Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Historický český úspěch. Štybar je na kostkách Paříž-Roubaix druhý

Parádní dlažební kostku pro vítěze závodu Paříž-Roubaix zvedá John Degenkolb. Vlevo je Zdeněk Štybar (druhé místo), vpravo Greg Van Avermaet. | foto: AP

12 2015
Poprvé v historii se český cyklista prosadil na stupně vítězů v nejslavnější cyklistické klasice Paříž-Roubaix. Zdeněk Štybar vybojoval po strhující koncovce v cíli proslulého Pekla Severu vynikající druhé místo. Pouze John Degenkolb, německý cyklista týmu Giant, byl ve spurtu rychlejší.

Sedm cyklistů vjelo pohromadě na velodrom v Roubaix, tak vyrovnanou koncovku Peklo Severu dávno nepamatuje. A jediná stáj měla mezi nimi dvojnásobné zastoupení: Štybarův tým Etixx-Quick Step.

Právě Yves Lampaert z Etixxu přiváděl kandidáty titulu na velodrom, hned za ním Štybar v dresu českého mistra. Lampaert rozjel týmovému kolegovi spurt, ten se posunul na první pozici. Jenže na posledních metrech byl přece jen silnější John Degenkolb, král spurtérů na loňské Vueltě.

Štybar za jeho kolem svedl tuhý souboj o druhé místo s „věčně druhým“ Gregem van Avarmaetem v dresu BMC. Šlo o doslova centimetrovou záležitost, při které dokázal být český jezdec na pásce dříve.

„Věděl jsem, že John je tu jedním z nejsilnějších jezdců a že bude přetěžké porazit ho,“ líčil český cyklista. „Ale po tak tvrdém závodě nikdy nevíte. Doufal jsem, že bude pro spurt unavený. Každý z nás už byl takřka na kolenou.“

Fotogalerie

Každý rok je tak Štybar na kostkách Paříž-Roubaix lepší. Předloni při svém debutu skončil šestý, loni pátý, nyní už jen jediný stupeň pod trůnem.

„Celý náš tým odvedl dnes skvělý výkon. Co jsme mohli udělat víc?“ pokládal řečnickou otázku.

Je to vůbec poprvé, co se jakýkoliv český jezdec prosadil na stupně vítězů jedné z pěti klasik, které se řadí mezi takzvané Monumenty: tedy Milán-San Remo, Kolem Flander, Paříž-Roubaix, Lutych-Bastogne-Lutych a Kolem Lombardie. Dosavadním maximem bylo 4. místo Romana Kreuzigera z lutyšského závodu.

Stáj Etixx má na kontě už čtvrté druhé misto v řadě z letošních worldtourových klasik: předtím byl Štybar druhý na E3 Harelbeke, Terpstra na Gent-Wevelgem a také Kolem Flander a nyní Štybar v Roubaix.

Tentokrát obsadil Niki Terpstra, obhájce titulu z Pekla Severu, se ztrátou 31 vteřin patnácté místo. O tři příčky za ním dojel Bradley Wiggins, loučící se s působením v barvách týmu Sky. A třiadvacátý skončil Peter Sagan z Tinkoff-Saxo, jenž na závěrečných kilometrech musel řešit technické potíže s řazením a měnit kolo. To původní naštvaně odhodil mimo trať.

Alexander Kristoff z Kaťuše, vítěz Kolem Flander, uzavíral první desítku.

John Degenkolb se stal teprve druhým německým cyklistou, jenž na nejslavnější klasice dosáhl na titul. A bylo to mimořádně dlouhé čekání. Tím prvním byl totiž před 119 lety při historické premiéře závodu Josef Fischer. „Toto je vítězství, o kterém jsem od malička snil,“ šťastně se svěřoval Degenkolb v cíli.

Zároveň je teprve třetím cyklistou, jenž dokázal ovládnout v jediné sezoně klasiky Milán-San Remo i Paříž-Roubaix. Naposledy totéž dokázal Ir Sean Kelly v roce 1986. „Je to vážně dlouho, co se někomu taková kombinace povedla,“ připomněl Němec. „Ale je to úspěch celého mého týmu.“

V žebříčku World Tour je nyní třetí, zatímco Štybara posunulo 80 bodů za druhé místo na šestou pozici. Nadále vede Australan Richie Porte.

Jak se rodil Štybarův úspěch

Extrémně vyrovnané Paříž-Roubaix, při kterém vysilující boční vítr odebíral síly a kdy se dlouho čekalo na rozhodující útok, takových bylo 253 kilometrů letošního ročníku, z nichž celkem 57 vedlo přes obávané pavé.

