Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Při předjíždění budu muset řvát, tvrdí první evropský elektromotorkrosař

Pavel Šumera a jeho elektromotorka | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

22 2017
Reklama na ticho. Bzučící elektrická motokrosová motorka už je i v Česku. První stroj si pořídil litoměřický podnikatel Pavel Šumera, v sobotu si s ním poprvé zazávodí v Krásné Lípě u Chomutova.

„Klasická motorka mi už nejde, takže jsem si říkal, že zkusím něco nového,“ pousmál se závodník, který se při slavnostním představení motocyklu s elektrickým pohonem exhibičně utkal s dvojnásobným evropským mistrem Petrem Bartošem.

Kde vás trkla elektromotorka?
Zaujala mě, když s ní Josh Hill skončil čtvrtý na velkém závodě v Americe. Hned jsem si řekl, že tuhle motorku prostě chci. Vyrábí ji jen americká firma Alta Motors. Já už jedenáct let jezdím s číslem 54 a shodou okolností výrobní číslo mé motorky je 54. Byl jsem na desetidenním kempu v USA, sedm dní se trénovalo a motorka jezdí fantasticky! Velmi obdobně jako klasická. Je to všehoschopný stroj.

Fakta

Elektrická motokrosová motorka Pavla Šumery

Značka Alta Motors

Označení Redshift MX

Maximální výkon 30 kW (40 koní)

Kroutící moment 163 Nm

Kapacita baterie 5,8 kWh

Typ baterie Li-Ion

Doba dobíjení 2,5 hodiny

Životnost baterie 1 000 hodin

Hmotnost motocyklu 115 kg

A jaké jsou rozdíly?
Není převodovka, jezdí se jen na jeden rychlostní stupeň. Má plný točivý moment úplně od začátku, takže výjezd ze zatáček je příjemnější. Výkon je srovnatelný se spalovacím motorem o objemu 250 ccm.

Co rychlost?
Na motokrosu není úplně důležitá maximálka, tu má elektromotorka okolo stovky, v terénu ale jezdíme průměrně 45 až 55 km/h. Důležitý je točivý moment a jak jsem říkal, ten je maximální už od nulových otáček. Jakmile potřebuji zabrat v zatáčce, mám plný výkon stroje.

Baterka je na závod dostačující?
Vydrží do 40 minut, což stačí. Pak ji strčíte do zásuvky na 240 voltů a dobijete za 2,5 hodiny. Náš karavan asi bude obklopen zvědavci, snad o téhle motorce budou uvažovat.

Kolik stojí?
Hodně, dvojnásobek standardní motokrosové motorky, tedy zhruba 400 tisíc korun. Ale celkové náklady po dobu až šestileté životnosti už jsou srovnatelné, protože nedělám servis motoru. Nevyměňuji olej ani věci, které by se opotřebily, třeba písty, kroužky nebo ojnice.

Nechybí vám ten randál?
Je to nezvyk. Hlavně při předjíždění. Není výhoda, že bych jezdce v tichosti předstihl, je to riziko. Když někoho míjíte o kolo, tak uhne. Teď budu muset zařvat, aby o mně věděl.

Pavel Šumera představil závodní elektromotorku.

Pavel Šumera představil závodní elektromotorku.

Neupadnete v nemilost u staromilců, kteří mají rádi vůni benzinu?
Určitě. Ale to je s každou změnou. Stejně jako když se přecházelo na čtyřtakty z dvoutaktů, které jsou výkonnější, lehčí, víc znečišťují prostředí. Zůstalo ještě 15 procent závodníků na dvoutaktech, protože chtějí prostě slyšet ten zvuk.

Má elektromotorka budoucnost?
Motokros je považován za něco, co dělá strašný kravál, smrdí a znečišťuje. Zavírají nám jednu trať za druhou. Já věřím, že motokros se dá sladit s životním prostředím. Díky elektromotorce můžeme být jedna ruka se zelenými a s ekology. I sám Petr Bartoš říkal, že si umí představit závody ve městě. Přišlo by hodně lidí a bylo by to fantastické.

Autor:






Pro maminky, které potrápil zpropadený triple test
Pro maminky, které potrápil zpropadený triple test

Až si budete lámat hlavu nad tím, kam o prázdninách umístit své ratolesti, přečtěte si několik (uživatelkami) osvědčených tipů.




Extol PremiumExtol Premium

Porovnejte ceny, pročtěte recenze a objednejte přímo u nás.

www.Heureka.cz



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze