Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Posádky tatrovek čeká atraktivnější Dakar

19 2000
P r a h a - Dva ostřílení, favorizovaní čeští jezdci svedou mezi sebou urputný boj. Utkají se o vítězství v nejnáročnější automobilové soutěži světa, Rallye Paříž - Dakar. Mají podobné podmínky. Jedou na vozech stejného výrobce, oba již závod vyhráli, jejich týmy mají k dispozici asistenční automobil. Tatru pilotovanou Tomášem Tomečkem i konkurenční náklaďák řízený Karlem Lopraisem ale čekají v kategorii kamionů i další slovutní protivníci: čtyři ruské vozy kamaz. "Budeme se nahánět," říká navigátor Lopraisovy tatrovky Josef Kalina. "Závod bude atraktivní." Po letech se Dakar vrací ke klasické podobě s rozhodujícími úseky v pouštích. Zde vždy české kamiony získávaly. "Trať by více měla vyhovovat nám," potvrzuje Kalina.Přečtěte si více o Tomáši Tomečkovi - zdeMapa trasy Rallye Paříž-Dakar 2001

Soutěž, která odstartuje prvního ledna v Paříži a skončí o dvacet dní později v senegalském Dakaru doznala několika změn. Pořadatelé zrušili leteckou asistenci, místo toho povolili jako doprovodné vozy osobní automobily. Oproti loňské "rychlé" Rallye Paříž - Dakar - Káhira se vrátili k původnímu modelu - dlouhé a rozbité trati.

"Bude opravdu hodně náročná, zejména na výdrž, jak lidskou tak technickou," prorokuje zkušený dvanáctinásobný účastník Kalina. "Organizátoři zařadili několik velice těžkých úseků. Chtějí nahnat atraktivnost." Nejasno je prozatím v rozdělení kategorie kamionů na tři skupiny, které by pro vozy tatra (i kamazy) znamenaly nevýhodnější startovní pozici.

Ještě v uplynulém ročníku závodil pětinásobný vítěz rallye Karel Loprais jako tovární jezdec Tatry. V únoru kopřivnická automobilka soutěžní oddělení rozpustila, Loprais "přešel" do soukromého týmu založeného jeho bratrem Milanem. "S odstupem času mohu říci, že to byla výhoda," říká Milan Loprais, největší český dealer tatrovek. "Auta jsme koupili a hned jsme věděli, že příští ročník pojedeme. Získali jsme jistotu."

Automobilka poskytla zázemí pro přípravu obou týmů, Tatra Marathon Teamu i "Tomečkova" brazilského BR Lubrax Petrobras. "Rivalita mezi námi je obrovská," přiznává Tomeček, navigátor ve vítězné Lopraisově posádce z roku 1995. "Věřím, že spolupracovat budeme." Jeho slova potvrzuje i Kalina: "Auta jsou, stejně jako náhradní díly, rozdílná," vysvětluje. "Ale v případě nutnosti se jistě rozumně domluvíme."

Ještě loni se, na tiskové konferenci před startem rallye, Kalina (tehdy člen továrního týmu Tatry) podivoval nad tím, že Tomeček má ve fabrice lepší podmínky. "Nebylo směřováno na Tomáše, proti němu nic nemám. Kritizoval jsem vedení," uvádí jedenapadesátiletý mohykán české účasti na Dakaru. "Taky jsem to potom schytal."

TRASA
Skládá se z dvaceti etap, tři úvodní jsou evropské, "závodit" se začne až v Africe. Matador Kalina rozčlenil závod (mimo Evropu) na tři charakteristické úseky:

1. MAROKO - "Zahrnuje čtyři etapy až po Smyru. Kamenitý a tvrdý terén přinutí odstoupit první várku závodníků - což je i záměrem pořadatelů. Nejhorší je pro motocyklisty, každý pád znamená zranění nebo rozbitou mašinu. My pojedeme opatrně, hlavně proto abychom šetřili pneumatiky."
2. MAURENTÁNSKÁ POUŠŤ - "Jádro závodu, zde se rozhodne. Jsou zde rychlé pasáže střídá těžký terén. Poušť s dunami by měla nejvíce vyhovovat nám. U Tidjikji je záměrně zařazen výjezd do ostrého průsmyku v protisměru. V minulosti tady uvízlo hodně posádek. Vůbec nejtěžší zřejmě bude patnáctá etapa z Tichitu do Nemá.
3. SUBSAHARSKÁ AFRIKA - "Zde už se nedá udělat výrazný rozdíl. Velice nepříjemný úsek se spoustou stromů a křoví."

POSÁDKY
Tatra Marathon Team
Soutěžní vůz Tatra 815-2 4×4 (motor Deutz):
Karel Loprais (pilot)
Josef kalina (navigátor)
Petr Hamerla (mechanik)

Doprovodný vůz Tatra 815 6×6:
Bedřich Sklenovský (pilot)
Milan Zajíček (navigátor)
Martin Kahánek (mechanik)

BR Petrobras Lubrax Team
Soutěžní vůz Tatra 815 HAS 4×4:
Tomáš Tomeček (pilot)
André Azevedo (navigátor, Brazílie)
Jaromír Martinec (mechanik)

Doprovodný vůz tatra 815 4×4:
Petr Vodák (pilot)
J. Koizumi (navigátor, Brazílie)
Pascal Milano (mechanik, Francie)

ČASOVÝ HARMONOGRAM:

1.1. - 1.etapa: Start Paříž, Paříž - Narbonne 1. prolog v Chateau Lastours, (916/6)

2.1. - 2.etapa: Narbonne - Castellón - Costa Azadar (560/30)

3.1. - 3.etapa: Castellón - Costa Azadar - Almeria (445/5)

4.1. - 4.etapa: Nador - El Rachidia (602/139)

5.1. - 5.etapa: El Rachidia - Ouarzazate (572/333)

6.1. - 6.etapa: Ouarzazate - Goulimine (608/305)

7.1. - 7.etapa: Goulimine - Smara (489/420)

8.1. - 8.etapa: Smara - el Gualleaouia (628/619)

9.1. - 9.etapa: el Gualleaouia - el Gualleaouia (518/518)

10.1. - 10.etapa: el Gualleaouia - Atar (440/435)

11.1. den volna v Ataru

12.1. - 11.etapa: Atar - Nouakchott (508/437)

13.1. - 12.etapa: Nouakchott - Tidjikja (654/580)

14.1. - 13.etapa: Tidjikja - Tidjikja (580/535)

15.1. - 14.etapa: Tidjikja - Tichit (234/230)

16.1. - 15.etapa: Tichit - Nemá (499/499)

17.1. - 16.etapa: Néma - Bamako (776/214)

18.1. - 17.etapa: Bamako - Bakel (804/370)

19.1. - 18.etapa: Bakel - Tambacounda (292/285)

20.1. - 19.etapa: Tambacounda - Dakar (217/564)

21.1. - 20.etapa: Dakar/Dakar (95/25)

(celková délka etapy, měřený úsek)

Časový harmonogram:
1.1. - 1.etapa: Start Paříž, Paříž - Narbonne první prolog v Chateau Lastours, (916/6)
2.1. - 2.etapa: Narbonne - Castellón - Costa Azadar (560/30)
3.1. - 3.etapa: Castellón - Costa Azadar - Almeria (445/5)
4.1. - 4.etapa: Nador - El Rachidia (602/139)
5.1. - 5.etapa: El Rachidia - Ouarzazate (572/333)
6.1. - 6.etapa: Ouarzazate - Goulimine (608/305)
7.1. - 7.etapa: Goulimine - Smara (489/420)
8.1. - 8.etapa: Smara - el Gualleaouia (628/619)
9.1. - 9.etapa: el Gualleaouia - el Gualleaouia (518/518)
10.1. - 10.etapa: el Gualleaouia - Atar (440/435)
11.1. den volna v Ataru
12.1. - 11.etapa: Atar - Nouakchott (508/437)
13.1. - 12.etapa: Nouakchott - Tidjikja (654/580)
14.1. - 13.etapa: Tidjikja - Tidjikja (580/535)
15.1. - 14.etapa: Tidjikja - Tichit (234/230)
16.1. - 15.etapa: Tichit - Nemá (499/499)
17.1. - 16.etapa: Néma - Bamako (776/214)
18.1. - 17.etapa: Bamako - Bakel (804/370)
19.1. - 18.etapa: Bakel - Tambacounda (292/285)
20.1. - 19.etapa: Tambacounda - Dakar (217/564)
21.1. - 20.etapa: Dakar/Dakar (95/25)

Oba vozy Tatra Marathon Teamu pro Rallye Paříž-Dakar, vpravo asistenční šestikolka, vlevo závodní speciál.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze