Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Pastor Maldonado: Do F1 přichází bojovník a přítel prezidenta Cháveze

Pastor Maldonado s přítelkyní Gabrielou po vítězství ve Spa | foto: Roman Klemm

3 2010
Před pár dny Williams potvrdil podepsání smlouvy s novým jezdcem, Pastorem Maldonadem. Úřadující mistr formule GP2 pro tým znamená mnohem víc, než finanční zabezpečení, jak to prezentovaly agentury. Zredukovat úkol talentovaného Maldonada na doplnění rozpočtu není na místě.

Pětadvacetiletý jezdec má na to, aby i ze sportovního hlediska Williamsu pomohl a splnil tak úlohu, kterou jeho předchůdce Hülkenberg nemohl dále hrát.

Náruživý sportovec Pastor Maldonado Motta začal závodit na motokárách v sedmi letech. Po ukončení vojenské školy bylo jeho jediným cílem, stát se profesionálním závodníkem. Opustil svou vlast a roku 2004 potvrdil své schopnosti titulem italského mistra Formule Renault. Již tehdy směl testovat monopost Minardi-F1 a stal se členem juniorského kádru Renaultu.

Postoupil do silnějšího šampionátu, Světové série Renault, kde ovšem zažil nejčernější chvíle své kariéry. Četné nehody a především jeho incident v Monaku, kde pod žlutou vlajkou vletěl do havarovaných soupeřů a těžce zranil maršálka, o vlásek znamenaly konec jeho snu o formuli 1. FIA mu odebrala na zbytek sezony licenci a Maldonado potřeboval hodně času a dobrých výsledků, aby se zbavil své pověsti "bezohledného hazardéra".

O nový začátek se pokusil od roku 2007 v GP2, kde nastoupil za tým Trident. Hned v první sezoně dokázal vyhrát – shodou okolností právě v Monaku. V příštích letech si vyzkoušel i týmy Nelsona Piqueta a Nicolase Todta. Znovu dokázal vyhrávat, k titulu mu však chyběly vyrovnané výsledky.

Již pro sezonu 2010 měl nabídky několika menších týmů F1, které odmítl stejně tak jako možný přestup do USA.

"Chci to ještě jednou zkusit v GP2. Buď titul, nebo nic. Být trojkou u nějaké nové stáje F1 mě nezajímá stejně tak, jako učit se nové okruhy v Americe," prohlásil již při jarních testech v Le Castelletu. Za titulem se vydal znovu s bývalým týmem Nelsona Piqueta, který je nyní přejmenován na Rapax.

Od prvních tréninkových jízd bylo zřejmé, že Pastor bude patřit do úzkého kruhu favoritů. Většinou byl nejrychlejší a když sezona začala, stal se měřítkem ročníku. Vyhrával kvalifikace, závody a připisoval si body za nejrychlejší kola. Již dlouho před posledním závodem bylo zřejmé, že se stane mistrem a tři závody před koncem sezony se mohl i matematicky v Monze těšit ze svého dosud nejdůležitějšího titulu.

Maldonado nikdy nedělal žádná tajemství. Jako jeden z mála jezdců v padoku dokáže konkrétně odpovědět na danou otázku: "Sezona pro mne byla vyřízena již začátkem léta. Viděl jsem, jak perfektně sehraní v týmu jsme. Vždy jsme byli nejrychlejší a věděl jsem, že to úspěšně dotáhnem až do konce. Šest vítězství hovoří za vše."

Stejně tak brzy začal plánovat i postup do formule 1. "Vedu rozhovory s několika týmy a roku 2011 jistě pojedu Grand Prix. Nemyslím si ale, že za nějaký nový tým!" prozradil již v Hockenheimu.

K dobru mu vedle jeho talentu samozřejmě přišly i jeho výborné kontakty ve venezuelské vládě (je osobním přítelem prezidenta Huga Cháveze), úzké vztahy se sponzory a nástup "automobilové horečky" v jeho vlasti. Mohl si být vždy jist, že svému týmu nabídne i jistou finanční podporu, což jeho pozici v očích Franka Williamse jistě vylepšilo. Měl tedy něco, co Nico Hülkenberg nemohl, a jeho manažer Weber nechtěl nabídnout.

Při testech vozů F1 se Maldonado rychle zabydlel v silnějším monopostu a do sezony 2011 vyhlíží sebejistě: "Já i tým jistě uděláme vše pro to, abychom sklidili úspěch. Je pro mne velkou ctí, nastoupit za tradiční tým jako Williams. Jsem prvním jezdcem F1 z mé vlasti po třiceti letech a výbornými úspěchy se chci mým lidem doma odměnit za podporu, kterou mi poskytli."

Přímo na trati se Pastorovi, který pořád ještě nosí rovnátka, dostane osvědčené podpory náruživého kuřáka Pastora seniora, přítelkyně Gabriely a trenéra. Formule 1 se může těšit na bojovníka s velkou budoucností.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze