Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Otec a syn Veverkovi spolu nezávodí, v rallyekrosu měli rozdělené pozice

Náraz Michaely Kalné do pravého boku auta Václav Veverka starší v Hornu doslova odskákal. | foto: Tomáš Racek

13 2010
V rallyekrosu měli v rodině rozdělené pozice. Junior závodil o tuzemský titul, senior se pustil do mistrovství Evropy. Úspěšnější byl tentokrát sedmnáctiletý jezdec z Českých Budějovic.

Nestává se tak často, aby vedle sebe a ještě ve stejné třídě či kategorii závodil otec se synem. V rallyekrosové divizi 1A se proti sobě občas postaví otec a syn Veverkovi. Václav starší patří ke zkušeným jezdcům, závodit začal v roce 1995. Václav mladší následuje svého otce od roku 2006.

V této sezoně se Veverka junior specializoval na domácí mistrovství. V evropském šampionátu se představil jen v posledním závodě v Sosnové, kde startoval se starším vozem Peugeot 106.

Je mu 17 let a už byl celkově v mezinárodním mistrovství Česka třetí. "Je třeba poděkovat všem, co se podíleli na výsledku. Hlavně tátovi," řekl Václav Veverka mladší.

Sezona nebyla jednoduchá. První závod tuzemského šampionátu byl v Sosnové. Veverka byl čtvrtý. Naposledy měl v autě čtrnáctistovkový motor. Další podnik se jel v Mariapócsi. Veverkův tým však do Maďarska neodcestoval. "Kvůli přechodu na šestnáctistovkový motor jsme museli provést některé změny," vysvětlil jezdec.

Bylo nutné zvýšit hmotnost auta, změnit nastavení tlumičů a dát jiný stálý převod. "Auto bylo připravené čtyři hodiny před odjezdem," pokračoval. Při testu se ukázal problém s modulem ozubeného kola stálého převodu. "Nebylo v našich silách rychle závadu odstranit, proto jsme zůstali doma."

Příští závod se jel ve Slomczynu, kde Veverka poprvé ve své kariéře vyhrál. Pro finále si zajistil třetí místo na startovním roštu. Ve třetí rozjížďce však začala stávkovat převodovka. Musela se měnit, náhradní však tým neměl k dispozici. Když si nemohl pomoci sám, pomohl soupeř. "Velký dík za to patří Pavlu Vimmerovi, kterému odešel ve druhé rozjížďce motor a nemohl v závodě pokračovat," popsal čin fair play Veverka mladší. "Naštěstí měl stejnou převodovku a ochotně nám ji půjčil."

Šampionát pokračoval dvěma závody v Sedlčanech. V prvním českobudějovický jezdec kolidoval se Stanislavem Šustou a závod dokroužil na čtvrtém místě. Horší to bylo ve druhém závodě. Na konci měřeného tréninku Veverka havaroval. Pneumatika na ráfku nevydržela a sklouzla. "Po projetí cílem jsem tvrdě narazil do bariéry. Do dalšího závodu bylo co opravovat."

České mistrovství uzavíraly tři závody na rakouských okruzích. V Greinbachu musel startovat s otcovým autem. Jeho vůz se po sedlčanské havárii nepodařilo připravit. Po startu finále praskla poloosa, získal ale body za šesté místo. Melk patří mezi oblíbené Veverkovy tratě a projevilo se to. Byl třetí. V závěrečném podniku v Hornu mohl bojovat o celkové třetí místo.

Mohl mu pomoci otec, který v českém mistrovství obvykle nestartuje. Oběma se dařilo. Veverka starší vyjel první místo v B-finále. Syn byl ve finále A na startu čtvrtý. Ve finále B však hned po odjezdu strčila zezadu Michaela Kalná do auta Veverky staršího tak, že šel přes střechu. Naštěstí z havárie vyvázl bez zranění. Junior byl třetí a třetí skončil i celkově. "Hlavně jsem rád, že se nic nestalo tátovi. Havárie nevypadala hezky," oddechl si po závodě.

Kromě rallykrosu pokukuje i po dalších motoristických disciplínách. Rád by závodil na okruzích. Má zkušenosti ze soutěže Formula Star, kde se probojoval do desetičlenného finále. Měl možnost vyzkoušet si formuli s litrovým motorem. "Uvidím, kam povede moje budoucnost. Formulové závody by se mi určitě líbily."

Václav Veverka senior se letos účastnil především mistrovství Evropy. Vynechal dva úvodní starty v Portugalsku a ve Francii. V nabité konkurenci začal 10. místem v Anglii a 7. v maďarském Nyírádu.

Nebyl zdaleka spokojený s vozem Peugeot 206. "Proti konkurenci zaostáváme hlavně s motorem," řekl. "Snažili jsme se ho správně naladit, ale nedařilo se nám." Na větší testy nebyl čas. "Nezbývalo, než zkoušet auto při závodech."

První polovina sezony skončila ve švédském Höljes. Závod patří k nejlepším v mistrovství. Atmosféra, technická trať s několika horizonty a skoky. Málokterý jezdec si nechá Švédsko ujít. Veverka však měl problémy a byl 16. Další smolný závod přišel v Belgii, kdymu o jednu příčku uteklo finále C. V jedné rozjížďce ho zdržela Němka Augustová a bylo po nadějích.

V Německu skončil 13. a v posledním závodě v Sosnové si chtěl zajezdit bez problémů. Nepovedlo se. Doma získal bod za 16. místo. O jednu pozici lepší byl v konečném hodnocení mistrovství Evropy. "Sezonou jsem se trochu protrápil, na většině závodů nás stíhaly nějaké problémy," uvedl. "Uvidíme, co nám finance dovolí příští rok. Prioritou je opět mistrovství Evropy. Otázkou je, zda pojedu já, nebo syn," dodal Václav Veverka starší.

Autoři:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze