Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Pilot Milan Dolák opět na trati

6 2000
P ř í b r a m - Až tři hodiny před startem si poprvé zkusil vůz, s nímž absolvoval úvodní podnik mistrovství republiky v automobilových soutěžích. Po patnácti minutách vylezl z Toyoty Corolly s výkonem 340 koní zcela propocený a tak nervózní, že nebyl schopen pozřít ani hlt polévky, kterou si objednal k obědu. Přesto se příbramský pilot Milan Dolák s dlouholetým spolujezdcem Jaroslavem Palivcem vrátili po víc než půlroční přestávce na závodní tratě vítězstvím v Rallye Šumava.
"Když jsem před startem tvrdil, že jedu vyhrát, brali mě všichni za namyšleného. Ale copak půjdu do závodu s tím, že skončím druhý?" vypráví Dolák s odstupem čtrnácti dnů po svém triumfu.

Pod sebevědomou maskou přitom před závodem jen stěží skrýval nervozitu. Zmítaly jím pochybnosti, zda bude schopen zvládnout silný vůz. "Po tak dlouhé přestávce mi auto připadalo jako dělbuch," svěřil se Dolák. Od startu v červencové Rallye Bohemia závodil totiž jen při improvizovaných vložkách se svými kamarády se sériovou Corollou, jejíž výkon je oproti závodnímu vozu čtvrtinový.

Před návratem na závodní trať měl obavy i ze soupeřů. Hlavně z loňského mistra republiky Ladislava Křečka, autokrosového evropského šampiona Tomáše Hrdinky se silným Subaru Impreza a Jana Trajbolda. "Utěšoval jsem se ale tím, že ani ostatní toho přes zimu moc nenajezdili," vykládal.

Již po úvodních kilometrech Rallye Šumava bylo jasné, že Dolák nic ze svého závodnického umu, který mu v roce 1998 přinesl titul domácího šampiona, nezapomněl. Do cíle páteční etapy dorazil s ohromujícím náskokem dvou a půl minut. "V pátek to bylo hrozně jednoduché. Na mokru jsme měli všichni stejné podmínky, nikdo neměl trumfy v ruce, protože všem to klouzalo. A já se klouzal asi víc," objasnil, jak deklasoval zbytek startovního pole.

V sobotu však nastaly Dolákovi na cestě k třetímu triumfu na Rallye Šumava v řadě komplikace, přestože měl trať perfektně zmapovanou před jezdcem Pavlem Štancem. "Chtěl jsem jet na jistotu, ubral jsem a tolik se nesoustředil," přiznal jezdeckou chybu, po které nedobrovolně opustil trať a poškodil vůz.

Jeho náskok se rozplynul a pět rychlostních zkoušek před cílem, kdy mu vypověděla službu elektronika, uvažoval o odstoupení. "Ale spolujezdec Palivec mi řekl, že neexistuje vzad a tak jsme pokračovali. Brzy jsem na palubním počítači objevil ten správný program a pak už to bylo do cíle bez problémů," popisoval Dolák kritické momenty.

Ještě dva dny před závodem žila příbramská posádka v nejistotě, zda se podaří manažeru týmu sehnat dostatek finančních prostředků na pronájem Toyoty Corolly, jejíž provoz stál tým při Rallye Šumava pětasedmdesát tisíc marek. "Původně jsme chtěli auto koupit, což by vyšlo ekonomicky výhodněji, ale nesehnali jsme najednou tolik peněz," posteskl si Dolák, který marně hledal pomoc u českého importéra Toyoty.

I proto dlouho nebylo jasné, s jakým vozem se letos do domácího šampionátu pustí. Zájem o Dolákovy služby projevila totiž automobilka Subaru, která mu nabízela vůz, s nímž nakonec vyjel Tomáš Hrdinka. "Auto bylo výborné, ale bohužel dvakrát dražší než Corolla," uvedl Dolák po testování vozu na tréninkovém polygomu automobilky v Anglii. "Půjčili mi auto, s kterým jezdí Kankunen mistrovství světa. Měl jsem z něj docela strach, ale padlo mi perfektně do ruky."

Poslední nabídka od Subaru přišla Dolákovi tři týdny před Rallye Šumava, kdy již byl přihlášen s Corollou. "Žádali nás, abychom své stanovisko přehodnotili a nabídli velkou slevu. Ale já Toyoty prodávám a je v mém zájmu jim dělat reklamu," říká Dolák, jenž vlastní autosalon Toyoty.

Nemá strach, že se bude opakovat situace z předloňska, kdy mu provoz drahé Corolly zhatil šance na obhajobu titulu? "Tehdy nesplnili své závazky sponzoři a o peníze se stará manažer Harvilla. Ale musím přiznat, že ještě není rozhodnuto, jestli pojedeme další závody, protože peníze nemáme," pokrčí jezdec rameny.

Loni z domácího šampionátu odstoupil po Rallye Bohemia, kdy jej technická závada připravila o prvenství a možnost bojovat o titul. Co ho žene k neustálým návratům na závodní trať? "Asi vás zklamu, ale titul to není, i když to samozřejmě člověku přináší uspokojení a jisté výhody," tvrdí Milan Dolák. "Pro mě je daleko důležitější vyhrávat tam, kde vás sledují statisíce lidí. Bohužel dneska se rallye bere jen z pohledu peněz, kolem kterých se všechno točí."
Autor:


Témata: Testování




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze