Komisaři rozhodli po šestihodinovém rokování. Ferrari a spol. se proti rohodnutí okamžitě odvolaly, kauza tak míří před odvolací soud Mezinárodní automobilové federace, který zasedne příští měsíc po závodech v Malajsii.
Williams, Toyota a Brawn mohou své vozy v Melbourne i za týden v Kuala Lumpuru použít, výsledky závodů však budou do rozhodnutí FIA neoficiální a v případě uznání protestu mohou být tři postižené stáje zpětně diskvalifikovány.
Protestovala také stáj BMW-Sauber, ale její námitka byla zamítnuta. Byla totiž odevzdána pozdě a nesplňovala administrativní náležitosti. K protestu se stáje rozhodli až poté, co po technické přejímce vozů byl Williamsu, Toyotě a Brawnu povolen start.
Zadní difuzor (součást vozu pod zadním křídlem, která pomáhá přítlaku a zajišťuje tím větší přilnavost zadní části vozu) je podle protestujících větší, než povolují pravidla. Trojice týmů se však hájí, že pouze využila možnosti jiného výkladu předpisů a vše je v pořádku.
Podle ředitele Toyoty Johna Howetta jeho tým pravidla neporušil. "Studovali jsme je velmi pečlivě a jsme přesvědčeni, že jsme je neporušili," prohlásil prezident Toyoty John Howett. Dodal však, že protest soupeřům nijak nezazlívá. "Takový je náš sport," dodal.
Týmy pohrozily protestem už ve středu. Podle vedení Red Bullu jsou vozy Williamsu, Toyoty a Brawnu díky nepovoleným rozměrům difuzoru o pět desetin vteřiny rychlejší.
Šéf inženýringu Renaultu Pat Symonds uvedl, že i kdyby se jeho tým a ostatní pokusily Toyotu nebo Brawn GP napodobit a dostihnout tak jejich výkonnostní náskok instalací podobného difuzoru, může to trvat několik měsíců, než dosáhnou stejně účinného efektu.
"Je jasné, že první zámořské závody by pro nás byly ztraceny. Nová součástka se musí nejen pečlivě vyrobit, ale také otestovat a bude mít vliv na proudění vzduchu kolem celého vozu. Vzhledem k tomu, že nesmíme v průběhu sezony testovat, by její instalace na šasi byla značně obtížná," řekl Symonds.
Do Evropy se seriál formule 1 letos přestěhuje až 10. května Velkou cenou Španělska.