Letos pojedete počtvrté, dvakrát jste byl mezi čtyřkolkáři nejrychlejší. Původně jste ale jet neměl.
Po konci loňského ročníku jsem si opravdu myslel, že si rok odpočinu, ale rychle jsem na to zapomněl. Nesplnil jsem cíl, chtěl jsem dojet mezi třicítkou nejlepších motocyklistů. Nepovedlo se, tak se o to pokusím nyní. Rozhodla i technika, myslím si, že můj stroj je nadčasový, že mám šanci uspět. Cílem je ale ve zdraví dojet do Dakaru.
Kolik vás bude startovat v kategorii čtyřkolek a kdo je zde váš největší protivník?
Jede nás pět. Jsem rád, že se utkám s Jihoafričanem, který byl mezi čtyřkolkami nejrychlejší rovněž dvakrát. I kdyby jelo dalších deset čtyřkolkářů tak mě to nepotěší tolik, jako že jede on.
Jaký je rozdíl v jízdě na klasickém motocyklu a na čtyřkolce?
Velký. Motorka se častěji vyosuje, čtyřkolka se tak nenaklání, odsazuje se smykem, je to hrozně podobné autu. Na hladkých cestách, na šotolině jsem rychlejší než motocyklisti, i na brždění je jsou čtyři kola lepší. O hodně pomalejší jsem na kamenitých úsecích. Čtyřkolka byla zkonstruována na písek a na duny, na nich je to krásné ježdění, nemusím držet stabilitu, hlídám si jen plyn.
Je bezpečnější jet na dvou kolech?
Podstatně. Když to přepálíte do zatáčky, tak můžete motorku položit. Na čtyřkolce letíte. A takový pád do škarpy je hodně nepříjemný. na Dakaru speciálně čeká tolik nebezpečí, že si to ani nedokážete představit.
Jaký je vztah ostatních závodníků ke čtyřkolkářům?
Třeba automobiloví jezdci ze špičky nás nenávidí. Zhruba po dvou stech kilometrech každé etapy nás předjíždějí a my jim přitom strašně prášíme. Mnohem více než motocyklisti. Někdy nemají jinou šanci jak předjet, než že si počkají až je pustím. Vloni jsem jel ale už od jedenácté etapy jako čtyřkolkář jediný a každý si pamatoval kdo jim to tam práší.
Kdo vám poveze vybavení?
Padesátikilovou bednu naložím do letadla pořadatelů a doufám, že tam nacpu něco navíc. Rusové, kteří mají přepravu na starosti, ode mě dostanou vodku a snad pak přihodím několik gum navíc. Bednu mi poveze i tým Karla Lopraise, něco přihodím k Tomáši Tomečkovi a do tatrovky, kerá pojede pro francouzský tým Honda. Bude ji řídit Tomáš Mück.
Jak jste upravil čtyřkolku proti loňsku?
Rám je původní, nová a robusnější je zadní kyvná vidlice, vpředu mám silnější tlumiče, zvýšil jsem světlost čtyřkolky. Loni jsem měl problémy s průjezdností, dvakrát jsem prorazil olejovou vanu. Zadní gumy budou bez téměř dezénu, budu si proto muset dát větší pozor při brždění. Motor má vyšší výkon, na čtyřku a na pětku budu moci jet rychleji. Loňský měl 79 koní, letošní má 86 koní.
Pořadatelé letos zařadili i noční etapy.
Budou nebezpečné, jak mě začnou předjíždět osobáky bude se prášit, neuvidím skoro nic. Určitě se sníží průměrná rychlost asi tak o deset až patnáct kilometrů v hodině.
Které úseky trati se vám nelíbí?
Nemám rád velbloudí trávu, nerovné pláně s velkými drny připomínajícími velbloudí hrby, ani měkké písky. Po "velbloudech" jedete třeba několik desítek kilometrů padesátkou, víc prostě nemůžete. Vyhodilo by vás to ze sedla. Jedete pomalu a přitom je to hodně namáhavé, musíte pevně držet řidítka.
Čeho se nejvíc bojíte?
Dva ročníky po sobě jsem měl hodně štěstí a tak se teď trochu strach, že už ho mám vybrané. Nejvíc se bojím nějaké maličkosti, drobné závady, která mě může vyřadit.