Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Pabiška málem na Dakar nejel, nemohl sehnat peníze

David Pabiška - David Pabiška při testování v Tunisku. | foto: www.davidpabiska.cz

29 2010
Vstříc dalšímu dobrodružství plného písku, kamení, dřiny a nebezpečí vyrazil v pondělí liberecký motocyklový závodník David Pabiška. V první lednový den se v argentinském Buenos Aires postaví na start 33. ročníku legendární Rallye Dakar. Už počtvrté.

A jeho postavení bude zavazující: vloni skončil mezi motocyklisty celkově šestadvacátý, nejlepší z Čechů. "Sám sebe neberu jako nejlepšího českého motorkáře, všechno bude o štěstí i o troše rozumu v hlavě. Ale samozřejmě bych chtěl svůj výsledek ještě posunout," říká 35letý závodník.

Pabiškův start byl však letos ve vážném ohrožení. V polovině srpna si při mistrovství republiky v enduru ve Mšeně pochroumal koleno tak nešťastně, že musel na operaci a skončil o berlích.

Ještě horší však byly finanční problémy. "Doba je zlá. Jako každý člen týmu KMRacing musím přijít s hotovostí, z níž se uhradí startovné a další nezbytné náklady. Sice se vehementně snažím dát potřebnou částku dohromady, jenže letos mě opustilo pár sponzorů, a to je znát," vysvětloval koncem září na internetových stránkách svého týmu. Tou dobou mu chybělo ještě skoro půl milionu z téměř dvoumilionové částky, která je potřeba na zajištění motorkářské účasti v Rallye Dakar.

Nepomáhalo ani jeho kvalitní umístění na minulém Dakaru, a tak pomalu začal propadat skepsi. "Možná je to trochu moje chyba, že jsem se nesnažil kvalitní výsledek víc prodat. Jenže já jsem amatér, musím taky chodit do práce, takže na takové věci zase nemám tolik času."

Mezi motorkáři se čeká vyrovnaný boj

Všechno se však nakonec v dobré obrátilo. Koncem října, tedy na poslední chvíli, se mu podařilo sehnat sponzora a šťastně oznámil: "Dakar pojedu!"

V posledních měsících se jako tradičně připravoval v posilovně, aby mu na náročných tratích nescházely síly. Bude je potřebovat. Jak sám s oblibou říká: "Když člověk už vůbec nemůže, ještě mu zbývá dvacet procent sil."

David Pabiška opět startuje jako člen KM Racing Teamu, jehož členy jsou dále například fenomenální čtyřkolkář Josef Macháček nebo špičkový slovenský motorkář Ivan Jakeš. Pabiškovi bylo přiděleno startovní číslo 59.

V kategorii motocyklů se očekávají vyrovnané boje, pořadatelé totiž kvůli bezpečnosti prosadili zavedení jednotné kategorie do 450 ccm. Liberecký motocyklista se představí na stroji Yamaha WR 450F se španělským kitem.

Dřív Pabiška jezdíval na motocyklu KTM 690. "O hodně pomalejší s novou motorkou určitě nebudu. Už víme, jak dohnat rozdíly. Kategorie čtyřistapadesátek je top disciplína a všichni budou mít podmínky stejné," řekl David Pabiška v nedávné televizní debatě.

Díky jednotné kategorii budou šance Davida Pabišky i jeho týmového kolegy teoreticky rovnocenné, a to i v porovnání s největšími motorkářskými hvězdami. Půjde o to, jak se komu podaří vyladit motor s maximálním objemem 450 ccm a větší roli bude samozřejmě hrát jezdecké umění každého motocyklisty.

David Pabiška

Liberecký pilot už s jinou verzí Yamahy 450 na Dakaru startoval, i on si však musel zvykat na menší stroj. "Je to úplně něco jiného, výkon motoru je někde jinde. Jedná se ale o nařízení pořadatelů, které je motivováno větší bezpečností jezdců," vysvětlil Pabiška. "Organizátoři si ale podle mě protiřečí a za bezpečnost se trochu schovávají.

Motorkám na jedné straně obsah ubrali, ale čtyřkolkám povolili zvýšení na 900 ccm. Na tvrdé pistě bude čtyřistapadesátka tak silný quad jen těžko předjíždět."

Celkový počet účastníků Rallye Dakar letos vzrostl o plnou pětinu na 430 účastníků. Startovní listina motorek čítá 186 jmen. Mezi nimi i obhájce prvenství Despres z Francie, jeho krajan Casteu či španělský jezdec Coma. Česko má dva zástupce: kromě Pabišky ještě Jana Veselého z Czech Dakar Teamu. Pabiškův kolega z KM Racingu Randýsek nestartuje kvůli zranění.

Davida Pabišku i ostatní členy dakarského pelotonu čeká mezi 1. a 16. lednem 2011 celkem čtrnáct etap s porcí 4 350 měřených kilometrů. V první polovině závodu budou na severu Argentiny na pořadu hlavně technické pasáže. Po polovině však přijde zásadní zlom: poušť Atacama, kde vůbec nic neroste. Peklo na zemi.

Peklo si David Pabiška letos už užil se zraněním i sháněním peněz. Dvakrát jím prošel se ctí. Podaří se to i potřetí na jihoamerických tratích?







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze