Brno může být jako Monza
Britský tým chce vše oznámit až těsně před testem, ale MF DNES získala exkluzivní informace o dosud utajované akci. V jejím pozadí je Pavel Turek, Čech, který u McLarenu zastupuje titulárního partnera týmu a současně pomáhá Automotodromu Brno lobbovat ve světě. "Získat Velkou cenu do Brna je utopií, ale proč nezkusit přilákat tým na testování? Když se testuje třeba v Monze, přijde šedesát tisíc diváků a je to taková malá Grand Prix," říká Turek.
"Jsem si jist, že kdyby se Masarykův okruh postavil dřív než Hungaroring, tak se dnes formule 1 jezdila v Brně. Trať, zázemí, infrastruktura a poloha Brna, to všechno by nás favorizovalo. Jenže Budapešť byla rychlejší, dostala i garance vlády a tohle teritorium formule 1 od roku 1986 bohužel obsadila."
Projekt McLarenu posvětil šéf týmu Ron Dennis. Rozhodovaly parametry okruhu, své sehrály i kladné reference Davida Coultharda, který v Brně několikrát byl a okruh si projel v cestovním voze. "Trať je zajímavá, členitá a technicky náročná. V určitých částech se shoduje s jinými okruhy," sdělil Coulthard a projevil přání vůz McLaren v Brně řídit.
Dorazí všichni jezdci McLarenu
Sobotní seznamovací test proběhne v rámci jiné, sponzorské akce týmu a s vyloučením veřejnosti. Coulthard by měl objet okruh několikrát. Podle údajů takzvané telemetrie - počítači sledovaného chování vozu - a poznatků jedenatřicetiletého jezdce se zkouška později vyhodnotí. Budou u toho i další členové týmu, finský závodník Kimi Räikkönen a rakouský testovací jezdec Alex Wurz. Je jasné, že formule 1 v Brně překoná, byť neoficiálně, průměrný rychlostní rekord okruhu, který je 173,880 km/h.
Testy pobídkou dalším týmům
"Pokud bude Brno vyhovovat, může být zařazeno do testovacího programu týmu," dodal Turek. West McLaren Mercedes má dvě testovací základny, v Silverstone a Barceloně. V Británii bývá problémem špatné počasí, ve Španělsku se zase tým podle Turka setkává s chladným přístupem ze strany majitelů okruhu. "Pokud jednou budeme testovat v Brně, další týmy se přidají. Za prvé potřebují srovnání a za druhé se sdružují kvůli menším nákladům," tvrdí Turek, podle něhož okruhů vhodných k testování ubývá.
"Některé mají vysoké finanční nároky a jiné jsou až nebezpečné," dodává Turek. Brnu také může pomoci komfortní patnáctimetrová šířka trati. Až sám test však odhalí jednu z nejdůležitějších věcí: takzvaný grip okruhu, tedy přilnavost vozovky, na níž závisí ovládání auta.
Zkouška na nejvyšší úrovni
Jen tak ovšem formule 1 vyjet nemůže. Každý okruh musí získat nejvyšší licenci, kvůli níž na jaře přijel do Brna ředitel všech závodů formule 1 Charlie Whiting. "Byl obhlídkou pozitivně překvapen a řekl, že Masarykův okruh by se mezi současnými sedmnácti tratěmi mistrovství světa formule 1 dostal svou kvalitou do horní poloviny," řekl Turek.
Ředitel závodů formule 1 shromáždil parametry Masarykova okruhu, přidal k tomu data z Velké ceny silničních motocyklů a podle speciálního počítačového programu vyhodnotil, kde musí Brno vylepšit bezpečnost trati. "Šlo hlavně o první zatáčku, před níž je příliš krátká úniková zóna. Pro případ, že by formuli 1 na cílové rovince selhaly brzdy, se musela postavit bariéra z pneumatik.
Drobné úpravy se týkaly i dalších pěti nebo šesti zatáček, svodidel, ploch za obrubníky, ale nebylo to nic vážného. Brno se k připomínkám postavilo velice flexibilně," pochvaluje si Turek. Brněnský test formule 1 bude zabezpečen na nejvyšší úrovni. Domácí strana obsadí svými lidmi všechny maršálské posty u trati. Tým si přiveze oficiálního lékaře mistrovství světa formule 1, který má zkušenosti s vyprošťováním závodníků z kokpitu. K ruce mu budou tři domácí lékaři a sestra, v záloze nechybí ani lékařský vrtulník.