Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bál jsem se, jestli vyváznu živej, přiznal Pivoda po nehodě v Sepangu

Tomáš Pivoda v Sepangu za volantem bíločerného lamborghini (č. 26). | foto: archiv T. Pivody

8 2014
Od příštího roku bude slavit Tomáš Pivoda 23. listopadu druhé narozeniny. Český pilot měl totiž v malajském Sepangu nehodu v rychlosti 180 kilometrů v hodině.

Drsný zážitek si ze světového finále Lamborghini Super Trofeo v Malajsii přivezl automobilový závodník Tomáš Pivoda. Třiadvacetiletému českému pilotovi přestaly kvůli technické závadě fungovat brzdy a v rychlosti 180 kilometrů v hodině skončil na okruhu v Sepangu v kotrmelcích. Naštěstí z nehody vyvázl bez zranění, jen hodně otřesen.

„Měl jsem velkej strach a v momentě, kdy jsem věděl, že jedu šíleně rychle a nic neovlivním, bál jsem se, jestli z toho vyváznu živej,“ přiznal Pivoda, který až do nehody vládl s parťákem Gerhardem Tweraserem své kategorii. Celkově nakonec skončili ve světovém finále v kategorii ProAm druzí.

Pamatujete si, co se na okruhu v Sepangu stalo?
Přišlo to jako blesk z čistého nebe. Odstartovali jsme závod ze čtvrtého místa, auta v naší kategorii byla až v půlce pole, takže jsme neměli ani konkurenta, proto jsem jel tak na 90 procent, přece jen závod trval hodinu. Ve čtvrté zatáčce jsem měl trochu problém s brzdami, tak jsem chtěl dávat větší pozor. V dalších dvou zatáčkách vše fungovalo, ale v poslední zatáčce při nájezdu na cíl brzda nereagovala.

Co se dá v takové situaci dělat?
Byl to divný pocit, protože jindy, když auto nebrzdí, tak prošlápnete brzdu až na podlahu, protože není natlakovaná. Teď se pedál zastavil a auto nemělo žádnou deceleraci. Když jsem ho zkusil znovu napumpovat, tak auto vůbec nezareagovalo. Ze začátku jsem si říkal, nedá se nic dělat, trochu zatáčku probrzdím. Když jsem ji propumpoval poprvé, říkal jsem si, že skončím v kačírku. Ale když jsem na brzdu dupl potřetí a s autem se nic nedělo, začal jsem se bát, jak to vůbec skončí.

A skončilo to kotrmelci.
Na trávě se auto přetočilo na bok, a jakmile se dostalo do kačírku, tak mě to koplo, auto se převrátilo a pak už jsem jen čekal, kdy kolotoč skončí. Zastavil jsem na střeše a měl jsem štěstí, že na autě nezůstalo sklo a ani jedny dveře, takže nebylo složité dostat se ven. Byl jsem v šoku, ale naštěstí se mi nic nestalo.

Jak rychle jste v tu chvíli jel?
Podle telemetrie se před zatáčkou brzdí z 240 kilometrů na 70. Auto jsem přibrzdil na 180, když jsem ho ztratil a dostalo se do kotrmelců. Ve 110 mohlo narazit do samotné bariéry. Kolem dvou kil už to tedy bylo všechno v rukách náhody.

Budete mít strach znovu sednout za volant?
Jezdit pomaleji není cesta, když chcete závodit, tak musíte jezdit naplno. Trochu jsem se toho bál, ale hned druhý den byla testovací příležitost, objel jsem pár kol a neměl jsem žádný problém. Zajel jsem i slušné časy a žádný blok jsem nezaregistroval. Snad to bude v pohodě.

Platí tedy, že špatný zážitek je potřeba hned přemazat lepším?
Jistě, proto jsem byl rád, že můžu do auta hned sednout a nebudu mít jako poslední zážitek nějakou šílenou bouračku. Naopak mám vzpomínku na příjemných pár kol na krásném okruhu v Sepangu. Doufám, že s počátkem příštího roku to bude v pořádku a začneme tam, kde jsme skončili.

Když pomineme bouračku, vyhrávali jste s Gerhardem Tweraserem v Sepangu ve své kategorii, co se dalo - dva závody evropského šampionátu a jeden světového finále.
Světové finále jelo čtyřicet aut a minimálně patnáct z nich mělo vynikající posádku. Bylo tam spousta skvělých pilotů, mohlo se to kvalitou rovnat německému Carrera Cupu. My jsme vyhráli kategorii ProAm, do které jsme spadli jako stříbrní piloti. Lamborghini má trochu jiné hodnocení pilotů než je v GT, takže v tom jsme měli štěstí a vytvořili jsme silnou dvojici. I tak byla kategorie kvalitní, z patnácti aut bylo minimálně pět kluků hodně rychlých.

Domluvili jste se tedy po takových výsledcích se stájí Grasser Racing na spolupráci i pro příští rok?
Tým bude příští rok dělat tovární Lamborghini GT3 Huracán a budou zajišťovat tovární program, pojedou tedy tovární posádky určené Lamborghini. Padly nabídky na jiné závody, jedna z nich je na Blancpain Endurance, což je šest závodních víkendů. Druhá je od italského týmu Bonaldi Motorsport na stejný seriál Lamborghini Super Trofeo s novým Huracánem. Necháme si to projít hlavou, možností je spousta, musíme najít něco, co nám nejlíp sedne do programu.

Letos jste sezonu začali až v její polovině. Neláká vás objet celý šampionát?
Láká mě to. Gerhard Tweraser nás oslovil, jestli nechceme spolu jet i příští rok, a to se mi líbí. Pokud se dohodneme a uděláme slušný testovací program, tak je to pilot, se kterým můžeme bojovat o umístění v celém šampionátu, a to jsme v minulých letech nikdy neměli. Také bychom chtěli jet čtyřiadvacetihodinovku na Nürburgringu, jen to nejspíš nebude v autě GT3. Nejpravděpodobnější je, že zkusíme udělat nějaký nástřel až na začátku sezony.







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze