Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se prodává Kvitová? Jako černobílá kniha mezi barevnými

JO! Česká tenistka Petra Kvitová skáče radostí po vítězství nad Šarapovovou v Bílé skupině Turnaje mistryň. | foto: Reuters

27 2014
Singapur (Od našeho zpravodaje) - Britský deník The Times píše: „Wimbledonská šampionka má potenciál stát se tváří ženského tenisu.“ Česká hvězda Petra Kvitová se roli dívky z­ plakátů nebrání.

Kdepak, Kvitová stále není typickou celebritou, která se s ­gustem producíruje ve střevíčcích s ­podpatky na červených kobercích. Nepodobá se ruské ikoně Šarapovové nebo ctižádostivé slečně Bouchardové z Kanady. Nesnaží se přitáhnout pozornost za každou cenu. Nicméně neuhýbá před ní.

Druhý triumf ve Wimbledonu z ní opět učinil globální hvězdu, na což byla mnohem lépe připravená než o tři roky dřív, kdy na londýnské trávě zvítězila poprvé. Tentokrát věděla, co se strhne.

„Poslední měsíce jsou nabité. Přicházejí žádosti o rozhovory z různých částí světa,“ tvrdí její PR manažerka a kamarádka Katie Spellmanová, Angličanka žijící v Torontu. „O Petru je zájem v prestižních médiích z Ameriky nebo Británie, ale také ze zemí, o nichž byste neřekl, že se nějak zvlášť zajímají o tenis. Třeba z Kostariky nebo Indie.“

Petra Kvitová s dalšími Češkami ve výloze jako figurína:

Už nejsem jen holka z Fulneku

Britské Timesy otiskly o Češce obsáhlý text před Turnajem mistryň. Uznávaný reportér Matthew Syed, bývalý vynikající stolní tenista, napsal, že Kvitová by se mohla stát novou tváří svého sportu. A zároveň ocenil, jak stále zůstává při zemi.

Objevuje se víc náznaků, že se kdysi vyplašené děvče z pomezí Moravy a Slezska mění v reprezentantku WTA Tour. Vždyť jí tato organizace minulý týden v Singapuru udělila Diamond Aces Award za propagaci tenisu v roce 2014. Tuto cenu v­ minulosti převzaly Sabatiniová, Hingisová, Davenportová, Ivanovičová nebo Wozniacká. Vítězku určuje jasně daný bodovací systém.

Fotogalerie

„Už nejsem jen holka z Fulneku,“ říká 24letá Kvitová. „Jako grandslamová šampionka bych měla tenisu pomoct. Dělám to ráda. Dostávám seznam povinností, které při turnaji mám zvládnout. Tak se snažím.“

Podepsala tisíce fotek, míčků a ­taky jeden iPhone. Navštívila dětské nemocnice. Za všechny členky WTA pronesla v Pekingu rozlučkovou řeč k Číňance Li Na.

„Nejlepší akce bývají s dětmi, jsou roztomilé. Ale vděčná jsem za každého fanouška,“ praví Kvitová.

Čím je vlastně pro sponzory, reportéry a diváky zajímavá? „Je normální, opravdová,“ tvrdí Spellmanová, jež dříve pracovala pro WTA a ještě předtím jako žurnalistka v londýnských denících. „Viděl jste, jak byla dojatá při proslovu k Li Na? Je dobře, že lidé poznávají i ­jinou stránku její osobnosti. Jak je citlivá. Jak je to dobrý člověk.“

„Milá a pohledná dívka. Žádná primadona,“ říká o ní Marijn Bal z­ mocné agentury IMG, jež Kvitovou zastupuje. „Mohla by skvěle reprezentovat jakoukoliv značku.“

„V IMG jsou profíci. Vědí, co dělají. Je možné, že se jim Petra hodí jako výjimečný typ,“ uvažuje Michal Šafář, psycholog Kvitové. „Tak nějak funguje metoda kontrastu. V­ knihkupectví to na vás blýská všemi barvami, pak uvidíte něco černobílého a ono vás to upoutá.“

Česká jednička stále nemluví brilantní angličtinou. Spellmanová ji opravuje, že se před slovem Wimbledon nepoužívá určitý člen „the“. Podobných příkladů se najde víc: „Psychická stránka není mentally side, nýbrž mental side!“

Chyb ovšem ubývá. Kvitová prostě musí se Spellmanovou a Nizozemcem Balem hovořit anglicky. To je důležitý trénink, který se pak projevuje třeba na tiskovkách. Už nespoléhá jen na vlídný úsměv a pokornou povahu. Už se nestává, že by nerozuměla otázce a odpovídala na něco jiného. Mění se v zajímavou partnerku pro zahraniční žurnalisty. Neodsekává. Žertuje.

Kvitovou vítali po triumfu v Londýně ve Fulneku:

Nějaké smlouvy se blíží

Courtney Nguyen z amerického časopisu Sports Illustrated referovala, jak si ji během turnaje ve Wu-chanu, rodišti Li Na, oblíbili místní obyvatelé. „Přijali ji za svou,“ napsala na Twitter.

Ach ano, sociální sítě. I na nich se Kvitová rozkoukala a často na ně přispívá. Čerstvě si založila též účet na Instagramu. Vynikajícími výsledky ve druhé půlce sezony a aktivitou mimo kurt si otevřela cestu ke štědrým sponzorským kontraktům. „Nějaké se blíží, ale stará se o ­to Marijn,“ řekla Kvitová. „Teď mě to vážně nepálí. Až bude klid, probereme, co leží na stole.“

Málo českých sportovců dobylo v­ moderní éře v cizině větší věhlas než Kvitová. Hokejisté Jágr a Hašek. Fotbalisté Čech a Nedvěd. Toť vše.

Navíc má vrchol kariéry možná teprve před sebou. Pochopila, co se od šampionky žádá. Umí se chovat v centru pozornosti. A­ dobře ví, že nejlepší reklamu si udělá, když zase vyhraje grandslam. Nebo se stane světovou jedničkou.

Autor:


Témata: Petra Kvitová




Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze