Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Sagan v terénu, Cavendish na dráze... Rio nutí cyklisty k experimentům

Peter Sagan na trati během závodu Českého poháru horských kol v Teplicích. | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

9 2016
Už koncem dubna na Českém poháru horských kol v Teplicích připustil, že sám neví, jestli bude v Riu v olympijském závodě na silnici startovat. „Ta trať je hrozně těžká. Je možné, že silnici vůbec nepojedu, ale zatím je předčasné hovořit o mém startu na horských kolech,“ tvrdil Peter Sagan. Teď už to předčasné není, Slováci sice pro Sagana nezískali divokou kartu, přesto se šestadvacetiletý cyklista na OH v terénu představí.

Čtvrtým místem si v Teplicích vyjel dostatečný počet bodů k tomu, aby v Brazílii mohl stát na startu závodu horských kol. Zbývalo vyřešit otázku: Jak to udělat? Slovensko si totiž vyjelo pouze jedno místo. A většinu bodů pak zajistil Michal Lami...

Sagan od těchto problémů odletěl do Kalifornie, kde vyhrál dvě etapy a následně strávil v Park City v Utahu dva týdny ve vysoké nadmořské výšce. Jezdil střídavě na silničním a horském kole a čekal, jak se celá situace vyvrbí.

Slovenský svaz cyklistiky totiž v té době doufal, že by mohl pro Sagana získat divokou kartu a šestadvacetiletý Slovák by tak v Riu mohl závodit na silnici i na biku. Jenže to se nestalo, tři divoké karty putovaly do Maďarska, Ruska a na Guam.

Takhle Peter Sagan projížděl cílem v Teplicích. Bude to v Riu podobné?

Takhle Peter Sagan projížděl cílem v Teplicích. Bude to v Riu podobné?

Přišel čas na plán B.

„Peter přišel s nápadem, že by nabídl našim bikerům jedno místo v silničním závodě za jedno místo, které máme v horských kolech,“ vysvětluje prezident Slovenského cyklistického svazu Peter Privara.

Začala vyjednávání, kdo by měl být právě tím bikerem, který si se slovenským šoumenem pozici prohodí. Největší právo na to měl pochopitelně Michal Lami, v tu chvíli nejlépe postavený Slovák na světovém žebříčku.

Jenže ten na silnici skoro nejezdil. „Proto přišla řada na Martina Haringa, který jezdí biky i silnici za Duklu v Bánské Bystrici. Za každou cenu chceme pro Slovensko získat co nejlepší možný výsledek,“ komentuje rozhodnutí Privara.

Sagana tak čeká krušné léto. Po třítýdenním putování po Francii bude mít čtyři týdny na to, aby se připravil na intenzivní hodinový závod.

„A to je podle mě málo, nevěřím, že by mohl bojovat o medaili. Cyklisté, kteří jezdí cross-country, jsou někde jinde,“ myslí si bronzový muž loňského MS Ondřej Cink. „Měsíc je opravdu málo, to vidím jako největší problém,“ říká zase obhájce olympijského zlata Jaroslav Kulhavý.

Sagan v Riu každopádně nebude jediným současným silničním cyklistou, který se na silnici neobjeví.

Fotogalerie

Mark Cavendish bude mít podobně nabité léto. Nejprve chce alespoň na jeden den obléknout žlutý trikot na Tour, pak ho nejspíš čeká boj o zlato v olympijské stíhačce a na závěr ještě silniční mistrovství světa.

V omniu se na olympiádě zase představí současný mistr světa v této disciplíně a cyklista belgického Etixxu Fernando Gaviria. „Má k tomu od začátku sezony postavený celý program,“ říká Patrick Lefevere, manažer stáje. Omnium ale pojedou také Elia Viviani ze Sky, nebo vítěz etapy na Giru Roger Kluge.

I v minulosti byly k vidění starty cyklistů v jiných disciplínách, někteří je dokonce kombinovali. Třeba v Atlantě v roce 1996 se Thomas Frischknecht představil v cross-country horských kol, kde vybojoval stříbrnou medaili, aby o den později na cyklokrosovém kole odjel silniční závod, ve kterém skončil 110.

Podobný dvojboj si o čtyři roky později vyzkoušel i český biker Radim Kořínek, který stál na startu silničního závodu vedle tehdy vítězného Jana Ullricha, nebo Lance Armstronga s Markem Pantanim.

Teď se pro změnu Sagan postaví vedle Kulhavého, Schurtera, nebo Cinka.

Viktor Zapletal, český reprezentační trenér horských kol

Peter Sagan je mimořádná postava světové cyklistiky, mimořádný talent. Ale už delší dobu na horských kolech nejezdí a ty se vyvíjejí. Není ani jednoduché vrátit se do tratí, které jsou diametrálně odlišné od těch, kdy Peter na bicích závodil. Potřeboval by určitou dobu na to, aby se dostal zpět do elitní kondice. Nicméně nemusí jet vůbec špatně, má mimořádné fyzické dispozice jako je síla, technika. Spíš mě překvapilo, že Peťo zabalil silniční závod. Je natolik talentovaný, že ani to převýšení, které v Riu je, by mu nemělo dělat větší problém. Už mnohokrát dokázal přejet hory a vyhrát etapu. Byl pověstný tím, že nic neřešil. Sebral se a jel. Navíc trať pro horská kola je v Riu strašně těžká, přestavuje to absolutní top náročnosti. Sám jsem z toho překvapený.







Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze