Dvě různá startovací místa pro dvě různé soutěže a přitom jedna společná trať. I v takové podobě se může za rok uskutečnit automobilová soutěž Barum Rallye Zlín. Říkáte si, že se pořadatelé nejpopulárnější české soutěže zbláznili? Ale ne. To je jen první reakce na změny, které v mistrovství Evropy zavádí Mezinárodní automobilová federace FIA.
O co jde? V kontinentálním šampionátu v příštím roce nesmí startovat vozy nejsilnější třídy A8, do níž spadají také modely velebené kategorie WRC. V Česku jsou sice povoleny, ale v rallye, která je součástí mistrovství Evropy, rovněž nesmí startovat. To znamená, že Barum rallye by přišla o plejádu rychlých automobilů se skvělými jezdci.
"Je to nepříjemná záležitost. Nevěřil jsem tomu, že to tak dopadne. Teď se tomu budeme muset postavit," poznamenal ředitel Barum Rallye Miloslav Regner a jako možné řešení uvedl právě dvě různé soutěže se společnou tratí. "Ale už jsme se dostali příliš vysoko, abychom si z toho nedělali těžkou hlavu," upozornil, že finta nemusí vyjít.
Evropský šampionát čeká po nepřehledných letech reforma. FIA zrušila soutěže s nižšími koeficienty, součástí mistrovství Evropy bude jen devět podniků. Jedná se o stejné rallye, které měly letos koeficient 20. Vypadl pouze podnik na Kanárských ostrovech. Všech devět organizátorů se o víkendu sejde ve francouzském Antibes, aby převratné novinky probrali a zjistili, jakým směrem se bude seriál ubírat.
"Jenom za to, že jsme podnikem mistrovství Evropy, zaplatíme 350 tisíc korun. A přitom úrovní bychom měli být pod mistrovstvím republiky," kroutí hlavou Regner. "Nechápu, co tím FIA zamýšlí. Zatím mi to nikdo nebyl schopen vysvětlit."
Nad Barum rallye se vznáší ještě jeden problém. Startovné, neboli částka mířící od každé posádky do pokladny pořadatelů, na všech devíti podnicích mistrovství Evropy by mělo být stejné. Prvotní návrh se zastavil na sumě 1500 euro, což je v přepočtu téměř 50 tisíc korun. Letos účastníci platili maximálně 24 tisíc.
"Tuto otázku zatím nechávám k diskusi. Organizací jsme na špici evropského žebříčku, ale nemůžeme mít výrazně nižší vklad," podotkl Regner. "V Česku je spousta bohatých týmů, na druhou stranu spousta jezdců dává do rallye všechny své peníze," tuší problémy ředitel zlínské rallye.
DÁLE ČTĚTE: Vozy WRC už v Evropě nepojedou