Původně devítičlenný únik, který se postupně smrskl na sedm a pět cyklistů, vydržel v popředí nebývale dlouho. Jeho náskok vystoupal až na devět minut a definitivně byl zlikvidován až 23 kilometrů před cílem.

Na proslulém Arenbergu, 95 kilometrů před cílem, letos nikdo z favoritů problémy neměl, po defektu se před touto pasáží dotáhl do hlavního pole také Geraint Thomas.

Dramatická scéna se však odehrála hned na následujícím úseku přes kostky. Při průjezdu pelotonu přes železniční přejezd se najednou začaly na hlavy jezdců spouštět závory. Někteří závodníci projeli i po jejich spuštění v mezerách po okraji závor - a snad jen deset vteřin předtím, než tratí proletěl vlak. Zadní část hlavního pole zůstala oddělena.

Cyklisté na železničním přejezdu ve slavném závodě Paříž-Roubaix.

Cyklisté na železničním přejezdu ve slavném závodě Paříž-Roubaix.

Komisaři pak přibrzdili čelo pelotonu, aby se jezdci, zdržení na přejezdu mohli dotáhnout zpět, zatímco zraněný Fabian Cancellara z domova tweetoval: „Přejíždět přejezd při spuštěných závorách je proti pravidlům.“

Poté začaly klesat akcie týmu Sky. Thomas najel v zatáčce na obrubník, upadl a šlapal s bolestivou grimasou i strhanou kůží daleko za pelotonem. 

Sedmdesát kilometrů před cílem navýšil obrátky tým Etixx. V šesti lidech se srovnal na čele pelotonu a stupňoval tempo. Na bočním větru se peloton roztrhal na čtyři skupiny, přičemž Wiggins a Kristoff šlapali až v té třetí. Oba se však dokázali znovu dotáhnout do popředí.

Na dalším z „pětihvězdičkových“ sektorů pavé zaútočil 40 kilometrů před cílem Vandenbergh z Etixxu a odjel hlavnímu poli. Vzápětí na úseku Templeuve, 33 kilometrů před metou, atakoval Wiggins a dojel Vandenbergha. Zezadu si je dorazili belgický mistr Debusschere a Štybar, ale zbytek hlavního pole byl ve střehu a po pěti minutách bylo kvarteto sjeto.

Stále šlapalo pohromadě takřka 40 jezdců. Po dostižení původních uprchlíků však nastalo na slavné pasáži Le Carrefour de l’Arbre další dělení, vpředu zbylo 17 jezdců a všem ujížděl Jürgen Roelandts z Lotta Soudal.

Ale ani toto ještě nebyl klíčový okamžik.

Další útok se odehrál v podání dua Yves Lampaert - Greg van Avarmaet. Za nimi vyrazili Degenkolb a poté i Štybar společně s Boomem z Astany, Elmigerem z IAM a Keukeleirem z Oriky.

V tu chvíli začalo rovněž trápení Petera Sagana. Na konci prořídlé hlavní skupiny řešil problémy s levou pákou a řazením.

Degenkolb sjel vedoucí duo, načež Lampaert i van Avarmaet přestali střídat. „Bylo mi jasné, že si to musím odpracovat sám,“ svěřoval se později Němec.

Čtyři kilometry před cílem k nim dorazil Štybar a posléze také další tři muži ze skupiny pronásledovatelů.

Schylovalo se k velkému finále sedmi mužů. Mezi nimi se muselo rozhodnout.

Etixx rozjel koncovku ze dvou čelních pozic, ale na samém konci to byla hrubá síla německého policisty Johna Degenkolba, nejvíce vyhlášeného sprintera z této skupiny, která vynesla stáj Giant k vítězství.

Paříž-Roubaix

Cyklistický jednorázový závod série World Tour - 253,5 km

1. Degenkolb (Něm./Giant) 5:49:51, 2. Štybar (ČR/Etixx-Quick-Step), 3. Van Avermaet (Belg./BMC), 4. Boom (Niz./Astana), 5. Elmiger (Švýc./IAM Cycling), 6. Keukeleire (Belg./Orica) všichni stejný čas, 7. Lampaert (Belg./Etixx-Quick-Step) -7, 8. Rowe (Brit./Sky) -28, 9. Debusschere (Belg./Lotto) -29, 10. Kristoff (Nor./Kaťuša) -31

Autor:






Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze