Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Organizace Grand Prix připomíná manévry

20 2000
B r n o - Připravit motocyklovou Grand Prix je podobně složité jako zorganizovat vojenskou operaci, která se ovšem musí provést šestnáctkrát do roka. Jen místo velitelského štábu a mužstva bývá nasazeno téměř 120 profesionálů španělské firmy Dorna, najaté Mezinárodní motocyklovou federací. Dorna, která se stará o zázemí a hladký průběh všech závodů mistrovství světa, vlastní televizní a marketingová práva, odpovídá za reklamu, fungování tiskového střediska, za časomíru i přenos dat, ochranu paddocku a také servis pro VIP, kterých se schází v průměru 800, avšak rekordem je 2500 lidí.

Mezi zaměstnanci firmy lze najít právníky, televizní režiséry i řidiče kamionů, počítačové experty, fotografy a také třeba mechaniky. A dokonce jednu Češku, mladou slečnu Evu Jirsenskou, která je od letoška tiskovou šéfkou Dorny. Tak jako na jiné závody, první skupina asi patnácti lidí přijela do Brna už sedm dní před startem. Jedenáct kamionů a další menší vozy přivezly asi devadesát tun vybavení, jehož instalace v parkovišti závodních strojů, v boxech i kolem trati trvá dva dny. Navzdory rozmachu letecké dopravy se motocyklový cirkus na deset závodů v Evropě stěhuje stále po zemi.

Celkem v paddocku parkuje asi 150 vozidel a návěsů, které slouží jako mobilní garáže, hotely i restaurace. V úterý doráží do dějiště závodu televizní ekipa a začíná se montovat nejsofistikovanější zařízení - časomíra. A to podél trati, kde bude chytat mezičasy, na kontrolní věži, kde má časomíra středisko, a také na motocyklech. Ty s sebou vozí na podvozku malé, 120 gramů vážící krabičky, jež vysílají signály s daty. Jen s časomírou a datovými službami, jejichž přístroje o celkové váze 6,3 tuny naplní dva kamiony, pracuje deset odborníků.

Do roku 1973 se časy motocyklů měřily na desetiny, do roku 1989 na setiny a nyní už jsou nutností tisíciny vteřiny. Kolem okruhu svítí zhruba sto televizních monitorů, z nichž polovinu využívají týmy. Klenotem jsou ovšem mobilní kamery, umístěné na motocyklech a užitečné nejen pro diváky, ale i pro týmy, kterým prý pomáhají vyladit stroje. První mobilní kameru předvedl před patnácti lety Randy Mamola. Nynější typy váží 1,5 kg, jsou z lithia a pouze na jedno použití.

Ve čtvrtek odpoledne, několik hodin před úvodními tréninky, se kontroluje funkčnost časomíry a televize. V té době je už na místě závodu i zbytek pracovníků Dorny. Unikát v paddocku představuje mobilní klinika doktora Claudia Costy. Přes třináct metrů dlouhý a dva a půl metru široký návěs jezdí k závodům čtvrtým rokem. Uvnitř skrývá pět lůžek a všechno, co lze najít v moderních nemocnicích. Kromě akutních případů se tu léčí i dlouhodobé. Personál o dvanácti až čtrnácti lékařích provede za závodní víkend až 350 zásahů. V každém z minulých pěti ročníků Grand Prix se přihodilo v průměru 541 pádů, letos jich v Brně bylo čtyřiapadesát.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze