Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Po kolapsu Red Bullu ovládl deštivé drama Alonso a vede šampionát F1

Fernando Alonso s Ferrari uhání vstříc vítězství v korejské Velké ceně. | foto: AP

24 2010
Více než hodinu fanoušci čekali, než poleví déšť a začne premiérové Velká cena Koreje. Na mokru skončil v bariéře lídr šampionátu Webber, Vettel s druhým Red Bullem odstoupil po závadě motoru. Z triumfu se radoval třetí jezdec na startu Alonso a dostal se do vedení v celkovém pořadí.

Dlouho odkládaný start naštval všechny ty, co si v neděli zkrátili spánek, aby mohli sledovat premiérový závod formule 1 na okruhu Yeongam. Chvíli po osmé sice ředitelství závodu povolilo, aby se vozy vydaly na trať, ale vody bylo na dráze tolik, že jezdci si na nebezpečné podmínky stěžovali i při jízdě za zpomalovacím vozem.

Na základě jejich proseb vedení závodu projížďku po třech kolech ukončilo a monoposty stály více než hodinu na startovním roštu. Déšť nebyl silný, se smrští před čtrnácti dny v japonské Suzuce se nedal ani srovnávat, ale asfalt položený teprve před pár dny špatně odváděl vodu a navíc se na dráze objevovaly olejové skvrny.

Piloti vyrazili za safety car a sedmnáct kol kroužili po dráze v malých rozestupech a kličkováním zahřívali pneumatiky. Navzdory neustálým protestům Lewise Hamiltona, že startu skutečného závodu už nic nebrání, se mohlo měnit pořadí až od 18. kola. Toho hned využil Massa, který předjel čtvrtého Buttona a tlačil se na něj i Schumacher. Jezdec McLarenu patřil k těm, kterým podivný závod na vodě vůbec neseděl.

Velkou cenu Koreje, kterou vedly monoposty Red Bullu, přerušil déšť. Deštivá Velká cena Koreje

A stejně na tom byl lídr mistrovství světa Mark Webber. Během kol za safety car byl důrazně proti, aby se závodilo. Věděl proč, na trati vydržel jen tři kola. Pak dostal smyk, "hodiny" a roztočil auto na trati. Alonso s Hamiltonem se mu stačili vyhnout, ale Rosberg neměl šanci. Rychlejší jezdec Mercedesu Webbera sestřelil a závod skončil pro oba vedle trati.

Na dráhu musel už potřetí Bernd Maylander se svým zpomalovacím vozem a vedoucí Vettel tak přišel o vybudovaný náskok. Po restartu závodu zaujal souboj Trulliho se Sennou, při kterém jezdec Lotusu ztratil přední křídlo, ale zajímavější věci se děly vpředu. Michael Schumacher předjel Buttona a posunul se už na čtvrté místo. Objevilo se před ním rudé zadní křídlo bývalého týmového kolegy Massy z Ferrari.

Ve 29. kole závod pro Buttona v podstatě skončil. Po výměně pneumatik se propadl z první desítky, a protože jeho soupeři přezouvali po chvíli za safety car, na přední příčky se už nevrátil. Po Koreji je úřadující mistr světa ze hry v boji o letošní titul.

Ve 32. kole nezvládl Švýcar Buemi ze stáje Toro Rosso brzdění na konci dlouhé rovinky, vylétl z dráhy a vzal s sebou i Glocka sedícího v monopostu Virgin. Na dráhu musel opět zpomalovací vůz a všichni jezdci si odbyli potřebné přezutí na pneumatiky do přechodných podmínek. Vody na dráze kvapem ubývalo.

Monoposty krouží po zmoklém okruhu za safety carem.

Vedoucí Vettel první místo udržel, ale druhý Alonso se propadl za Hamiltona. Mechanici Ferrari měli problémy s výměnou pravého předního kola na voze španělského pilota, což ho stálo cenné vteřiny. Hamilton se však dlouho z druhé příčky neradoval, jakmile zpomalovací vůz zatočil zpátky do boxů, dostal se Alonso několika šikovnými manévry zpátky před chybujícího jezdce McLarenu, který se chvíli s vozem pral, než našel správné nastavení pro nové pneumatiky do přechodných podmínek.

Vettel vyhrál kvalifikaci, v závodě jel čistě a bezchybně i na vodě, jasně vedl. Ale nic mu to nebylo platné. Devět kol před cílem se zakouřilo ze zádě jeho stroje a prohnali se kolem něj Alonso i Hamilton. Týmu Red Bull se vrátily technické závody v ten nejméně vhodný moment.

Fernando Alonso ze stáje Ferrari slaví triumf v korejské Velké ceně.Oslavný skok Fernanda Alonsa po triumfu v korejské Velké ceně.Lewis Hamilton (vpravo) gratuluje vítězi korejské Velké ceny Fernandu Alonsovi. Lewis Hamilton (vpravo) a Fernando Alonso slaví na stupních vítězů korejské Velké ceny.

Motor Renault ve voze Vettela se rozletěl na kousky ještě na trati a mladému Němci se vyhlídky na titul hodně zhoršily. Nyní ztrácí 25 bodů na vedoucího Alonsa a 14 na týmového kolegu Webbera.

V době průjezdu cílem už na okruhu nebyla ideální viditelnost, oslavy Ferrari pak probíhaly v nezvyklém šeru. Jezdci projeli kolem šachovnicový v poslední minutě časového limitu.

Kromě stáje z Maranella se radovali i v McLarenu, Button sice pokazil, co mohl, ale výborný Hamilton druhým místem určitě nezklamal. Uspěl i Schumacher, když čtvrtou příčkou vyrovnal své dosud nejlepší umístění po návratu do formule 1, nebo nejlepší pozici s týmem Mercedes, chcete-li.

Za Polákem Kubicou šokoval možná i sám sebe šestým místem Ital Liuzzi. Více na sebe však v závodě upozornil jeho týmový kolega ze stáje Force India Sutil. Po celý závod se tlačil vpřed, předjížděl jednoho jezdce za druhým, ale zároveň chyboval, dostával při jízdě na hraně smyky a několikrát se propadl zpět na chvost pole. Osm kol před cílem potom skončil definitivně, když po souboji s Japoncem Kobajašim zaparkoval auto se zlomeným zavěšením vedle bariéry.

Adepti na titul jsou prakticky již jen čtyři. Button ztrácí dva závody před koncem 42 bodů. Musel by dvakrát vyhrát, nebo skončit první a druhý a spoléhat na to, že jeho soupeři budou bodovat minimálně, nebo spíš vůbec.

Mistrovství světa pokračuje za 14 dní Velkou cenou Brazílie na Interlagosu.

Výsledky Velké ceny Koreje:

Pořadí Jezdec Tým Čas
1. Fernando Alonso Ferrari 2h48:20.810
2. Lewis Hamilton McLaren +30.868
3. Felipe Massa Ferrari +14.999
4. Michael Schumacher Mercedes +39.688
5. Robert Kubica Renault +47.734
6. Vitantonio Liuzzi Force India +53.571
7. Rubens Barrichello Williams +1:09.257
8. Kamuj Kobajaši Sauber +1:17.889
9. Heidfeld Sauber +1:20.107
10. Nico Hülkenberg Williams +1:20.851
11. Jaime Alguersuari Toro Rosso +1:24.146
12. Jenson Button McLaren +1:29.939
13. Heikki Kovalainen Lotus +1 kolo
14. Bruno Senna HRT +2 kola
15. Sakon Jamamoto HRT +2 kola
16. Adrian Sutil Force India DNF - 46 kol
17. Sebastian Vettel Red Bull DNF - 45 kol
18. Vitalij Petrov Renault DNF - 39 kol
19. Timo Glock Virgin DNF - 31 kol
20. Sébastien Buemi Toro Rosso DNF - 30 kol
21. Lucas di Grassi Virgin DNF - 25 kol
22. Jarno Trulli Lotus DNF - 25 kol
23. Mark Webber Red Bull DNF - 18 kol
24. Nico Rosberg Mercedes DNF - 18 kol

Pohár kosntruktérů:

č. tým body
1 Red Bull 426
2 McLaren 399
3 Ferrari 374
4 Mercedes 188
5 Renault 143
6 Force India 68
7 Williams 65
8 Sauber 43
9 Toro Rosso 11
Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze