálil.

Ralf Schumacher vyhrál tréninky, ale v kvalifikaci kvůli dešti neuspěl.

Michael Schumacher bude startovat do Velké ceny Japonska až ze čtrnácté pozice.

Po sobotní havárii Kimimu Räikkönenovi v kvalifikaci zapršelo a věděl, že s útokem na vítězství to bude mít velmi těžké.

Podle výrazu před volnými tréninky se už asi Michael Schumacher cítil mistrem světa.

Michael Schumacher jede během sobotních volných tréninků před Kimim Räikkönenem.

Rubens Barrichello měl po zisku posledního pole position sezony patřičnou radost.

Barrichello se zdviženým palcem na znamení triumfu.

Michael Schumacher si na ramenou členů týmu Ferrari užívá šestý titul.

Jean Todt, generální manažer Ferrari, a pilot téže stáje Rubens Barrichello se baví po závěrečném závodu seriálu mistrovství světa.

Japonský pilot Takuma Sató na voze BAR Honda skončil v domácím prostředí šestý.

Fanoušci Ferrari měli dost důvodů ke spokojenosti.

Marná snaha Kimiho Raikkonena, v celkovém pořadí zůstal druhý.

Vítězné gesto. Michael Schumacher je pošesté mistrem světa.

Juan Pablo Montoya v čele závodu, technické problémy v osmém kole ho však zastavily.

Piloti stáje Ferrari, Rubens Barrichello vyhrál Velkou cenu Japonska, Michael Schumacher se po šesté stal mistrem světa.

Michael Schumacher (vlevo) se baví s Takumou Satóem.

Velkou cenu Japonska vyhrál Rubens Barrichello.

Usmívající se Michael Schumacher mezi členy týmu Ferrari.

Finský pilot Kimi Raikkonen na titul mistra světa nedosáhl.

Vítěz závodu Rubens Barrichello mluví s novináři.

Rubens Barrichello vjíždí do cíle závodu.

Zatímco Rubens Barrichello se raduje z vítězství ve Velké ceně Japonska, druhý Kimi Raikkonen nemá důvod k oslavám. Titul mistra světa mu utekl.

Michael Schumacher může pošesté vychutnávat titul mistra světa.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze