Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zvláštní pravidla ničí závody. Chceme takovou formuli 1?

UZNALÉ POPLÁCÁNÍ. Rozzářený Lewis Hamilton zvedá ruce po triumfu ve Veké ceně Malajsie, poplácává ho úřadující šampion Sebastian Vettel. | foto: Reuters

31 2014
1. Hamilton, 2. Rosberg, 3. Vettel. Takové je pořadí druhého letošního závodu formule 1 v Malajsii. Jenže ten rovněž ukázal, že F1 teď je a bude podivná.

Lewis Hamilton z Mercedesu vyhrál v Malajsii stylem start-cíl. Jeho týmový kolega Nico Rosberg pro změnu vede šampionát, a tak nepřekvapí, že i Poháru konstruktérů dominuje tým "stříbrných šípů." Zkrátka se zdá, jako by se F1 během zimy zase tak moc neproměnila, jen nadvládu od rakouské stáje Red Bull teď převzala německá "fabrika".

Jenže po pravdě – F1 je po technické revoluci, kterou tento sport v zimě prošel, mnohem jiná a pro diváka méně přehledná i pochopitelná. A nejde jen o tolik kritizované tiché motory, o kterých čtyřnásobný mistr světa Sebastian Vettel upřimně utrousil, že jsou na ho..., za což mu dodatečně hrozí trest od Mezinárodní automobilové federace FIA.

Fotogalerie

Rozum totiž zůstává stát i nad některými dalšími novinkami, jako je třeba omezené množství paliva na 100 kilogramů za závod, tak, aby vozy byly ekologické. Je to jistě záslužný čin, avšak jezdci kromě toho, že kočírují auto, hledají skulinky, kterými by se dostali před soupeře, teď musí hlídat i svou spotřebu. A tak častokrát místo toho, aby se pokusili o předjetí, i během Velké ceny Malajsie v týmovém rádiu slyšeli: "Šetři motor. Šetři gumy. Drž odstup."

Je-li a především má-li být F1 královnou motorsportu, pak jsou podobné příkazy proti logice, což už po prvním klání v Austrálii tvrdil i bývalý šéf stáje Benetton a Renault Flavio Briatore, jenž navíc varoval: "Pokud se F1 brzy nezmění, utečou jí diváci." Už loni F1 ztratila v televizní sledovanosti 10 procent.  Ostře po Austrálii mluvil i Valentino Rossi, hvězda motocyklového mistrovství, jenž formuli 1 obdivuje. "Od F1 jsem čekal něco nového a místo toho jsem viděl nudu. Motorky i auta by měly dostat tolik paliva, kolik potřebují."

Tip na zájezd

Chcete zažít atmosféru závodů formule 1 naživo? Nabídku zájezdů najdete na dovolena.idnes.cz.

Ani v neděli to v Malajsii až na pár nedůležitých soubojů nebyla kdovíjaká podívaná. A zájem znovu vzbudila někdy trochu na hlavu postavená pravidla. Tak třeba Daniel Ricciardo, zatím největší smolař šampionátu, byl už v Austrálii diskvalifikován kvůli vysokému průtoku paliva, v neděli o čtvrté místo přišel tím, že jeho mechanici mu špatně utáhli levé přední kolo.

Zjistil to hned v boxech, takže byl dotlačen zpět. Kolo se opravilo, ale on mezitím vypadl z desítky a vzápětí dostal trest v podobě nucené zastávky na pět vteřin za nebezpečný výjezd z boxu. A po závodě dostal ještě jeden, protože za nebezpečný výjezd automaticky následuje ztráta 10 míst v další Velké ceně. Za jedinou chybu mechanika tak má zničeny dva závody. Opravdu takovou F1 chceme?

Autor:






Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze