Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jeden z nejhezčích závodů mé kariéry, říká Pech o smolné Jänner rallye

Václav Pech si jede na druhé místo pro Jänner Rallye. | foto: Ján HonzaMAFRA

9 2014
Plzeňský závodník Václav Pech ještě před poslední rychlostní zkouškou na tradiční rallye v Rakousku vedl, ale potom špatně zvolil pneumatiky a z prvenství se radoval Polák Robert Kubica, bývalý pilot formule 1.

V závodnickém depu přímo v centru rakouského Freistadtu, odkud jezdci vyráželi na jednotlivé rychlostní zkoušky, pořadatelé jejich stany umístili naproti sobě. Jako by tušili, že souboj o prvenství na 31. ročníku Jänner rallye svedou právě plzeňský závodník Václav Pech a Polák Robert Kubica, bývalý pilot F1.

Na horských silničkách to byl tuhý boj o každičkou vteřinu. Před posledním testem vedl Pech o 10 vteřin, ale v cíli se radoval Kubica. "Udělal jsem velkou chybu. Zvolil jsem špatné pneumatiky," sypal si po závodě popel na hlavu Pech. To Kubica na poslední zkoušku obul do kříže zimní pneu a pneu s hřeby a tato kombinace se mu vyplatila. Pech jel na zimních pneumatikách. "Porážka mě hrozně mrzí," hlesl Pech už doma v Plzni.

Před startem byste ale jistě druhou příčku bral všemi deseti?
Já ji beru i teď. Je to velký úspěch. Jeli jsme na úplné hranici možností, auta i našich. Byl to jeden z nejhezčích závodů mojí kariéry. Souboj s Kubicou byl nadoraz. Prohrát s takovým jezdcem, který má podporu továrního týmu, není ostuda.

Kdo je Robert Kubica?

Devětadvacetiletý rodák z Krakova je prvním polským pilotem slavné formule 1. První závod absolvoval na GP Maďarska v roce 2006 v barvách BMW Sauber, posledním byla o čtyři roky později Grand Prix Abú Zabí, to už startoval za stáj Renault. V seriálu F1 se jednou radoval z vítězství (Grand Prix Kanady 2008), 12x stál na stupních vítězů a odjel celkem 76 závodů. 6. února 2011 havaroval Kubica při rallye v Itálii s vozem Škoda Fabia S2000. Narazil do svodidel, na něž se auto doslova napíchlo. Kubica si vážně poranil pravou ruku, kterou mu lékaři během sedmihodinové operace zachránili před amputací. Přesto mu zraněná ruka neumožňuje optimální pohyb, na kokpit F1 se necítí. Ale dále jezdí v rallye.

Špatná volba pneumatiky, to byl jediný moment, který rozhodl o tom, že nakonec vyhrál Kubica?
Ano. Celý druhý den jsme měli malinko navrch. Já byl přesvědčený, že jsme zvolili správně. Myslel jsem, že chybu udělali oni, že nemůžou být rychlejší. Možná i proto jsem malinko zvolnil tempo, a to se na dlouhé erzetě projevilo.

Poznal jste už na trati, že je něco špatně?
Ne ne. Až v cíli jsem vystoupil z auta, abych sledoval Robertův čas (Kubica startoval za Pechem pozn. aut.) a zjistil jsem, že je za námi strašně rychle. To jsem věděl, že je zle...

Vaší prioritou je český šampionát, ale na trati Jänner rallye jsem neměl pocit, že byste jen hlídal prvenství mezi Čechy. Do souboje s Kubicou jste šel naplno?
Myslel jsem, že v českém mistráku svedeme větší souboj s Tarabusem, ale to se nestalo. Když jsem viděl, jaké dosahujeme časy a že jsme schopni bojovat o celkové prvenství, snažil jsem se držet tempo.

A triumf v podniku mistrovství Evropy byl neskutečně blízko. Kdy se vám naposledy podařilo takový závod vyhrát?
Velkou Evropu jsme vyhráli v roce 2003 na Barumce. Pak už jen závody šampionátu střední Evropy. Ale na to jsem teď v Rakousku nemyslel. Šlo hlavně o krásný souboj s Robertem, tahali jsme se o vteřiny. Jeli jsme oba na hraně rizika, ale ani jeden jsme ji nechtěl překročit.

Změnil by triumf v prvním závodě mistrovství Evropy nějak vaše plány pro zbytek sezony?
Asi ne. Už delší dobu se bavíme o tom, že bychom chtěli zkusit větší závod v zahraničí, ale finanční prostředky nám to nedovolují. Radši se budeme držet celou sezonu na domácím písečku, než abychom odjeli dva tři závody v Evropě a pak neměli za co závodit.

Další Čech v pořadí Tarabus skončil sice pátý, ale ztratil na vás více než tři minuty. Nebudou teď závody českého šampionátu pro vás trochu nuda?
Já doufám, že ne. Tovární tým škodovky oznámil, že pojede vybrané závody. Kopecký by tak měl jet minimálně Bohemku a Barumku. Přibude Valoušek, hodně dobrý bude letos Jakeš. Někteří mladí jezdci oznámili přechod na techniku R5, která je silnější než moje auto.

Další závod mistrovství ČR je až začátkem května (Rallye Český Krumlov). Nepřemýšlel jste o tom, že byste vyplnil dlouhou pauzu nějakým závodem venku?
Přemýšleli jsme, ale limitují nás peníze. Abychom si vyjeli jednou zazávodit do Litvy nebo do Polska, nemá moc cenu. Aby to mělo smysl, chtělo by to vyjet víckrát. Abychom si tratě osahali a třeba za rok tyto zkušenosti zúročili.

Jak tedy přestávku vyplníte?
Budeme se připravovat s tréninkovým autem.







Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze